Με αλματώδη ρυθμό αναπτύσσεται το ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας, που μετά από άνοδο 55% εν μέσω πανδημίας αποτελεί πλέον μια αγορά με αξία 1 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, με σταθερά αυξανόμενο μερίδιο στο σύνολο του κλάδου ένδυσης.
Η προσδοκώμενη αύξηση για το 2021 είναι της τάξης του 15% (ήτοι αύξηση σε 1,094 δισ. ευρώ), με πρόβλεψη 1,34 δισ. ευρώ σε online πωλήσεις μόδας το 2023.
Τα στοιχεία αυτά ανέδειξε η πλατφόρμα αναζήτησης για είδη μόδας Glami κι έρχεται να επιβεβαιώσει το γεγονός ότι η πανδημία είχε μεικτές επιπτώσεις στο λιανεμπόριο μέσω διαδικτύου, καθώς από τη μία μεριά μπορεί να δημιούργησε διαταραχή στις αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά από την άλλη μεριά τα μέτρα περιορισμού ενθάρρυναν περισσότερους καταναλωτές να κάνουν αγορές online.
Αυτή η τάση δημιούργησε νέους πρωταγωνιστές τόσο στην τοπική αγορά, με ανακατατάξεις μεριδίων μεταξύ των εμπορικών σημάτων και μεγαλύτερη ζήτηση για αθλητικά είδη έναντι ρούχων γραφείου, όσο και στη διεθνή αγορά μόδας, με ενδεικτική πρόσφατα την εισαγωγή της εταιρείας που αναπτύσσει το δημοφιλές e-shop πολυτελών ρούχων και αξεσουάρ Mytheresa στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, με χρηματιστηριακή αξία περίπου 2,23 δισ. δολ.
Η πλατφόρμα διατήρησε την εστίασή της στο υψηλών απαιτήσεων πελατειακό της κοινό αλλά προσαρμόστηκε στις νέες τάσεις προσθέτοντας στο χαρτοφυλάκιό της αθλητική ένδυση, ρούχα για σπορ, παιδικά, ανδρικά κ.ά. Με αυτές τις προδιαγραφές στοχεύει σε αύξηση πωλήσεων πάνω από 22% στα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι σε ανάλογες κινήσεις προχωρά και ο ανταγωνισμός, πλατφόρμες όπως π.χ. η Yoox Net-a-Porter της Richemont.
Οι τάσεις στην ελληνική αγορά
Σύμφωνα με τα στοιχεία του glami.gr που μετράει περισσότερα από 350 συνεργαζόμενα e-shops, ανάμεσά τους μερικά και από τα πιο δημοφιλή ελληνικά fashion brands, το 2020 ο κύκλος εργασιών της online τοπικής αγοράς μόδας αυξήθηκε κατά 54,96% σε σύγκριση με το 2019, όταν το αναμενόμενο ποσοστό αύξησης ήταν 5%. Η πανδημία, όπως σημειώνει σε σχετική ανάλυση, επηρέασε ολόκληρη την αγορά ειδών μόδας (online και φυσικά καταστήματα), η οποία είδε μείωση της τάξης του -20%. Ενώ, έως το 2023, η μελέτη του GLAMI δείχνει ότι το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου στη συνολική αγορά μόδας -σε σύγκριση με το τρέχον 24,5%- θα φτάσει το 27%.
Ο παραγόμενος τζίρος στα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα της πλατφόρμας ακολουθεί ακριβώς την εξέλιξη της πανδημίας. Μετά τον Μάρτιο καταγράφεται ταχεία ανάκαμψη, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου. Επίσης συνολικά οι πωλήσεις των τελευταίων 4 μηνών του έτους ήταν μεγαλύτερες από το σύνολο των προηγούμενων 8 μηνών.
Σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες, διαπιστώνεται ότι το 9% των Ελλήνων αγόρασε για πρώτη φορά προϊόντα μόδας online κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας ενώ το 72% δηλώνει ότι ενδιαφέρεται για τη βιώσιμη μόδα.
Αναφορικά με τα είδη που είχαν μεγαλύτερη ζήτηση, η έρευνα ανέδειξε τις top 4 κατηγορίες: τις σαγιονάρες (+1279%), τα ισοθερμικά (+1200%), τα ρούχα ύπνου (+1021%) και τις ρόμπες (+813%). Στις κερδισμένες κατηγορίες συγκαταλέγονται επίσης: αθλητικά ρούχα (+775 %), κασκόλ και φουλάρια (+750%), σορτσάκια (+731%), φόρμες (+692 %), εσώρουχα (+656%) και αξεσουάρ μαλλιών (+480%). Στις κατηγορίες με τη μεγαλύτερη πτώση περιλαμβάνονται: ανδρικά σακάκια και μπλέιζερ (-99%), ανδρικά κοστούμια (-88%), γόβες (-85%), μπότες για το χιόνι (-72%) και γαλότσες (-60%).