«Δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην προσπαθήσουμε να διασώσουμε αυτό τον διαγωνισμό», υποστήριξε χθες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα εμφανίστηκε να ζητάει από τις δύο κοινοπραξίες που έχουν παραμείνει στη διεκδίκηση του έργου -στη μία είναι επικεφαλής η ΑΒΑΞ και στην άλλη, η ΑΚΤΩΡ- να αποφύγουν τις άσκοπες προσφυγές που θα θέσουν σε κίνδυνο τον διαγωνισμό. Ούτως ή άλλως, έχει υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση λόγω των προηγούμενων προσφυγών και απόφασης που είχε εκδώσει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
Ο διαγωνισμός θα συνεχιστεί και εντός των ημερών το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό θα εγκρίνει τις τεχνικές προσφορές που είχαν καταθέσει οι δύο διεκδικητές. Στο επόμενο στάδιο, οι κοινοπραξίες των ΑΒΑΞ και ΑΚΤΩΡ θα καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους, από τις οποίες θα προκύψει και ο νικητής στον διαγωνισμό του μεγαλύτερου δημόσιου έργου που είχε προκηρυχθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Προς το παρόν, η ηγεσία του υπουργείου δεν χρειάστηκε να απαντήσει στο ερώτημα «ποιος θα κατασκευάσει το έργο;». Πάντως θα ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός που αφορούσε τις πρόδρομες εργασίες στη γραμμή 4, όπως η μετατόπιση αγωγών δημόσιων δικτύων κ.α., στον οποίο είχε μειοδοτήσει, μετά και από απόφαση του ΣτΕ, η ΕΡΕΤΒΟ.
Στο υπουργείο κάνουν λόγο για πρόγραμμα έργων 13 δισ. ευρώ που προωθείται. Εντός των ημερών θα δημοσιευθεί η πρόσκληση για εκδήλωση ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό που αφορά την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, τμήμα της οποίας θα γίνει υπερυψωμένο, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Αισιοδοξία εκφράζεται και για δύο ακόμα έργα που βρίσκονται εδώ και αρκετό καιρό στα συρτάρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, περιμένοντας τις σχετικές εγκρίσεις. Πρόκειται για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 (από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό), που αναμένεται να εγκριθεί εντός του έτους ώστε να αρχίσουν οι εργασίες τον επόμενο χρόνο, όπως είπαν από το υπουργείο. Την έγκριση της Κομισιόν, συγκεκριμένα δύο διευθύνσεων, περιμένουν στην κυβέρνηση για να προχωρήσει η υλοποίηση του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος.
Ειδικό βάρος δίνουν στο υπουργείο Υποδομών και στα σιδηροδρομικά έργα, με την ηγεσία του να υποστηρίζει πως άμεσα θα δημοπρατηθούν τέσσερα εξ αυτών. Μέσα στο 2021 θα επιχειρηθεί η δημοπράτηση άλλων έξι σιδηροδρομικών έργων, πρόσθεσαν, χωρίς να αναφερθούν σε λεπτομέρειες.
Εξελίξεις υπάρχουν σε ένα άλλο μέτωπο που αφορά τον σιδηρόδρομο και συγκεκριμένα το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο. Η σύμβαση παραχώρησης είχε υπογραφεί και εγκριθεί από τη Βουλή, αλλά υπήρξε στη συνέχεια παρέμβαση της Κομισιόν. Στο υπουργείο θεωρούν πως μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει βρεθεί φόρμουλα που θα ικανοποιεί τις Βρυξέλλες, τον παραχωρησιούχο και το υπουργείο, ώστε να προχωρήσει το έργο και να μην κληθεί η Ελλάδα να επιστρέψει κονδύλια εκατοντάδων εκατομμυρίων στην Ε.Ε.
Όσο για τις αλλαγές στον νόμο 4412, που ψηφίστηκε το 2016 για τις δημόσιες προμήθειες, αναφέρθηκε πως έχει τροποποιηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση «πάνω από 300 φορές». Ετσι, θα υπάρξουν αλλαγές ώστε να επιταχυνθούν οι διαγωνισμοί δημόσιων έργων και να αλλάξει το μοντέλο επίβλεψης. Θα ενσωματωθούν σε ενιαίο νομοσχέδιο, που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης και θα τεθεί σε διαβούλευση μέχρι το τέλος του μήνα και αφορά ολόκληρο το πλαίσιο δημόσιων συμβάσεων και προμηθειών.
Όπως αναφέρθηκε, με τις αλλαγές «θα γίνει προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών και να περιοριστούν οι λόγοι προσφυγών, καθιερώνοντας μία και μόνο προδικαστικής προσφυγής. Θα αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων, με αιτιολόγηση των προσφορών που μετά θα γίνεται συμβατική υποχρέωση αλλά και με αύξηση της εγγύησης καλής εκτέλεσης και τον διαχωρισμό της από την εγγύηση προκαταβολής. Θα δώσουμε τη δυνατότητα να γίνεται εκεί που χρειάζεται ιδιωτική επίβλεψη όπως γίνεται σήμερα στα έργα παραχώρησης».