Αυλαία στα «γενναία» προγράμματα εθελούσιας εξόδου των τραπεζών πέφτει με την ολοκλήρωση του 2020 και την αποχώρηση 2.750 τραπεζοϋπαλλήλων με τις τρεις κινήσεις από Εθνική, Πειραιώς και Eurobank.
Τραπεζικές πηγές υπογραμμίζουν στο Euro2day.gr ότι φέτος οι τράπεζες έτρεξαν τα τελευταία γενναιόδωρα προγράμματα και από το 2021 και μετά, οι αποχωρήσεις δεν θα συνοδεύονται από ισχυρά μπόνους ως προς τον αριθμό των μισθών και συνολικές αποζημιώσεις που φθάνουν τις 150.000 έως 180.000 ευρώ.
«Από το 2021 και μετά, εφόσον χρειασθεί μια πρόσθετη μικρή μείωση του προσωπικού σε κάποια τράπεζα, ο πήχης των προνομίων θα χαμηλώσει αισθητά και θα προσομοιάσει τα επίπεδα μιας κανονικής αποζημίωσης, όπως συμβαίνει στην αποχώρηση ενός υπαλλήλου», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Τον χορό των φετινών προγραμμάτων άνοιξε η Eurobank, από την οποία θα αποχωρήσαν κατά μέγιστο 750 εργαζόμενοι, ακολούθησε η Τράπεζα Πειραιώς, που στοχεύει στην έξοδο 1.000 εργαζομένων και αντίστοιχα κινείται εδώ και κάποιες ημέρες το πρόγραμμα της Εθνικής Τράπεζας. Στην Alpha Bank δεν αναμένεται να εφαρμοστεί μέχρι το τέλος του έτους πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, καθώς επί του παρόντος τρέχει το εγχείρημα της μεταφοράς 800 εργαζομένων (κατ' ανώτερο) από την τράπεζα στην εταιρεία διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων Cepal.
Οι πληροφορίες του Euro2day.gr αναφέρουν ότι το ενδεχόμενο εκκίνησης προγράμματος εθελουσίας θα απασχολήσει τη διοίκηση της τράπεζας εντός του 2021.
Ενίσχυση του digital
Πέραν των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει οι ελληνικές τράπεζες για μείωση του λειτουργικού τους κόστους, την εφαρμογή των φετινών προγραμμάτων εθελούσιας εξόδου υπαγόρευσε περισσότερο ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους, ο οποίος απαιτεί διαφορετικά προσόντα από τους εργαζόμενους σε σχέση με τα τυπικά, παραδοσιακά προσόντα του τραπεζοϋπαλλήλου των τελευταίων 20 και πλέον ετών.
Τραπεζικά στελέχη αναφέρουν στο Euro2day.gr ότι η αναπτυξιακή δυναμική των πιστωτικών ιδρυμάτων περνάει μέσα από την ψηφιακή τους μεταμόρφωση και σε αυτό το νέο τοπίο, οι τράπεζες θα χρειαστούν νέο στελεχιακό δυναμικό, εκπαιδευμένο στις σύγχρονες ψηφιακού DNA ανάγκες των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Μια ακόμη επίπτωση του ψηφιακού μετασχηματισμού των ελληνικών τραπεζών, ο οποίος ενεργοποιήθηκε με καθυστέρηση σε σχέση με τις ξένες τράπεζες, είναι η ανάγκη περαιτέρω συρρίκνωσης του δικτύου των καταστημάτων.
Ορισμένες τράπεζες έχουν πιάσει τον στόχο, ωστόσο άλλες έχουν τα πλάνα μείωσης του δικτύου σε πλήρη ανάπτυξη. «Όταν το 90%-95% των συναλλαγών γίνεται ψηφιακά, δεν έχει νόημα μια τράπεζα να διατηρεί ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων», αναφέρει τραπεζική πηγή και συμπληρώνει: «Τα καταστήματα θα λειτουργούν κυρίως ως σημεία εξυπηρέτησης των κάθε μορφής επιχειρήσεων και όχι τις απλές καθημερινές συναλλαγές που κάνουν τα φυσικά πρόσωπα».