Για «καταχρηστική άσκηση του δικαιώματος μετάπτωσης στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας» από το 67,7% των πελατών που έχουν υπαχθεί σε αυτή και ανέρχονται σε 82.659 κάνει λόγο η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, γνωμοδοτώντας στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μέτρα για αυστηρότερο πλαίσιο λειτουργίας.
Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις της ανεξάρτητης διοικητικής αρχής -τις είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr στις 30 Ιανουαρίου- περιλαμβάνονται στη γνωμοδότηση της ΡΑΕ. Πρόκειται για άκρως αποκαλυπτική έκθεση αναφορικά με το μέγεθος του προβλήματος, αλλά και των ληξιπρόθεσμων οφειλών που δημιουργούνται από χιλιάδες επιτήδειους, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τα παράθυρα που υπάρχουν στο καθεστώς για να αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος.
Η Αρχή επεξεργάστηκε τα στοιχεία της ΔΕΗ (είναι ο αποκλειστικός πάροχος της καθολικής υπηρεσίας) και του ΔΕΔΔΗΕ και διαπιστώνει:
1. Οι παροχές εκτινάχθηκαν στις 135.278 τον Δεκέμβριο του 2019 από 22.127 τον Δεκέμβριο του 2017 και 34.591 το 2018. Στην τριετία δηλαδή η αύξηση ήταν της τάξης του 511%.
2. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές από τα 8,7 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2017 διογκώθηκαν στα 47,4 εκατ. ευρώ το Νοέμβριο του 2019. Από το σύνολο των 122.132 πελατών που είχαν υπαχθεί στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας κατά την περίοδο 2016-2019, οι 82.659 πελάτες εξ αυτών είχαν μετατραπεί σε υπερήμερους οφειλέτες με χρέη 47,4 εκατ. ευρώ και μέσο χρόνο παραμονής στην καθολική υπηρεσία 170 ημερών (6 έως 7 μήνες). Από τις 82.659, το 63% ήταν οικιακοί πελάτες, το 31% ήταν μικροί εμπορικοί και μόλις το 6% δικαιούχοι του ΚΟΤ.
Κατάχρηση και κόλπα…
Η ΡΑΕ, αναλύοντας τα παραπάνω δεδομένα, κάνει λόγο στο σκεπτικό της γνωμοδότησής της για «καταχρηστική άσκηση του δικαιώματος μετάπτωσης στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας»:
«Οι πελάτες που μεταπίπτουν σε καθεστώς καθολικής υπηρεσίας φαίνεται να μην είναι πελάτες που απλώς έχουν αδρανήσει στην άσκηση του δικαιώματός τους για σύναψη σύμβασης Προμήθειας με Εκπρόσωπο Φορτίου», τονίζει και συνεχίζει: «Αντιθέτως, φαίνεται ότι πρόκειται για πελάτες που διατηρούν ληξιπρόθεσμες οφειλές, με αποτέλεσμα την αδυναμία εύρεσης εναλλακτικού Προμηθευτή στην απελευθερωμένη αγορά, με βάση τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους», συμπληρώνει και φανερώνει… το κόλπο που χρησιμοποιεί η πλειοψηφία των καταναλωτών για να αποφύγει την αποπληρωμή παλιότερων οφειλών τους: «Οι εν λόγω πελάτες ενδέχεται, επίσης, να προβαίνουν σε αλλαγή προμηθευτή κατόπιν της ένταξής τους στο καθεστώς καθολικής υπηρεσίας, προκειμένου να αποφύγουν τη διακοπή λόγω οφειλής προς τον προηγούμενο προμηθευτή, ιδίως στις περιπτώσεις που εξοφλούνται κανονικά οι οφειλές έναντι της καθολικής υπηρεσίας. Αυτό προκύπτει και από το γεγονός ότι, αν και η τιμολόγηση σε αυτή είναι ακριβότερη, ο μέσος όρος παραμονής είναι αισθητά υψηλός (άνω των 7 μηνών για τα έτη 2016-2017 και 5,7 μήνες κατά τα έτη 2016-2019), που μπορεί να συνιστά ένδειξη καταχρηστικής άσκησης του δικαιώματος μετάπτωσης στην καθολική υπηρεσία».
Οι ευθύνες στη ΔΕH
Η ΡΑΕ εντοπίζει επίσης για αυτή την εξέλιξη του αριθμού των οφειλετών και του ύψους των απλήρωτων λογαριασμών αδράνεια της ΔΕH: «Παρατηρείται διαρκής επιμήκυνση του χρόνου παραμονής των πελατών σε καθεστώς ΚΥ, καθώς και συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών των εν λόγω πελατών σε αυτό το καθεστώς, το ύψος των οποίων ανέρχεται περί τα 47 εκατ. ευρώ (βάσει στοιχείων ΔΕH 11/2019). Τόσο η αυξημένη παραμονή όσο και η συσσώρευση οφειλών δύνανται να οφείλονται συνδυαστικά, αφενός, σε καταχρηστική πρακτική των πελατών, οι οποίοι παραμένουν σε καθεστώς καθολικής υπηρεσίας παρά την υψηλότερη τιμολόγηση (στρατηγικοί κακοπληρωτές) , αφετέρου, στην ίδια τη ΔEH, ως Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, η οποία αδρανεί να ασκήσει όλα τα δικαιώματά της ως προμηθευτής».