Μια χρόνια έλλειψη οδηγών φορτηγών κατατρύχει τις εφοδιαστικές αλυσίδες στις ΗΠΑ, με τις επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν τα προϊόντα τα οποία χρειάζονται. Αλλά όταν ο Ματ Σραπ επισκέφτηκε πρόσφατα μια μάντρα φορτηγών κοντά στα δίδυμα λιμάνια της Καλιφόρνια, το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς, είδε 20 φορτηγά να είναι ακινητοποιημένα.
Η εικόνα καταδεικνύει έναν άλλο παράγοντα πίσω από το πρόβλημα στις παραδόσεις αγαθών στη χώρα: τα άδεια εμπορευματοκιβώτια. Καθώς κάθονται στα λιμάνια περιμένοντας την επιστροφή τους στους εξαγωγείς, πολλά καταλαμβάνουν χώρο στα τρέιλερ των φορτηγών.
«Μας χαλάει πραγματικά τη δουλειά» δήλωσε ο Σραπ, επικεφαλής της Ένωσης Φορτηγών Λιμένων. «Επειδή δεν μπορούμε να μεταφέρουμε τα τρέιλερ αυτά, στέλνουμε ουσιαστικά κόσμο στο σπίτι του», πρόσθεσε.
Το πρόβλημα με τα άδεια εμπορευματοκιβώτια έχει εξελιχθεί σε προτεραιότητα για τα λιμάνια, τις ναυτιλιακές και την κυβέρνηση Μπάιντεν, καθώς προσπαθούν να επιδιορθώσουν μια εφοδιαστική αλυσίδα που έχει πιεστεί από την άνοδο της καταναλωτικής ζήτησης.
O Τζιν Σερόκα, διευθυντής στο λιμάνι του Λος Άντζελες, ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι 65.000 άδεια εμπορευματοκιβώτια βρίσκονται στις προβλήτες του, από 55.000 μερικές εβδομάδες νωρίτερα. Tα δεδομένα από τρεις μεγάλους διαχειριστές τρέιλερ δείχνουν ότι χρησιμοποιείται το 90% των τρέιλερ που βρίσκονται στα λιμάνια από 75% τον Ιανουάριο. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των φορτηγών πλοίων που είναι αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, περιμένοντας να ξεφορτώσουν, έφτασε στο νέο ρεκόρ των 86 αυτή την εβδομάδα.
Όλα ξεκίνησαν όταν νωρίτερα φέτος εμπορευματοκιβώτια άρχισαν να μένουν κολλημένα στην ενδοχώρα των ΗΠΑ επειδή κάποιοι οδηγοί δεν ήθελαν να μεταφέρουν άδεια κουτιά στις ακτές. Θα κέρδιζαν περισσότερα χρήματα αν μετέφεραν πλήρη φορτία, σύμφωνα με ειδικούς στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Ως απάντηση, οι ναυτιλιακές άρχισαν να κρατούν τα εμπορευματοκιβώτια κοντά στα λιμάνια, με τις στοίβες να μεγαλώνουν όσο περνούσε ο καιρός, ανέφεραν στελέχη της αγοράς.
H Κέιτλιν Μέρφι, CEO στη Global Gateway Logistics, μεταφορική εταιρεία με έδρα το Μιζούρι, τόνισε ότι έχει δυσκολίες από τον Μάιο να μεταφέρει φορτία στο εσωτερικό της χώρας με τρένο από το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς.«Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα γεμάτα εμπορευματοκιβώτια θα έπρεπε να μεταφέρονται με τρένο. Δεν το κάνουν πλέον αυτό» ανέφερε, επειδή οι ναυτιλιακές στις οποίες ανήκουν ή νοικιάζουν τα κουτιά αυτά «θέλουν τα εμπορευματοκιβώτια να είναι έτοιμα να πάνε πίσω στην Ασία».
Απηύθυνε έκκληση στην κυβέρνηση Μπάιντεν να εστιάσει περισσότερο στην ομαλή λειτουργία των σιδηρόδρομων αντί να επικεντρωθεί στα λιμάνια. «Tα προβλήματα στις σιδηροδρομικές μεταφορές έπνιξαν την εφοδιαστική αλυσίδα».
H Κιθ Γουίντερ, CΕΟ στην Crane Worldwide Logistics, μια άλλη μεταφορική εταιρεία, εξέφρασε την ανησυχία της, λέγοντας ότι οι θαλάσσιοι μεταφορείς διστάζουν να προσφέρουν θέσεις για τη μεταφορά φορτίου με τρένο, περιορίζοντας τη συνήθη ροή των εμπορευματοκιβωτίων στην ενδοχώρα.
