Εκτιμήσεις για σταθεροποίηση της ζήτησης στο β’ εξάμηνο του 2020 και στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου περιλαμβάνονται στα συμπεράσματα ανάλυσης της εταιρείας IRI, όσον αφορά την επίπτωση της πανδημίας στην κατανάλωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το Analytics Center of Excellence της IRI και παρουσιάστηκαν χθες σε ειδικό webinar, εφόσον δεν υπάρξει δεύτερο ισχυρό κύμα κορωνοϊού το φθινόπωρο, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κατά το δεύτερο εξάμηνο θα υποχωρήσουν κατά 0,4%.
Δεδομένης της ισχυρής ανάπτυξης που εμφάνισε το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου και συνολικά στο 5μηνο του 2020, η αύξηση τζίρου αναμένεται να προσαρμοστεί στο 5,3% για το σύνολο της χρονιάς. Με βάση την παραπάνω ανάλυση, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη θα καταγράψουν οι πωλήσεις της κατηγορίας καθαριστικά σπιτιού (+8,9%), τα είδη προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (+6,7%) και τα τρόφιμα +5,1%.
Το δεύτερο σενάριο βασίζεται στην παραδοχή ότι το φθινόπωρο θα υπάρξει δεύτερο κύμα και οι πωλήσεις του δεύτερου εξαμήνου θα ενισχυθούν κατά 4% ενώ σε επίπεδο έτους, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ θα εμφανίσει ανάπτυξη 8,1% σε σχέση με το 2019. Υπό αυτό το πρίσμα, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων αναμένεται να παρουσιάσουν τα είδη καθαρισμού (+11,6%), τα είδη ατομικής φροντίδας (+9,2%) και τα τρόφιμα +8%.
Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της IRI, όσον αφορά το προηγούμενο πεντάμηνο και ειδικότερα στο δίμηνο του lockdown, διαπιστώθηκαν ανατιμήσεις προϊόντων, που για κάποιες κατηγορίες άγγιξε το 10%. Οι δε προωθητικές ενέργειες και προσφορές παρέμειναν σχεδόν σταθερές.
Όσον αφορά το καταναλωτικό αίσθημα, το θέμα των ανατιμήσεων προβληματίζει έντονα 4 στους 10 καταναλωτές. Ποσοστό 68% φοβάται για το εισόδημα της οικογένειάς του, ενώ εργασιακή ανασφάλεια αισθάνεται το 74%.
Το 42% δηλώνει ότι έχει βιώσει ήδη αρνητικές μεταβολές στην εργασία του, ποσοστό 45% δηλώνει πως θα περιορίσει τις εξόδους, ενώ το 54% του δείγματος φοβάται νέο κύμα κορωνοϊού από το φθινόπωρο. Μέχρι τότε, μόνο 2 στους 10 θα κάνουν διακοπές σε ξενοδοχείο ή κατάλυμα, με τη συντριπτική πλειονότητα που θα πάει εφέτος διακοπές να προτιμά το χωριό, το σπίτι κάποιου φίλου ή την εξοχική του κατοικία. Την ίδια στιγμή, 2 στους 10 δηλώνει ότι δεν θα πάει διακοπές ενώ 1 στους 4 δεν έχει αποφασίσει ακόμη τι θα κάνει.