Σταδιακή προσαρμογή στις νέες συνθήκες της υβριδικής λύσης του click & collect επιδεικνύουν οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες μετά το αρχικό μούδιασμα του Σαββατοκύριακου, υιοθετούν τρόπους ενσωμάτωσης της νέας μεθόδου.
Σημειώνεται πάντως πως η νέα δυνατότητα αφορά πια τις νέες παραγγελίες, καθώς οι συσσωρευμένες αγορές του προηγούμενου διαστήματος ήδη είναι δρομολογημένες και έχουν μπει στην ουρά για παράδοση, είτε από ίδια μέσα των επιχειρήσεων είτε από τις εταιρείες διανομής και ταχυμεταφορών.
Ακόμη και για επιχειρήσεις που είχαν εισηγηθεί το μέτρο ήδη από το καλοκαίρι, ως μια λύση εκτόνωσης της ζήτησης σε περίπτωση δεύτερου γενικού απαγορευτικού λειτουργίας (όπερ και εγένετο), η υιοθέτηση του click & collect δεν θα εφαρμοστεί για το σύνολο του δικτύου τους, καθώς κάποια σημεία κρίνονται ως μη λειτουργικά. Ωστόσο, σύμφωνα με τις ενημερώσεις, οι Κωτσόβολος και Πλαίσιο εξαιρούν ελάχιστα σημεία, η Public και η MediaMarkt ενεργοποιούν πλέον το σύνολο του δικτύου τους, ενώ όλοι υποδέχονται τόσο online όσο και τηλεφωνικές παραγγελίες.
Υπηρεσία click & collect αλλά για εποχούμενους καταναλωτές υιοθετούν τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development (Τhe Mall, Golden Hall, Mediterranean Cosmos), τα οποία από σήμερα δύνανται να εξυπηρετούν, παραδίδοντας παραγγελίες σε όσους προσέρχονται με το αυτοκίνητό τους στους εξωτερικούς χώρους των πάρκινγκ. Συγκεκριμένα, υπεύθυνες για τη λήψη των παραγγελιών εξακολουθούν να είναι οι επιχειρήσεις που στεγάζονται στα malls, ωστόσο την ευθύνη παράδοσης στους διερχόμενους πελάτες αναλαμβάνουν οι διαχειριστές των εν λόγω malls.
Με ειδικά διαμορφωμένη σήμανση για την παράδοση παραγγελιών έξω από τα πολυκαταστήματά του θα λειτουργήσει ο όμιλος Notos Com, εξυπηρετώντας τυχόν τηλεφωνικές παραγγελίες, ενώ ενεργοποιώντας εναλλακτικά δίκτυα μεταφοράς, υπόσχεται την εκτέλεση online παραγγελιών κατ’ οίκον εντός τριημέρου σε καταναλωτές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μόνο.
Η Αττικά Πολυκαταστήματα, εκτός από την εξυπηρέτηση των online παραγγελιών του atticabeauty.gr (καλλυντικά) και του atticadps.gr (αξεσουάρ), δεν θα υιοθετήσει την επιλογή του click & collect για τα πολυκαταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η εταιρεία ωστόσο έχει δημιουργήσει την υπηρεσία «call to shop», δηλαδή την υποδοχή τηλεφωνικών παραγγελιών για προϊόντα που εμφανίζονται στον διαδικτυακό τους τόπο και τα οποία ο καταναλωτής, εφόσον παραγγείλει, μπορεί να παραλάβει αυθημερόν στον χώρο του, μέσω εναλλακτικού δικτύου μεταφοράς που έχει δεσμεύσει η εταιρεία.
Αντιθέτως, μόνον ηλεκτρονικές παραγγελίες που μπορούν να παραληφθούν από τους καταναλωτές, έξω από τα καταστήματα, υποδέχεται τόσο η ΙΚΕΑ όσο και η Intersport, αλυσίδες του ομίλου Φουρλή.
Οι αλυσίδες Zara και οι ομόσταβλες του γκρουπ Inditex υιοθέτησαν επίσης την επιλογή click & collect, εξυπηρετώντας τις online παραγγελίες και έξω από τα καταστήματα. Ωστόσο, οι καταναλωτές, εφόσον ενημερωθούν για την άφιξη της παραγγελίας τους στα καταστήματα -που θα λειτουργούν μόνον ως hub παραδόσεων- θα πρέπει να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το εκάστοτε κατάστημα επιλογής τους, ώστε να κλείνουν ραντεβού για την παραλαβή των εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, πάντως, εκτός από «μπέρδεμα» στις επιχειρήσεις, το click & collect έχει δημιουργήσει σύγχυση στους καταναλωτές, μέρος των οποίων τη Δευτέρα απαιτούσαν να αγοράσουν προϊόντα από τις βιτρίνες των καταστημάτων ή προϊόντων που διασταύρωναν ότι είναι διαθέσιμα στα μαγαζιά. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη διαδικασία δεν επιτρέπεται, καθώς η νέα ΚΥΑ ορίζει πως οι παραγγελίες πραγματοποιούνται διαδικτυακά ή τηλεφωνικά και πληρώνονται είτε online είτε μέσω POS έξω από τα καταστήματα.
Κοινώς, παρά το γεγονός του ότι το click & collect δόθηκε ως δυνατότητα στο λιανεμπόριο, εντούτοις τα καταστήματα παραμένουν «κλειστά» και η διαδικασία δεν θυμίζει σε τίποτα την κατανάλωση προ lockdown.