Με αυστηρά τραπεζικά κριτήρια θα χορηγηθούν δάνεια, με κρατική εγγύηση, ονομαστικής αξίας ως 6 δισ. ευρώ στις επιχειρήσεις, οι οποίες πλήττονται από τις συνέπειες της πανδημίας και των μέτρων περιορισμού της εξάπλωσής του.
Παρ’ ότι, η κρατική εγγύηση θα καλύπτει το 80% της ονομαστικής αξίας κάθε δανείου, για να επιτευχθεί μόχλευση των κεφαλαίων 2 δισ. ευρώ, που βάζει η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, τίθεται ο εξής πρόσθετος όρος: η κάλυψη δεν θα ξεπερνά το 40% του συνολικού, ανά τράπεζα, χαρτοφυλακίου δανείων με κρατική εγγύηση.
Συγκεκριμένα, κάθε τράπεζα θα ταξινομεί σε διακριτό χαρτοφυλάκιο τα κορωνο-δάνεια με κρατική εγγύηση. Το ποσοστό της εγγύησης επί του συνόλου του χαρτοφυλακίου δεν θα ξεπερνά το 40% της αξίας του. Τα δάνεια θα αφορούν σε νέες χρηματοδοτήσεις και όχι σε αναχρηματοδότηση υφιστάμενου δανεισμού και πιστωτικών γραμμών.
Επομένως, η κρατική εγγύηση καλύπτει τη ζημιά του να καταστεί αβέβαιης είσπραξης ή καθυστερούμενο ένα στα τρία δάνεια, που θα χορηγηθούν στο πλαίσιο της παραπάνω πρωτοβουλίας. Εφόσον υλοποιηθεί ο σχεδιασμός για χορηγήσεις κορωνο-δανείων 6 δισ. ευρώ, το ποσό που καλύπτεται από το Δημόσιο, μέσω της Αναπτυξιακής Τράπεζας, ανέρχεται στα 2 δισ. ευρώ. Το ρίσκο για τα υπόλοιπα 4 δισ. ευρώ θα βαρύνει τις τράπεζες.
Προκειμένου να διασφαλίσουν την ποιότητα του ισολογισμού τους, οι τράπεζες προτίθενται να προβούν σε προσεκτική αξιολόγηση των ισολογισμών όσων επιχειρήσεων αιτηθούν κεφάλαιο κίνησης, μέσω χορήγησης δανείων με κρατική εγγύηση.
Το σχέδιο νόμου, που αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή προβλέπει ότι χρηματοδότηση δικαιούνται μόνο οι επιχειρήσεις με ενήμερα δάνεια στις 31/12/2019. Αποκλείονται, έτσι, από την περίμετρο όσες εμφάνιζαν πρόβλημα στην εξυπηρέτηση του δανεισμού τους, πριν την εκδήλωση της πανδημίας.
Αυστηρές, όμως, προϋποθέσεις προτίθενται να θέσουν οι τράπεζες και για τις ενήμερες επιχειρήσεις. Όσες καταθέσουν αίτηση θα πρέπει να υποβάλουν στις τράπεζες πλήρη φάκελο με στοιχεία χρήσης 2019 ή μεταγενέστερα εφόσον υπάρχουν και έχουν επισκοπηθεί από ορκωτούς.
Η ποιότητα του ισολογισμού τους (σχέση καθαρού δανεισμού προς EBITDA, ξένα προς ίδια κεφάλαια), σε συνδυασμό με το βαθμό επίδρασης από την πανδημία και το lockdown θα παίξουν ρόλο για το αν κριθούν επιλέξιμες, τις τυχόν πρόσθετες εξασφαλίσεις, που ενδέχεται να ζητήσουν οι τράπεζες και το spread της δανειακής σύμβασης.
Πρόθεση των τραπεζών είναι να ελέγξουν σε βάθος μερικών χρήσεων την οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων, προκειμένου να διακριβώσουν την οικονομική τους ευρωστία και υπό ποιες συνθήκες έφθασαν στο σημείο να χρειάζονται κεφάλαιο κίνησης.
«Έχουμε πλέον την εμπειρία να κάνουμε αυστηρές αξιολογήσεις, που θα περιλαμβάνουν και την ποιότητα της εταιρικής διακυβέρνησης» προειδοποιούν τα τραπεζικά στελέχη δηλώνοντας ότι οι χορηγήσεις θα είναι επιλεκτικές σε επιχειρήσεις με ισχυρό ισολογισμό ή δυναμική ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια που δέχονται πρόσκαιρο πλήγμα από την πανδημία.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων (πολύ μικρές, μικρές, μικρομεσαίες και μεγάλες) οι οποίες πλήττονται από την πανδημία. Αποσκοπεί στην παροχή κεφαλαίου κίνησης σε ορίζοντα ως 5ετών αν προβλέπονται τακτικές δόσεις κεφαλαίου, ή σε ορίζοντα ως 3 έτη, στην περίπτωση αποπληρωμής του κεφαλαίου στη λήξη (balloon payment).
Το ποσό του αρχικού κεφαλαίου δεν μπορεί να υπερβαίνει το διπλάσιο του ετήσιου μισθολογικού κόστους της επιχείρησης ( συμπεριλαμβανομένων των εργοδοτικών εισφορών) για το 2019 ή το 25% του κύκλου εργασιών της ίδιας χρήσης. Παρέχεται η δυνατότητα κατόπιν τεκμηρίωσης το ποσό να υπερβεί τα δύο παραπάνω όρια για δάνεια 18μηνης διάρκειας σε πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή 12μηνης διάρκειας για μεγάλες επιχειρήσεις.