Οι μετοχές της Tesla δεν ενδιαφέρονται αν τις μισείς. Μπορεί να πιστεύεις ότι η θεαματική άνοδός τους, η οποία αυτή την εβδομάδα οδήγησε την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας πάνω από το $1 τρισ., αποτελεί το τελευταίο σκίρτημα μιας ηλίθιας κουλτούρας trading με φανατικούς πιστούς, η οποία αντιμετωπίζει τις προτιμώμενες μετοχές σαν κάρτες ανταμοιβής για τους πιστούς πελάτες, και σίγουρα έχεις ένα δίκιο. Αλλά δεν έχει σημασία.
Eν κατακλείδι: οι αμφισβητίες βρίσκονται πλέον στο σημείο όπου είναι αναγκασμένοι να αγοράσουν.
Το έναυσμα για την τελευταία ανοδική κίνηση των μετοχών της αμφιλεγόμενης εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν η είδηση ότι η Hertz σκοπεύει να αγοράσει 100.000 οχήματά της. Ακόμα και ο ιδρυτής της εταιρείας, ο Έλον Μασκ, χαρακτήρισε το ράλι περίεργο.
Με τη σημερινή της αποτίμηση, η Tesla αξίζει περισσότερο από τις εννιά μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο μαζί ή περίπου τον μισό δείκτη DAX της Γερμανίας. Μόνο αυτό τον μήνα αύξησε την αξία της κατά τέσσερις Ford. Η μετοχή έχει ενισχυθεί 45% φέτος.
Ο ήχος από τις «αρκούδες» της Tesla που βρυχώνται και τρίζουν τα δόντια τους ακούγεται από μακριά. Η ευφορία δείχνει ότι πλησιάζουμε αλλά ακόμα δεν έχουμε φτάσει σε επίπεδα «ακραίας απληστίας», έγραψε ο Νιλ Κάμπλινγκ, επικεφαλής τεχνολογικής έρευνας στη Mirabaud, η οποία στοιχηματίζει ενάντια στην Tesla, έχοντας μια αρνητική άποψη για το Ark Innovation, το fund που διαχειρίζεται η «αστέρας» Κάθι Γουντ (η βασική της υπόθεση είναι ότι η τιμή της μετοχής της Tesla θα τριπλασιαστεί στις 3.000 δολάρια).
Τι χάνουν οι «αρκούδες»; Πολλά πράγματα, λέει ο Ντέιβιντ Όλντερ, επικεφαλής μετοχών στην ευρωπαϊκή εταιρεία διαχείρισης ενεργητικού Carmignac. «Πριν από μερικά χρόνια υπήρχε η εκτίμηση ότι όδευε στη χρεοκοπία» λέει. Τώρα η Tesla έχει «διορθώσει» τα προβλήματα παραγωγής και οι εντυπωσιακοί κινεζικοί στόχοι για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα παρέχουν μια στέρεη βάση για τη ζήτηση.
Ενδεχομένως, όπως ισχυρίζεται ο Κιθ Πάρκερ, επικεφαλής χάραξης στρατηγικής για τις αμερικανικές και παγκόσμιες μετοχές στη UBS, η Tesla μπορεί να είναι ένας από τους μεγάλους ωφελημένους «της φάσης των εταιρικών δαπανών του οικονομικού κύκλου». Οι εταιρείες έχουν άφθονο χρήμα να ξοδέψουν. Δεν είναι παράλογο να σκεφτεί κανείς ότι μπορούν να σπαταλήσουν τουλάχιστον ένα μέρος από αυτά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Hertz μπορεί να είναι μόνο η αρχή.
Και ενώ κάθε άλλη εταιρεία στον πλανήτη δυσκολεύεται με τα προβλήματα που έχουν ανακύψει στις εφοδιαστικές αλυσίδες, η Tesla μοιάζει να τα έχει προσπεράσει, λέει ο Όλντερ. «Ο Έλον Μασκ είναι μηχανικός και ωστόσο έχει κατορθώσει να αντιμετωπίζει τις διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες καλύτερα από κάθε άλλον. Πώς το έκανε αυτό; Είναι μαγικό», σημειώνει.
Επιπρόσθετα, η εταιρεία «είναι πολύ μπροστά στην καμπύλη εκμάθησης» σε σχέση με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όσον αφορά την αυτοματοποίηση και την εξέλιξη των μπαταριών, επισημαίνει. Οι αναλυτές τραπεζών δεν προφταίνουν να αλλάζουν τις τιμές-στόχους για τη μετοχή. Η εταιρεία είναι πιθανό στο μέλλον να αποκτήσει κυρίαρχη θέση μεταξύ των υπόλοιπων αυτοκινητοβιομηχανιών στον τομέα των μπαταριών και της αυτοματαποίησης.
