Οι ζημίες των ακτοπλοϊκών εταιρειών αυτή την περίοδο ξεπερνούν τα τα 25 εκατ. ευρώ το μήνα και για να καλυφθούν πρέπει να αυξηθούν 75% τα τρέχοντα μισθώματα συμβάσεων covid-19.
Τα παραπάνω υποστήριξε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης κάνοντας τον απολογισμό του ΔΣ στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση του Συνδέσμου, προσθέτοντας ότι το 2021 ξεκίνησε με ζημιές του ακτοπλοϊκού Κλάδου που ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ και έναντι των οποίων έχει λάβει ενίσχυση μόνο 31 εκατ. ευρώ.
Έχουμε μπροστά μας μία προβληματική χρονιά με δυσάρεστες εξελίξεις με δεδομένη την καθυστέρηση των εμβολιασμών διεθνώς, το οποίο θα επηρεάσει δυσμενώς τον εισερχόμενο τουρισμό, εκτίμησε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ και συμπλήρωσε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 δεν θα είναι καλύτερο από αυτό του 2020 χωρίς να αποκλείεται να είναι και χειρότερο. Η κίνηση την τρέχουσα περίοδο είναι μειωμένη κατά 70% και οι τιμές των καυσίμων αυξημένες κατά 65%. Υπολογίζουμε, είπε ο κ. Σακέλλης, ότι οι εταιρείες μας δαπανούν την τρέχουσα περίοδο € 15 εκ. μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Απρίλιο του 2020 δαπανούσαν €9 εκ. για τα ίδια δρομολόγια.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι το κόστος των καυσίμων των εταιρειών τους μήνες Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2021 εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ενίσχυση που δόθηκε με βάση τις Συμβάσεις Covid ήταν 6.800.000 ευρώ, πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Αναφερόμενος στην ενίσχυση από την πολιτεία ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ χαρακτήρισε ως σημαντικό το μέτρο των συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας COVID, όμως ξεκαθάρισε ότι το ύψος των μισθωμάτων δεν ήταν ικανοποιητικό καθώς τα πλοία που εξυπηρετούν όλα τα νησιά μας δεν έλαβαν το 2020 βοήθεια 55 εκ., αλλά 31 μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ και λαμβανομένου υπόψη ότι το 25% αφορούσε τα πορθμεία. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΣΕΕΝ τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών του την τρέχουσα περίοδο ξεπερνούν τα 25 εκ. το μήνα και για να καλυφθούν πρέπει να αυξηθούν 75% τα τρέχοντα μισθώματα συμβάσεων covid-19.
Αναστολή μέτρων –επιδότηση καυσίμων
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στις μελλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος την προσεχή δεκαετία, (2021-2030) η οποία όπως είπε θα είναι ίσως η δυσκολότερη στην ιστορία των ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Η πρώτη είναι η υποχρέωση για την προσαρμογή των πλοίων σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και για την βελτίωση του Ενεργειακού αποτυπώματος των πλοίων σε συνδυασμό με την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030 κατά 55%. Είναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων με την εφαρμογή του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (ETS) εκτίμησε ο κ. Σακέλλης συμπληρώνοντας ότι δεν είναι ακόμη δυνατός ο υπολογισμός τους κόστους και με την επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων με φόρους.
Επίσης θα παραστεί ανάγκη επενδύσεων στα υπάρχοντα πλοία και βέβαια θα επιβαρυνθεί σημαντικά το κόστος κατασκευής νέων πλοίων. Η χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι άγνωστο εάν και πότε θα είναι δυνατή για τα πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά μας.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ τόνισε την ανάγκη οι Βρυξέλλες να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες της Χώρας μας λόγω της νησιωτικής της υποδομής και την ανάγκη να αντιμετωπιστεί διαφορετικά σε σχέση με άλλες χώρες οι οποίες είτε δεν έχουν ή έχουν περιορισμένες θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Η αναστολή εφαρμογής των μέτρων στις εσωτερικές συγκοινωνίες της Ευρώπης για μία τουλάχιστον δεκαετία μετά το 2030 φαίνεται απαραίτητη και πρέπει να συζητηθεί. Ενώ πρέπει να προβληματιστούμε και για την εφαρμογή παρόμοιων μέτρων και για τις Διεθνείς Ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές, πρότεινε ο κ. Σακέλλης
Εναλλακτικά και για την αποφυγή της αύξησης των λειτουργικών εξόδων που θα επηρεάσει και το μεταφορικό κόστος, πρέπει πολύ σοβαρά να εξετασθεί το θέμα της επιδότησης του κόστους των καυσίμων αλλά και της επέκτασης του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στο σύνολο των επιβατών και οχημάτων που μεταφέρονται στις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές.
Ανανέωση στόλου
Άλλο μεγάλο θέμα της τρέχουσας δεκαετίας είναι η ανανέωση του Ακτοπλοϊκού στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων μας σήμερα είναι 27,32 ετών και για τα συμβατικά 29,9. Το 2030 ο μέσος όρος θα είναι 37,32 και για τα συμβατικά 39,9, περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 μεγαλύτερα των 50 ετών, το οποίο δεν έχει συμβεί ποτέ στην Ακτοπλοΐα μας τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια. Στην διεθνή αγορά, είπε ο κ. Σακέλλης, δεν υπάρχουν πλοία μικρής ηλικίας που να πληρούν τα αυστηρά περιβαλλοντικά κριτήρια αλλά και κατάλληλα για τις Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, πρέπει λοιπόν να κατασκευαστούν νέα πλοία.
Η μελέτη του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) είναι η μόνη πρόταση η οποία υπάρχει όμως πρέπει άμεσα να εξελιχθεί και να διαμορφωθεί κατάλληλα για τη χρηματοδότηση νέων κατασκευών. Εδώ επαναλαμβάνουμε ότι οι 12ετείς συμβάσεις ΔΥ αναμένεται να έχουν σημαντικό ρόλο.
Γραμμές Αδριατικής
Τέλος σχετικά με τις γραμμές της Αδριατικής ο κ. Σακέλλης είπε ότι έχει ζητηθεί η εφαρμογή μέτρων ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών πλοίων έναντι των Ευρωπαϊκών στα οποία εφαρμόζονται μέτρα ενίσχυσης, αλλά παράλληλα έχει ζητηθεί και η ενίσχυση των πλοίων της γραμμής γενικότερα, όπως εξάλλου συμβαίνει και σε άλλες Ευρωπαϊκές Χώρες.
Κρουαζιέρα
Μιλώντας για τα θέματα κρουαζιέρας ο αρμόδιος Αντιπρόεδρος κ. Ανδρέας Ποταμιάνος τόνισε μεταξύ άλλων ότι ο Σύνδεσμός μας έχει σχετικά μικρό αριθμό πλοίων της κατηγορίας αυτής αλλά μπορώ να πω ότι το τέλος του 2019 η παράδοση, η γνώση και η συνεισφορά στον τομέα αυτό αναγνωρίστηκε από τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας ως αποτέλεσμα να μας ζητήσουν συνεργασία από την CLIA (Cruise Line Association) όπως και από την PEACE BOAT της Ιαπωνίας με σημαντικό αριθμό πλοίων.