Η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων στην ενδοχώρα των ΗΠΑ έχει με τη σειρά της επηρεάσει τους εξαγωγείς οι οποίοι υπό φυσιολογικές συνθήκες θα γέμιζαν τα άδεια κουτιά με αγαθά από τις διεθνείς αγορές, τόνισε ο Μάικλ Φαρέκλας, CEO της E2open, η οποία παράγει λογισμικό για τη μεταφορά αγαθών.
Πάνω από το 80% των εμπορευματοκιβωτίων που εξήχθησαν από το λιμάνι του Λος Άντζελες τον Σεπτέμβριο ήταν άδεια, μετέδωσαν πρόσφατα οι New York Times, από περίπου δύο τρίτα τον Σεπτέμβριο του 2020 και τον Σεπτέμβριο του 2019.
Οι ΗΠΑ είχαν περισσότερους τρόπους να χρησιμοποιήσουν τα «άδεια» εμπορευματοκιβώτια, έως ότου να σταματήσουν οι εξαγωγές ανακυκλώσιμων υλικών στην Κίνα το 2018, σημείωσε η Λίζα Έλραμ, καθηγήτρια διαχείρισης εφοδιαστικών αλυσίδων στο πανεπιστήμιο του Μαϊάμι. «Αυτό βοηθούσε την αντίστροφη ροή προς την Κίνα» πρόσθεσε, καθώς οι ΗΠΑ εισάγουν περισσότερο από ότι εξάγουν.
Αλλά το «χάος» στα ίδια τα λιμάνια – τα οποία έχουν δεκάδες χιλιάδες εισαγωγείς, χιλιάδες οδηγούς φορτηγών, σχεδόν 20 διαφορετικούς διαχειριστές τερματικών σταθμών και λίγους κεντρικούς ελέγχους – είναι μέρος του προβλήματος, πρόσθεσε.
Οι διαχειριστές των λιμανιών της Νότιας Καλιφόρνιας έχουν προσπαθήσει να απελευθερώσουν τους χώρους όπου στοιβάζονται τα εμπορευματοκιβώτια, ανακοινώνοντας στο τέλος Οκτωβρίου ότι θα επιβάλλουν τέλη στα εμπορευματοκιβώτια τα οποία μένουν για μεγάλα διαστήματα στις εγκαταστάσεις τους, με τα πρόστιμα να ξεκινά από 100 δολάρια την ημέρα για κάθε κουτί.
Αν και τα τέλη θα επιβληθούν τη Δευτέρα, ο κ. Σερόκα ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που θα υπάγονται στα τέλη έχει έκτοτε υποχωρήσει κατά περίπου 29%.
Όπως σημείωσε, θαλάσσιοι μεταφορείς έχουν κανονίσει έξι πλοία «σκούπες» να παραλάβουν περίπου 17.500 άδεια εμπορευματοκιβώτια και άλλα δύο είναι καθ’ οδόν. Ο Πιτ Μπούτιτζετζ, ο υπουργός Μεταφορών του Μπάιντεν, χαιρέτισε στο Twitter την έλευσή τους, αλλά ο Σαρπ και άλλοι λένε ότι πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα.
Η πιο μεγάλη πρόκληση για τους οδηγούς φορτηγών είναι γραφειοκρατική, τόνισε ο Σραπ: χωρίς ραντεβού για την επιστροφή ενός άδειου κοντέινερ, οι οδηγοί δεν μπορούν να αδειάσουν το τρέιλερ για να παραλάβουν ένα γεμάτο. Αλλά οι διαχειριστές των τερματικών σταθμών δεν θα δεχτούν άδεια κουτιά χωρίς να γνωρίζουν ότι θα έρθει ένα πλοίο να τα μεταφέρει.
Το Λιμάνι του Λος Άντζελες εργάζεται να προφέρει κίνητρα στους οδηγούς φορτηγών να φέρνουν άδεια εμπορευματοκιβώτια κάθε φορά που παραλαμβάνουν ένα νέο φορτίο, ανέφερε η κα. Έλραμ.
«Πρέπει να το κάνουν να αξίζει τον κόπο να ανεχτούν περισσότερες καθυστερήσεις», σημείωσε.
Αν δεν επιδιορθωθεί γρήγορα, ο κ. Σαρπ ανησυχεί ότι οι οδηγοί που ζουν μεταφέροντας φορτία στα λιμάνια θα ψάξουν για άλλη δουλειά. «Είναι γελοίο» προειδοποίησε. «Αν δεν βρουν δουλειά εδώ, είναι περιζήτητοι. Τι τους σταματά να φύγουν και να ψάξουν άλλη δουλειά ως οδηγοί;».