Έντονες και ταχύτατες αλλαγές θα επιφέρει στον ασφαλιστικό κλάδο η πανδημία του κορωνοϊού, όχι μόνο γιατί θα οι εταιρείες θα πρέπει να διαχειριστούν τις επιπτώσεις από την επιδείνωση των δεδομένων στην οικονομία, αλλά και επειδή θα κληθούν να προσαρμοστούν γρήγορα στη «νέα κανονικότητα» που θα ακολουθήσει μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων.
Αυτό είναι το συμπέρασμα από τη διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «πώς οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να αντιμετωπίσουν τον COVID-19», την οποία διοργάνωσε η AON.
Ειδικότερα, οι ασφαλιστικές εταιρείες που αντιμετώπισαν με επιτυχία το ζήτημα της συνέχισης της επιχειρηματικής τους πορείας κατά τη διάρκεια της κρίσης και σήμερα διαθέτουν ισχυρούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας, καλούνται:
- Σε πρώτη φάση, να διαχειριστούν τις επιπτώσεις από τη μείωση της παραγωγής σε όλους τους κλάδους (αυτοκίνητο, υγεία, συνταξιοδοτικά προγράμματα), από το πλήγμα που έχει επιφέρει στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια η πτώση των τιμών σε μετοχές και ομόλογα, αλλά και από την εκδήλωση νέων λειτουργικών κινδύνων.
- Και σε δεύτερη φάση, να «κωδικοποιήσουν» τις αλλαγές που θα υπάρξουν στη συμπεριφορά των καταναλωτών, προσαρμόζοντας κατάλληλα τον τρόπο λειτουργίας τους, την προϊοντική τους γκάμα, τη δράση των δικτύων τους και τις μεθόδους προσέγγισης-εξυπηρέτησης των πελατών.
Ο γενικός διευθυντής της MetLife κ. Κυριάκος Αποστολίδης σημείωσε ότι όλες οι εταιρείες ανταποκρίθηκαν ικανοποιητικά στο μέτωπο της συνέχισης των εργασιών τους, προσθέτοντας πως «περνάμε σε μια νέα οικονομία, που δεν γνωρίζαμε πριν από την κρίση. Δεν θα γυρίσουμε στην κανονικότητα που ξέραμε, αλλά σε μια νέα κανονικότητα και σε μια ανέπαφη οικονομία (untouchable economy). Θα αποτελέσει πρόκληση για τις εταιρείες το πώς θα χρησιμοποιήσουν τα δίκτυα πωλήσεώς τους (πχ αποτελεσματική συμβουλή χωρίς φυσική παρουσία), ενώ αλλάζει τόσο το μήνυμα προς τον πελάτη, όσο και ο τρόπος προσέγγισής του, προκειμένου αυτός να πειστεί να ασφαλιστεί».
Σύμφωνα επίσης με τον κ. Αποστολίδη, η στρατηγική των ασφαλιστικών εταιρειών θα πρέπει να εστιάσει σε ζητήματα, όπως: α) Σε ποια πεδία θα δραστηριοποιηθούν και σε ποια όχι, καθώς το «λίγο απ’ όλα» δεν θα είναι η καλύτερη λύση, β) στην απλοποίηση και γ) στη διαφοροποίηση και γενικότερα στο πώς μια εταιρεία θα μπορέσει να προσφέρει κάτι διαφορετικό προκειμένου να γίνει ελκυστική.
Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Εθνικής Ασφαλιστικής κ. Ηρακλής Δασκαλόπουλος, αναφέρθηκε σε μια σειρά αλλαγών που θα φέρει στον κλάδο η πανδημία, σημειώνοντας μεταξύ άλλων:
- Η -λόγω αντιμετώπισης του κορωνοϊού- αναβάθμιση του κύρους του δημόσιου συστήματος υγείας υποβαθμίζει το επιχείρημα που προτρέπει σε ιδιωτική ασφάλιση λόγω της εικόνας των κρατικών νοσοκομείων. Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να εστιάσουν σε λύσεις που μάλλον θα δρουν υποστηρικτικά στο δημόσιο σύστημα υγείας και δεν θα προσπαθούν να το υποκαταστήσουν. Θα δούμε μείωση της νέας παραγωγής και περιορισμένες ακυρώσεις συμβολαίων, ενώ τα όποια οφέλη προκύπτουν από τις χαμηλότερες αποζημιώσεις της τρέχουσας περιόδου θα εξανεμισθούν στο μέλλον. Τέλος, οι ιδιωτικές κλινικές που έχουν πληγεί από την κρίση θα επιδιώξουν σε βάθος χρόνου να μετακυλήσουν ένα τμήμα των απωλειών τους στις ασφαλιστικές εταιρείες.
