Αύξηση πωλήσεων κατά 20% κατά μέσο όρο το διήμερο Παρασκευής και Σαββάτου παρουσίασε το οργανωμένο λιανεμπόριο, καθώς η καταναλωτική κίνηση τονώθηκε επιθετικά, εν αναμονή του lockdown και των περιοριστικών μέτρων.
Αν και δεν σημειώθηκε το φαινόμενο του panic buying που ταλαιπωρεί τα βρετανικά σούπερ μάρκετ, εντούτοις η ζήτηση τόσο στο φυσικό δίκτυο όσο και στα ηλεκτρονικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε αισθητά. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι ο Οκτώβριος να κλείσει με διψήφια άνοδο πωλήσεων, τάση που παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα διατηρηθεί και το επόμενο δίμηνο.
Δεδομένου ότι σε αρκετές περιοχές της χώρας και ιδίως στο μεγάλο αστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν λειτουργεί το υπόλοιπο λιανεμπόριο, οι εκτιμήσεις για την αύξηση της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ το Νοέμβριο θεωρείται εν πολλοίς εξασφαλισμένη, συνεπικουρούμενη και από το lockdown στην εστίαση.
Σημειώνεται πάντως πως ο υπόλοιπος ανταγωνισμός έχει ζητήσει, αφενός, να λειτουργεί -χωρίς πελάτες- τα φυσικά καταστήματα, ώστε να παραδίδει προϊόντα, αφετέρου, την εξαίρεση της δυνατότητας πώλησης προϊόντων (πέραν τροφίμων, καθαριστικών και γενικώς των ταχυκίνητων κατηγοριών) από τα σούπερ μάρκετ, κάνοντας λόγο για στρέβλωση του ανταγωνισμού. Σημειώνεται ότι η τελευταία πρόβλεψη τηρήθηκε στην Κύπρο, με το οργανωμένο λιανεμπόριο να εξαιρεί κατά το δίμηνο lockdown προϊόντα οικιακού εξοπλισμού, ρουχισμό ή εργαλεία.
Με βάση τα ήδη καταγεγραμμένα στοιχεία της IRI, ήδη στα μέσα Οκτωβρίου ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ξεπερνούσε το 9%. Όλες οι κατηγορίες προϊόντων, όλα τα καταστήματα και όλες οι γεωγραφικές περιοχές κατέγραφαν άνοδο πωλήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία για την κατανάλωση την εβδομάδα που τελείωσε στις 18 Οκτωβρίου, πριν σημειωθεί η κατακόρυφη αύξηση κρουσμάτων και επιβληθούν τα νέα περιοριστικά μέτρα.
Στις βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων κωδικών προϊόντων, ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων ξεπερνά κατά μέσο όρο το 6,5% τον Οκτώβριο, φθάνοντας το 7,2% την εβδομάδα που τελείωσε στις 18 του μήνα. Τα στοιχεία της IRI για τη συγκεκριμένη εβδομάδα δείχνουν μεν μια σταθερή ανάπτυξη στα είδη προσωπικής υγιεινής, της τάξης του 5,7%, με αξιοσημείωτη ανάπτυξη επίσης για τα είδη οικιακής χρήσης και τα τρόφιμα, 8,5% και 6% αντίστοιχα, αλλά ο τομέας που ηγείται είναι αυτός των υπολοίπων προϊόντων, με ανάπτυξη 16,7% συγκριτικά με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019.
Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι επιστρέφουν σε θετικό πρόσημο όλες οι γεωγραφικές περιοχές, ακόμη και τα νησιά και κυρίως η Κρήτη, καθώς η λήξη της τουριστικής περιόδου αφαιρεί έναν παράγοντα επιβάρυνσης. Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στα καταστήματα της Πελοποννήσου και είναι της τάξης του 13,3%.
Ακολουθεί η Κεντρική Ελλάδα με ανάπτυξη 8,6%, ενώ ο πυρήνας της αγοράς, η Αττική, με μερίδιο 54%, σημείωσε έως τα μέσα Οκτωβρίου αύξηση πωλήσεων 7%. Πάνω από το 6% διαμορφώθηκε ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ της Θεσσαλονίκης ενώ 6,6% ήταν η αύξηση στη Βόρεια Ελλάδα.