Αλλά ο ίδιος σπεύδει να τονίσει ότι δεν έχει μετοχές της Tesla. Έχει μπει στον πειρασμό να αγοράσει; «Ναι», απαντάει με ένα μειδίαμα.
Με εξαίρεση τη Γουντ της Ark, η Tesla δεν είναι, ως επί το πλείστον, μια μετοχή στην οποία δείχνουν προτίμηση οι επαγγελματίες διαχειριστές κεφαλαίου. Αντίθετα, οι μικροεπενδυτές διαδραμάτισαν κομβικό ρόλο στην άνοδο της μετοχής σε αυτό το εντυπωσιακό επίπεδο.
Κάποιους διαχειριστές κεφαλαίου τούς απωθεί η εταιρική κουλτούρα της Tesla και η ταραγμένη σχέση του Μασκ με τις εποπτικές αρχές, τόσο όσον αφορά την ασφάλεια των αυτοκινήτων όσο και την τήρηση των κανόνων των χρηματιστηριακών αγορών. Αλλά το κυριότερο εμπόδιο είναι η αποτίμηση. Η μετοχή διαπραγματεύεται περίπου στις 130 φορές τα μελλοντικά κέρδη της εταιρείας, έναντι 21 για τον δείκτη S&P 500. Οι διαχειριστές κεφαλαίου υποθέτουν, επανειλημμένως, ότι η μετοχή πρέπει να έχει πιάσει κορυφή. Φοβούνται να μπουν σε αυτά τα επίπεδα. Η αγορά, επανειλημμένως, τους έχει τιμωρήσει.
Αυτό που κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα γι' αυτές τις ήδη ταπεινωμένες «αρκούδες» είναι ότι από τον Δεκέμβριο του 2020, η Tesla είναι μέλος του δείκτη S&P 500 με τις αμερικανικές blue chip μετοχές. Αυτό φέρνει επιπλέον χρήμα στη μετοχή, μέσω των παθητικών στρατηγικών επένδυσης.
Περιπλέκει επίσης τη στάθμιση. Όταν η Τesla εισήχθη για πρώτη φορά στον δείκτη, αντιστοιχούσε μόλις στο 1,8%. Τώρα είναι κοντά στο 2,8%. Αυτό σημαίνει ότι όποιος διαχειριστής κεφαλαίου ακολουθεί τον S&P 500 και έχει στάθμιση κάτω από το επίπεδο αυτό «σορτάρει» την Tesla. Αυτό είναι μια θέση που γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να δικαιολογηθεί.
«Ίσως θα έπρεπε να υιοθετήσω πιο neutral θέση και να ματσάρω το μερίδιο της Tesla στον δείκτη», τονίζει ο Όλντερ. «Πιστεύω ότι αυτό κάνουν πολλοί άνθρωποι τώρα. Έχουν ρίξει κάτω την πετσέτα».
Tι μπορεί να πάει στραβά για αυτή τη μετοχή; Ό,τι και σε τόσες άλλες: οι κεντρικές τράπεζες, με προεξάρχουσα τη Fed, μπορεί να αργήσουν να αντιδράσουν στην άνοδο του πληθωρισμού, του πιο ακανθώδους μακροοικονομικού προβλήματος της χρονιάς, το οποίο λίγοι ισχυρίζονται ότι κατανοούν πραγματικά.
Διαφορετικά, οι εμπορικές εντάσεις ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα μπορεί να κλιμακωθούν και πάλι, περιορίζοντας τη δυνατότητα «εθνικών πρωταθλητών» των ΗΠΑ όπως η Apple και η Tesla να συνεχίσουν να διεισδύουν στην κινεζική αγορά. Αλλά το να στοιχηματίσει κανείς ότι τα ζητήματα αυτά θα ανακύψουν άμεσα είναι σχεδόν τόσο δύσκολο όσο το να στοιχηματίσει ότι η Tesla θα προσγειωθεί απότομα.
Σίγουρα, όπως μου είπε ένα τραπεζικό στέλεχος, οι μετοχές της Tesla διαπραγματεύονται σαν κάρτες ανταμοιβής για τα μέλη του φαν κλαμπ του Έλον Μασκ. Αλλά από τη στιγμή που η νομισματική πολιτική παραμένει υποστηρικτική, η πίεση που θα ασκείται στους μεγάλους επενδυτές να πάρουν μέρος στο πάρτι θα μεγαλώνει.