Και τυπικά χθες έκλεισε η επί εννέα χρόνια διαμάχη για τον τρόπο τιμολόγησης του φυσικού αερίου από τον ελληνοτουρκικό αγωγό ανάμεσα στη ΔΕΠΑ και την BOTAS.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της δημόσιας επιχείρησης αερίου, η τουρκική εταιρεία κατέβαλε χθες στη ΔΕΠΑ το σύνολο των αναδρομικών χρεώσεων που επιδίκασε το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο της Στοκχόλμης (ICC). Πηγές του Euro2day.gr κάνουν λόγο για ποσό της τάξης των 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η BOTAS εφαρμόζει ήδη από τον Ιανουάριο τη νέα χαμηλότερη τιμή στις μηνιαίες τιμολογήσεις της προς τη ΔΕΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι το ICC με την από 10 Ιανουαρίου απόφασή του, δικαίωσε τη ΔΕΠΑ έναντι της BOTAS, αναφορικά με το αίτημα της πρώτης για μείωση τιμής.
Με την καταβολή των αναδρομικών χρεώσεων κλείνει και τυπικά η μακροχρόνια διαμάχη των δύο εταιρειών, διάρκειας 9 ετών. Με δηλώσεις του ο υφυπουργός Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς τόνισε τη σημασία της είδησης, δεδομένου μάλιστα ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η αποκρατικοποίηση της εταιρείας. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κωνσταντίνος Ξιφαράς σημείωσε μεταξύ άλλων την ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρείας, αλλά και της εμπορικής της αξίας, ενώ έκανε γνωστό πως σύντομα θα επιμεριστεί το ποσό της επιστροφής σε κάθε πελάτη της που είχε επωμιστεί το επιπλέον κόστος.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Θωμάς δήλωσε: «Πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική είδηση στην πιο κατάλληλη στιγμή, ενόσω βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αποκρατικοποίησης της εταιρείας».
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Ξιφαράς σημείωσε: «Η οριστική διευθέτηση της μακροχρόνιας διαφοράς με την BOTAS και με τρόπο εξαιρετικά επωφελή για τη ΔΕΠΑ, δικαιώνει τις προσπάθειες που καταβάλλουμε όλο αυτό το διάστημα προκειμένου να μειώσουμε το κόστος προμήθειας του φυσικού αερίου, προς όφελος των πελατών και της χώρας μας».
Ο τελευταίος στέκεται στην ενίσχυση της ρευστότητας της ΔΕΠΑ: «Η επιστροφή των αναδρομικών χρεώσεων αυξάνει σημαντικά τη ρευστότητα της ΔΕΠΑ και των πελατών της και ενισχύει κατά πολύ την οικονομική και εμπορική αξία της, η οποία την τοποθετεί στην κορυφή της ενεργειακής πυραμίδας στα Βαλκάνια. Οι υπηρεσίες μας αποτιμούν ήδη το αποτέλεσμα και σύντομα θα προχωρήσουν στον επιμερισμό του ποσού της επιστροφής για κάθε πελάτη».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαφορά ανάμεσα στις δύο εταιρείες κρατά από το 2011 και έχει να κάνει με την τιμολόγηση του αερίου από το Αζερμπαϊτζάν που εισάγει η BOTAS και πουλά στη ΔΕΠΑ. Η υπόθεση με την πρόσφατη έκβασή της ξεκίνησε όταν τον Αύγουστο του 2016, η ΔΕΠΑ υπέβαλε στην Botas αίτημα αναθεώρησης για μείωση της τιμής προμήθειας του αερίου.
Οι διαπραγματεύσεις δεν τελεσφόρησαν και τον Ιούνιο του 2017 η δημόσια επιχείρηση κατέφυγε στη Διεθνή Διαιτησία.