Οι...γκάφες όπως η απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών στο εθνικό οδικό δίκτυο για μισή ημέρα (ανήμερα της 25ης Μαρτίου) από τις τοπικές αστυνομικές αρχές περιοχής της Βόρειας Ελλάδας δεν είναι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος της κυβέρνησης, στην προσπάθεια ώστε να μη σπάσει η εφοδιαστική αλυσίδα, δηλαδή οι εταιρείες μεταφορών και οι αποθήκες (logistics).
Τα μέτωπα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και στους υπόλοιπους κρατικούς φορείς είναι πολλά. Πρώτον, να μείνουν ανοικτές και λειτουργικές οι αποθήκες, αλλά και τα φορτηγά εν κινήσει «πάση θυσία». Δεύτερο, να στηριχθούν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα με χώρες του εξωτερικού που, όπως και η Ελλάδα, βρίσκονται υπό γενική απαγόρευση κυκλοφορίας κ.ά.
Ενδεικτικά της κατάστασης είναι όσα αναφέρονται σε κείμενο με οδηγίες προς τις εταιρείες logistics, σύμφωνα με τα οποία «είναι πατριωτικό μας καθήκον η εφοδιαστική αλυσίδα να παραμείνει πάση θυσία ανοιχτή».
Η κυβερνητική προσπάθεια επικεντρώνεται στην τροφοδοσία των σουπερμάρκετ, ώστε να περιοριστούν, κατά το δυνατό, τα φαινόμενα ελλείψεων και να μην υπάρξουν ανησυχίες από τα νοικοκυριά. Δεν είναι τυχαίο πως σε κάποια πολυκαταστήματα, οι επισκέπτες ακούν συνεχώς από τα μεγάφωνα πως «οι ελλείψεις είναι προσωρινές».
Ο κλάδος των οδηγών φορτηγών και οι επιχειρήσεις διαχείρισης αποθηκών διαμαρτύρονται, από την πλευρά τους, επειδή δεν έχουν μέχρι σήμερα ενταχθεί στα έκτακτα μέτρα στήριξης. Υποστηρίζουν πως ήδη νιώθουν τις επιπτώσεις της κρίσης καθώς οι πρατηριούχοι καυσίμων μειώνουν δραστικά τον χρόνο πίστωσης, με δυσάρεστα αποτελέσματα για τη ρευστότητά τους. Οπως εξηγούν, «το 95% των μεταφορικών είναι πολύ μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, χωρίς καμία πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα».
Η λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας θα κριθεί τις επόμενες εβδομάδες, καθώς το κλείσιμο συνόρων και οι άλλες απαγορεύσεις (π.χ. στην εξαγωγή συγκεκριμένων τροφίμων ή πρώτων υλών για παραγωγή τροφίμων) θα προκαλέσουν προβλήματα που ήταν άγνωστα τα τελευταία χρόνια.
Ηδη κάποιες χώρες του πλανήτη έχουν προχωρήσει σε μέτρα απαγόρευσης εξαγωγών πρώτων υλών και άλλων ειδών διατροφής, με την κατάσταση να δυσκολεύει όσο θα περνούν οι εβδομάδες.
Το ενδιαφέρον των κυβερνητικών στελεχών που ασχολούνται με την υποστήριξη της εφοδιαστικής αλυσίδας και των διοικήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου επικεντρώνεται στο να μην υπάρξουν κρούσματα του κορωνοϊού, ειδικά σε οδηγούς φορτηγών, που θα δημιουργήσουν κενά ή να βγάλουν εκτός λειτουργίας ολόκληρες αποθήκες.
Στο κείμενο οδηγιών επισημαίνεται πως «οι οδηγοί των αυτοκινήτων (εταιρικών ή συνεργατών) είναι αυτοί που κρατούν την εφοδιαστική αλυσίδα ανοιχτή, ταξιδεύοντας και σε μη ασφαλείς περιοχές, με κίνδυνο να μολυνθούν πολλές φορές. Οφείλουμε να τους βοηθούμε με κάθε δυνατό τρόπο να παραμείνουν υγιείς και εκτός χαρακωμάτων! Η ΟΦΑΕ και Π.Σ.Χ.Ε.Μ. (σ.σ. οι ομοσπονδίες των φορτηγών και εμπορευματικών μεταφορών) έχουν εκδώσει αυστηρές οδηγίες προς τους οδηγούς, τόσο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού όσο και κατά την είσοδο και παραμονή των φορτηγών στις εγκαταστάσεις των εταιρειών».
Τα υπουργεία Υποδομών και Ανάπτυξης συνιστούν στους οδηγούς τα παρακάτω:
α. Να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα πρόληψης (χρήση χειρουργικής μάσκας, γαντιών, αντισηπτικών, προστατευτικά παπουτσιών μιας χρήσης κ.λπ.). Αν, όμως, οι προμήθειες του οδηγού στα παραπάνω υλικά έχουν εξαντληθεί, ο φύλακας στην είσοδο πρέπει να έχει διαθέσιμα, να του τα παράσχει.
β. Να ακολουθούν πιστά τους κανόνες που ορίζουν οι εταιρείες και τα μέτρα προστασίας που τυχόν έχουν λάβει.
γ. Να παραμένουν στην καμπίνα του οχήματος καθ’ όλη τη διάρκεια φόρτωσης/εκφόρτωσης ή σε ενδεδειγμένο χώρο αναμονής.
δ. Να ανταλλάσσουν τα συνοδευτικά έγγραφα με τη χρήση γαντιών μιας χρήσης και χειρουργικής μάσκας σε πλαστικό φάκελο, ο οποίος απολυμαίνεται μετά από κάθε χρήση.
ε. Να τηρούν αποστάσεις ασφαλείας με όσους έρχονται σε επαφή/έχουν συνεργασία.
Ειδικά για τις αποθήκες, στο ίδιο κείμενο αναφέρεται πως «πρέπει να υπάρχει μία, τουλάχιστον, εφεδρική ομάδα σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα και η ομάδα ενός διαμερίσματος μπει σε καραντίνα. Πρέπει ο υπεύθυνος να το φροντίσει, αξιοποιώντας υποχρεωτικές άδειες και υπεργολάβους. Η αποθήκη, όπου εμφανίστηκε το κρούσμα, θα απολυμανθεί και θα πρέπει να υπάρχει βάρδια να τη λειτουργήσει (για 14 μέρες, τουλάχιστον, μέχρι να επιστρέψει -καλώς εχόντων των πραγμάτων- η προηγούμενη). Φυσικά, πρέπει να προβλεφθεί και εφεδρεία οδηγών (και εφεδρικά οχήματα -εταιρικά και υπεργολάβου)».