Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος του σιδηρόδρομου στην ανάπτυξη των logistics στην Ελλάδα, προκειμένου να κερδίσει τη θέση που της αξίζει ως διαμετακομιστικού κόμβου της ευρύτερης περιοχής, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη.
Μιλώντας χθες στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, στην ενότητα «Greece as a Logistics Gateway Connecting Europe», προανήγγειλε νέο εμπορευματικό κέντρο στην Λάρισα στο Εργοστάσιο Ζάχαρης αλλά και ανάπτυξη του Θριάσιου ΙΙ.
Παράλληλα έθεσε τρεις βασικές προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για να αναδειχθεί η Ελλάδα σε διεθνές εμπορευματικό κέντρο:
- Την αλλαγή στις χρεώσεις για τη χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής,
- Τα νέα έργα του σιδηροδρομικού δικτύου με διασύνδεση των μεγάλων λιμένων της χώρας με τον σιδηρόδρομο προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ,
- Την ολοκλήρωση των σημαντικότερων έργων ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Επίσης προανήγγειλε την άρση συγκριμένων στρεβλώσεων στην αγορά των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και ειδικότερα:
- Την έλλειψη διαθέσιμων μηχανών έλξης που θα δώσουν την δυνατότητα στις σιδηροδρομικές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών να αυξήσουν σημαντικά τον κύκλο εργασιών τους,
- Την έλλειψη οδηγών αμαξοστοιχιών, λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων εκπαίδευσης στο πεδίο,
- Τον εξορθολογισμό των χρεώσεων χρήσης της σιδηροδρομικής υποδομής.
«Ξεκινώντας από το τελευταίο, πιστεύουμε ότι οι χρεώσεις που βασίζονται στο οριακό κόστος διασφαλίζουν τη βέλτιστη αποτελεσματική χρήση της διαθέσιμης χωρητικότητας της υποδομής. Δεδομένου ότι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις χρειάζονται συγκεκριμένα και αξιόπιστα συστήματα χρέωσης, πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε στους ενδιαφερόμενους και την επενδυτική κοινότητα ένα δεκαετές πρόγραμμα χρέωσης φιλικό προς την ανάπτυξη», είπε ο κ. Κεφαλογιάννης.
Μάλιστα ανέφερε ότι υπάρχει σαφής πρόθεση να επενδύσουμε μέσω της ΓΑΙΟΣΕ Α.Ε. σε νέο τροχαίο υλικό, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες -συμπληρωματικές της ηλεκτροκίνησης- όπως η υβριδική τεχνολογία και η τεχνολογία υδρογόνου.
Επίσης υποστήριξε ότι η ανανέωση του υπάρχοντος τροχαίου υλικού μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της αγοράς σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. «Άλλωστε διερευνούμε, σε συνεργασία με διεθνείς φορείς, νέες επενδύσεις σε εγκαταστάσεις συντήρησης τροχαίου υλικού», είπε ο υφυπουργός Μεταφορών.
Ως μία ακόμη προτεραιότητα ανέφερε την ολοκλήρωση ενός λειτουργικού δικτύου σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. «Είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι τα σημαντικότερα έργα ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης», είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Η υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου των Αμαξοστοιχιών (ETCS) θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω αύξηση της παραγωγής και μείωση του κόστους. Ταυτόχρονα, σχεδιάζονται νέα έργα για την διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου αφενός με όλους τους κύριους λιμένες εμπορευματικών μεταφορών, όπως η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος και η Καβάλα, και αφετέρου με σημαντικές εμπορευματικές και βιομηχανικές ζώνες στην ενδοχώρα».
Τα εμπορευματικά κέντρα
Η δεύτερη βασική προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η ανάπτυξη ολοκληρωμένων εμπορευματικών κέντρων, καθώς σήμερα δεν υπάρχουν τέτοιοι κόμβοι εφοδιαστικής στην Ελλάδα.
Στην Περιφέρεια Αττικής και εν αναμονή των τελικών εγκρίσεων από την ΕΕ, το Θριάσιο πρόκειται να μετατραπεί στον πυρήνα των διατροπικών μεταφορών στο εγγύς μέλλον, δεδομένης της γειτνίασης με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και της δυνατότητας εξυπηρέτησης πολυτροπικών εμπορευματικών μεταφορών.
«Το Θριάσο φιλοδοξούμε να γίνει ένα από τα πιο σημαντικά σύγχρονα διατροπικά κέντρα εμπορευματικών μεταφορών και logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επιπλέον, έως τον Ιούνιο του 2021 αναμένεται να ξεκινήσει η νέα υποβολή προσφορών για ένα δεύτερο ΣΔΙΤ στην ίδια τοποθεσία, το Θριάσιο ΙΙ, έναν διατροπικό εμπορευματικό σταθμό που θα αναπτυχθεί δίπλα στο Θριάσιο Ι» τόνισε, ενώ ταυτόχρονα αποκάλυψε ότι «στην Κεντρική Μακεδονία ξεκίνησε η διαδικασία ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο πιστεύουμε ότι έχει γεωστρατηγική σημασία, καθώς δεν αφορά μόνο την ελληνική αγορά, αλλά και ευρύτερα τη Βαλκανική».
Όπως και στην περίπτωση του Θριάσιου, το έργο χαρακτηρίζεται από μοναδικά πλεονεκτήματα, όπως η εγγύτητα με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (8 χλμ.) και η διατροπικότητα.
«Είμαι επίσης στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι είμαστε έτοιμοι να εκπονήσουμε μελέτη σκοπιμότητας για τη δημιουργία ενός τρίτου κέντρου εφοδιαστικής στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου ζάχαρης στη Λάρισα» συμπλήρωσε.
Οι θαλάσσιες μεταφορές
«Η γεωγραφική θέση της χώρας τής προσδίδει το σημαντικό πλεονέκτημα της εμπορικής οδού μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και δεδομένου ότι οι θαλάσσιες μεταφορές παραμένουν η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου, ο ρόλος αυτός γίνεται ακόμη πιο διακριτός στην αγορά», τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης.
Αναφερόμενος στο λιμάνι του Πειραιά υποστήριξε ότι με την ιδιωτικοποίησή του την τελευταία δεκαετία και τις μαζικές επενδύσεις, συνιστά μια άκρως ανταγωνιστική εναλλακτική επιλογή απευθείας σύνδεσης με τα λιμάνια της Άπω Ανατολής για μεγάλους παγκόσμιους επιχειρηματικούς φορείς.
«Σε σύγκριση δε με τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης, αποτελεί μια ελκυστική επιλογή από πλευράς διάρκειας μεταφοράς, αξιοπιστίας, συχνότητας εξυπηρέτησης και κόστους. Το γεγονός ότι η χώρα διαθέτει την μεγαλύτερη ναυτιλιακή κοινότητα στον κόσμο, το εκτεταμένο νέο οδικό της δίκτυο - μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου που συνδέει τη Νοτιοανατολική Ευρώπη με τα μεγάλα βιομηχανικά κέντρα στην Κεντρική Ευρώπη, και οι σύγχρονες εγκαταστάσεις εφοδιαστικής, δημιουργούν ένα παράθυρο ευκαιρίας για να εξελιχθεί η Ελλάδα σε ανταγωνιστικό διεθνές εμπορευματικό κέντρο», υπογράμμισε.