- Η παρατηρούμενη πτώση της νέας παραγωγής στον κλάδο ζωής θα διατηρηθεί (ιδίως στα συνταξιοδοτικά και στα unit linked συμβόλαια), ενώ αναμένεται και ένα κύμα ακυρώσεων λόγω της οικονομικής ύφεσης. Επίσης, θα υπάρξει απόκλιση μεταξύ πελατών και εταιρειών, καθώς οι πελάτες θα ζητούν προϊόντα με εξασφάλιση, που δεν θα μπορούν να τους τα προσφέρουν οι εταιρείες.
- Οι μακροχρόνιες συνέπειες για τον ασφαλιστικό κλάδο από την πανδημία δεν μπορούν να προβλεφθούν με ακρίβεια, ωστόσο με βάση ένα μεσαίο σενάριο θα χρειαστούν δύο-τρία χρόνια προκειμένου η κατάσταση να επανέλθει στα επίπεδα των αρχών του 2020 (σύνδεση παραγωγής και ΑΕΠ).
- Πολλά προϊόντα θα διατίθενται μέσω του διαδικτύου, ενώ τα φυσικά δίκτυα θα πρέπει να παρέχουν τις υπηρεσίες τους και μέσω διαδικτύου.
- Το lock down είχε και θετικές επιδράσεις για τις ασφαλιστικές εταιρείες, όπως πχ ο ψηφιακός μετασχηματισμός που θα αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας τους.
Από την πλευρά του, ο οικονομικός διευθυντής της NP Insurance κ. Νίκος Ζάχος, σημείωσε πως δεν μπορούν από τώρα να προβλεφθούν οι επιπτώσεις της πανδημίας στην οικονομία και στον κλάδο, τονίζοντας πως στην τρέχουσα συγκυρία στόχος είναι η διατήρηση της παραγωγής και όχι οι προσφορές και οι μειώσεις στα τιμολόγια. «Δεν μπορεί μετά από μια πτώση τιμολογίου 50% στον κλάδο οχημάτων, ο πελάτης να έχει ως πρώτο κίνητρο μια νέα μείωση προκειμένου να ανανεώσει το συμβόλαιό του. Ο πελάτης χρειάζεται ενημέρωση».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Groupama κ. Χρήστος Κάτσιος ανέφερε ότι στη γρήγορη προσαρμογή των εργασιών της εταιρείας του στα νέα δεδομένα έπαιξαν σημαντικό ρόλο και οι επενδύσεις που είχαν γίνει στο μέτωπο της τεχνολογίας, συμπληρώνοντας πως μέσα στην κρίση έδωσαν προτεραιότητα σε projects που είχαν μεγαλύτερη αξία και αυτή η κίνηση θα αποτελέσει παρακαταθήκη για το μέλλον.
Ο κ. Μίνος Μωυσής, founding partner της Synergon Pattners, σημείωσε πως βραχυπρόθεσμα οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να αποβλέπουν σε συντήρηση των εργασιών τους και στο πώς θα περιορίσουν τις απώλειες στην παραγωγή τους, μεσοπρόθεσμα στο πώς θα προσαρμόσουν προϊόντα και πωλήσεις στα νέα δεδομένα διαδικασίες, και μακροπρόθεσμα στο να παρακολουθήσουν τις συμπεριφορικές αλλαγές των πελατών τους και να δράσουν αναλόγως.
Ο chief risk & actuarial officer της Υδρόγειος Ασφαλιστική κ. Θάνος Αγγελόπουλος αναφέρθηκε στους νέους λειτουργικούς κινδύνους που προκύπτουν μετά την εκδήλωση της πανδημίας. Τόνισε ότι χρειάζεται επαναξιολόγηση των κινδύνων, εκπόνηση σεναρίων ανάλογα με το πόσο θα διαρκέσει η κρίση.