Σε 17 χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών αύξησαν τον όγκο δεδομένων (data) που μπορούν να καταναλώσουν οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας, χωρίς πρόσθετη χρέωση.
Στην Ελλάδα και άλλες τέσσερις χώρες (Βουλγαρία, Κροατία, Ουγγαρία και Αλβανία), οι πάροχοι προσφέρουν δωρεάν πρόσβαση μέσω κινητής τηλεφωνίας σε δικτυακούς τόπους με εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Στη Γαλλία, οι πάροχοι αυξάνουν τα data του πελάτη όταν πιάσει το μηνιαίο όριο που προβλέπει το συμβόλαιό του. Στην Κύπρο, οι πάροχοι προχώρησαν σε αναβάθμιση των ταχυτήτων πρόσβασης των συνδρομητών στο Διαδίκτυο.
Στην Ισπανία και τη Ρουμανία, οι ρυθμιστικές αρχές ζήτησαν από τους παρόχους να μην κόβουν τις γραμμές των πελατών που δεν πλήρωσαν εγκαίρως τους λογαριασμούς. Στο Μαυροβούνιο, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών αύξησαν την ταχύτητα για «ανέβασμα» (upload) στη σταθερή τηλεφωνία, ώστε οι μαθητές και οι εργαζόμενοι από το σπίτι να έχουν καλύτερη ποιότητα υπηρεσίας.
Στην Ελλάδα και άλλες έξι ευρωπαϊκές χώρες, οι πάροχοι προσφέρουν δωρεάν κάποιο τμήμα του συνδρομητικού τηλεοπτικού τους πακέτου. Σε τρεις χώρες της Ευρώπης (Λετονία, Αλβανία και Βέλγιο), οι πάροχοι συνέχισαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μέσω Διαδικτύου (π.χ. για νέα σύνδεση) ή μέσω περιορισμένου αριθμού καταστημάτων. Αντίθετα, στην Ελλάδα, τα καταστήματα είναι ανοικτά, αλλά μόνο για επισκευές συσκευών και όχι για νέες πωλήσεις.
Πρόκειται για πρακτικές που αναφέρονται στην τελευταία έκθεση της BEREC, του ευρωπαϊκού φορέα στον οποίο συμμετέχουν οι εθνικοί ρυθμιστές της αγοράς τηλεπικοινωνιών, μεταξύ των οποίων και η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η BEREC συμφώνησε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταθέτει σε τακτά χρονικά διαστήματα εκθέσεις για την πορεία των τηλεπικοινωνιακών δικτύων στην Ευρώπη.
Στην έκθεση που παρέδωσε στην Κομισιόν πριν από το Πάσχα των Καθολικών, υποστηρίζει πως σε κανένα κράτος-μέλος της Ε.Ε. δεν υπήρξε σοβαρό πρόβλημα στις τηλεπικοινωνιακές υποδομές. Ωστόσο αρκετοί πάροχοι ανά την Ευρώπη αύξησαν τη χωρητικότητα των δικτύων τους (προχώρησαν δηλαδή σε αγορές χωρητικότητας), για να αντιμετωπίσουν τη συνεχή αύξηση της κίνησης, όπως συνέβη σε Ελλάδα, Ιταλία, Λιθουανία, Λεττονία, Πορτογαλία, κ.α. Σε κάποιες περιπτώσεις, αυξήθηκε τόσο η χωρητικότητα με τον εθνικό φορέα διασύνδεσης (στην περίπτωση της Ελλάδας, το GR-IX), όσο και η χωρητικότητα των διεθνών κυκλωμάτων.
Πάντως, όπως επισημαίνεται και στην έκθεση, μετά τη μεγάλη αύξηση της κίνησης στα δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τις πρώτες ημέρες της καραντίνας, τώρα καταγράφεται σταθεροποίηση. Μόνο η ρυθμιστική αρχή της Ισπανίας δήλωσε πως υπήρξαν προβλήματα στην πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων σε ορισμένες πυκνοκατοικημένες περιοχές τις τελευταίες ημέρες. Αλλά και στη Ρουμανία υπήρξε κινητοποίηση, καθώς καταγράφηκε πολύ μεγάλη υπερφόρτωση του δικτύου σε ώρες αιχμής. Σε τεντωμένο σχοινί συνεχίζουν, πάντως, να λειτουργούν οι υποδομές τηλεπικοινωνιών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Οπως είναι γνωστό, μετά από συμφωνία με την Ε.Ε., η Netflix, το YouTube, το Facebook και η υπηρεσία Amazon Prime έλαβαν μέτρα (π.χ. με μείωση της ευκρίνειας στα βίντεο που μεταδίδουν), ώστε να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα. Υπήρξε και αναβολή 15 ημερών στην έναρξη της νέας υπηρεσίας συνδρομητικής τηλεόρασης της Disney στη Γαλλία. Στην τελευταία, όλοι οι πάροχοι συνδρομητικής τηλεόρασης έχουν λάβει μέτρα για περιορισμό της επιβάρυνσης στα δίκτυα. Τώρα και άλλοι τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι, όπως στη Σλοβενία, δηλώνουν έτοιμοι να κατεβάσουν την ευκρίνεια και στις συνδρομητικές τηλεοπτικές πλατφόρμες (σε SD από HD), ώστε να αντιμετωπίσουν τυχόν προβλήματα υπερφόρτωσης στα δίκτυα.
Η επόμενη έκθεση της BEREC για την κατάσταση στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα της Ευρώπης θα δημοσιευθεί στις 15 Απριλίου.