Ενίσχυση και της καταναλωτικής κίνησης -μετά την επαναλειτουργία της εστίασης- αναμένει το λιανεμπόριο, καθώς έτσι καθίστανται «περισσότερο ελκυστικές» ολόκληρες αγορές τόσο των αστικών κέντρων όσο και της περιφέρειας.
Παράλληλα, η επαναλειτουργία της εστίασης σε «κλειστές αγορές» όπως τα εμπορικά κέντρα, τα πολυκαταστήματα και άλλους εμπορικούς πόλους, αναμένεται να επιμηκύνει την παραμονή καταναλωτών, η οποία κατά τις πρώτες μέρες λειτουργίας του εμπορίου έδειξε εντυπωσιακή μείωση!
Είναι χαρακτηριστικό πως στα καταστήματα ΙΚΕΑ, το πρώτο διάστημα πριν να επιτραπεί η λειτουργία των ενσωματωμένων εστιατορίων, ο μέσος όρος παραμονής των καταναλωτών υποχώρησε στα 45 λεπτά από…2,5 ώρες που ήταν προ της πανδημίας.
H εξήγηση αποδίδεται, αφενός, στην πρόνοια των πολιτών να παραμένουν λιγότερο σε κλειστούς χώρους, αλλά και στο γεγονός του ότι στο λιανεμπόριο έχει διαταραχθεί η ιδέα του fun shopping.
Ο χρόνος παραμονής -σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου- δεν φαίνεται ωστόσο να επηρεάζει το ύψος της μέσης απόδειξης αγορών. Μια πρώτη παρατήρηση από τη λειτουργία της λιανικής εντός εμπορικών κέντρων είναι πως ο λόγος επισκεψιμότητας/αγορών έχει αντιστραφεί. Έτσι, αν και υπάρχει μείωση επισκέψεων, παρουσιάζεται αύξηση αγορών, γεγονός που μεταφράζεται από παράγοντες της αγοράς ως μια νέα συμπεριφορά «αποφασισμένου καταναλωτή».
Πάντως σύμφωνα και με την παρατήρηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών στην Ευρώπη, ο μέσος όρος παραμονής εντός καταστημάτων έχει μειωθεί έως και κατά 50%. Εργαλείο στη μείωση της φυσικής παρουσίας καταναλωτών στα καταστήματα έχει αναδειχθεί και το ίντερνετ, όπου σε μεγαλύτερο βαθμό από το παρελθόν διενεργείται έρευνα αγοράς, πριν την κατανάλωση στο φυσικό κατάστημα.
Αντίστοιχες τάσεις εμφανίζονται ακόμη και στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, όπου ο καταναλωτής επισπεύδει τα ψώνια του. «Αφενός, έχει την άνεση να κινηθεί γρηγορότερα και να επιλέξει τα ψώνια του, αφετέρου, συμμερίζεται την ουρά αναμονής πολιτών που βρίσκεται πίσω του», αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Εστίαση
«Γρίφος» παραμένει η συμπεριφορά των πελατών σε εστιατόρια και καφέ, οι οποίοι όπως αποδείχθηκε από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της εστίασης αδημονούσαν να επανέλθουν.
Δεδομένου ότι στην ελληνική κουλτούρα δεν υπάρχει η ιδέα του ορίου παραμονής σε καφέ και εστιατόριο, επαγγελματίες του κλάδου προσπαθούν να διαχειριστούν με τακτ όσους πελάτες κάνουν κρατήσεις, δίνοντας την επιλογή συγκεκριμένων χρονικών slots, προκειμένου να αξιοποιηθούν αποδοτικότερα τα λιγότερα τραπέζια.