VODAFONE-NOVA: Eνα μεγάλο deal για τις ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες αποκαλύφθηκε σήμερα. Κι αναμένεται να έχει ευρύτερες επιρροές. Η Vodafone γνωστοποίησε επίσημα ότι βρίσκεται σε αποκλειστικές συνομιλίες με τη Swisscom AG για την πώληση της Vodafone Ιταλίας, έναντι τιμήματος 8 δισ. ευρώ.
Πέρα από τις σκέψεις που μπορεί να κάνει κάποιος για τις διαφορές της ανεπτυγμένης αγοράς του Λονδίνου σε σχέση με την… ψωροκώσταινα, σε ό,τι αφορά την έγκαιρη ενημέρωση των επενδυτών, για τιμήματα και τα τοιαύτα (δείτε παρακάτω και θα καταλάβετε), το deal αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία και για την αγορά μας.
Διότι παλαιότερα κυκλοφορούσαν πληροφορίες ότι θα πουληθεί η Vodafone Ελλάδος [οι οποίες διασκεδάστηκαν πρόσφατα με τις δηλώσεις της διευθύνουσας συμβούλου της «μαμάς» κας Margherita Della Valle (στη φωτό)], ενώ αυτή την περίοδο, έχει μπει σε κανονική διαδικασία εύρεσης ενδιαφερόμενων (μέσω Morgan Stanley και JP Morgan), η United Group και η NOVA.
Τώρα, μέσω της ίδιας της Vodafone, υπάρχει εξαιρετικά πρόσφατο «μέτρο σύγκρισης».
Για να μη σας κουράζουμε, στην ανακοίνωσή της η «μαμά» Vodafone αναφέρει λεπτομερώς ότι η αποτίμηση για την κυοφορούμενη πώληση είναι 7,6x τα EBITDAaL για το 12μηνο που λήγει τον Μάρτιο του 2024, ή 26x τα OpFCF για το ίδιο χρονικό διάστημα, όπου OpFCF είναι τα προσαρμοσμένα EBITDAaL μείον το capex, δηλαδή τις δαπάνες κεφαλαίων.
Σημειώστε ότι η γειτονική μας Ιταλία είναι μια ώριμη, οργανωμένη και ανταγωνιστική αγορά, κι ότι η παραπάνω αποτίμηση είναι μέσα στο εύρος που έχουμε προδιαγράψει και σε προηγούμενο σχόλιο, αναφερόμενοι σε μια σειρά από deals που έγιναν στον ευρωπαϊκό χώρο (ανατολικό και δυτικό), επιβεβαιώνοντάς το.
Κατά συνέπεια, όποιος περιμένει ότι είτε η Vodafone Ελλάδος είτε η ΝΟVΑ θα μπορούσαν να πουληθούν σε χαμηλότερες αποτιμήσεις από αυτό το εύρος, μάλλον θα απογοητευθεί.
OTE: Κάποιοι, διαβάζοντας τα παραπάνω, ίσως αναρωτηθούν γιατί η μετοχή του Οργανισμού παιδεύεται όπως παιδεύεται, αφού προκύπτουν τέτοιες υψηλές αποτιμήσεις. Ρωτήσαμε τους ειδικούς και μάθαμε δύο βασικά πράγματα.
Πρώτον, ότι ο ΟΤΕ είναι σήμερα μια από τις πιο υποτιμημένες μετοχές του κλάδου στην Ευρώπη, ίσως λόγω της ήδη κυριαρχικής θέσης του, που προέρχεται από το παρελθόν και περιορίζει τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης μεριδίων, ενίοτε και αυξομείωσης τιμών.
Δεύτερον, ότι στα deals εξαγοράς τέτοιων μεγάλων επιχειρήσεων παίζει μεγάλο ρόλο το «scarcity factor», δηλαδή η σπανιότητα υποψήφιων στόχων για εκείνους που θέλουν να επεκταθούν στον τομέα των telecoms.
Οπότε, το πάνω χέρι το έχει ο πωλητής.
CENERGY - VIOHALCO: Αντίδραση και επαναφορά στα όρια των 7 ευρώ για τη μετοχή της Cenergy στη χθεσινή συνεδρίαση, με «όπλο» και τη νέα ανάληψη υποθαλάσσιου έργου στη Βόρεια Θάλασσα.
Ο τίτλος κατέγραψε τη μεγαλύτερη άνοδο (3,86%) μεταξύ των μετοχών του FT 25. Σημειώνεται ότι προερχόταν από επτά συνεχόμενες πτωτικές συνεδριάσεις που την είχαν φέρει σε χαμηλά τριών μηνών.
Από κοντά και η «μαμά» Viohalco, με άνοδο 2,4% στα 5,95 ευρώ.
ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ: Ως τα τέλη Νοεμβρίου 2023, είχαν υπογραφεί 240 συμβάσεις χρηματοδότησης συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ.
Εξ αυτών περίπου 120 έργα αφορούν σε επενδύσεις μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων, με το αθροιστικό ύψος των επενδύσεων να είναι όμως αναλογικά μικρό.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ: Το 2027 οι συναλλαγές με ψηφιακά μέσα (κάρτες, wallets, εφαρμογές) θα ξεπεράσουν σε αξία εκείνες που πραγματοποιούνται με μετρητά, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο country manager της Visa στην Ελλάδα, Νίκος Πετράκης.
Στην Ελλάδα, η χρήση ψηφιακών τρόπων πληρωμής ανεβαίνει σταθερά, ιδίως στις νεότερες γενιές, και έχει εισχωρήσει ακόμη και στο μικρά καταστήματα λιανικής. Κατά τη Βάλια Αρανίτου, εκ μέρους του ινστιτούτου της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ) και με βάση την έρευνα που παρουσιάστηκε την Τρίτη, οι ηλεκτρονικές πληρωμές στο μικρό λιανεμπόριο αγγίζουν το 68%.
Από την άλλη, μεγάλο ποσοστό των χρηστών/καταναλωτών δήλωσε πως για μικροποσά δεν χρησιμοποιεί κάρτα ή wallet «για να μην περιορίσει το περιθώριο κέρδους του εμπόρου».
Κοινώς, ενστερνίζονται πως περίπτερα και μικρομάγαζα χάνουν από τη χρήση POS, που καθίστανται ασφαλώς υποχρεωτικά για τους ιδιοκτήτες, αλλά η ελεύθερη επιλογή των πολιτών σπεύδει να συνδράμει…
Σε σχετικό ερώτημα για την πίεση μείωσης των χρεώσεων από τράπεζες και διεθνή συστήματα εκκαθάρισης ο κ. Πετράκης αντέταξε πως «η διαχείριση μετρητών είναι πιο κοστοβόρα». Στο δια ταύτα του ερωτήματος, ανέφερε πως οι οργανισμοί, και συγκεκριμένα η Visa, παρέχουν διάφορα εργαλεία υποστήριξης των εμπόρων.
Για τις χρεώσεις ωστόσο ουδέν…
ΔΩΔΩΝΗ: Νέο Διοικητικό Συμβούλιο έχει η γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη, μετά την απόκτηση του 100% του μετοχικού της κεφαλαίου από τη CVC Capital Partners.
Νέος πρόεδρος ο Χρήστος Τσόλκας, CEO της ΔΕΛΤΑ, ενώ διευθύνων σύμβουλος στη Δωδώνη παρέμεινε ο Μιχάλης Παναγιωτάκης.
ΝΑΥΤΙΛΙΑ: Τάνκερ συνολικής αξίας 69,5 δισ. δολαρίων έχουν στον στόλο τους Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με στοιχεία της Veson Nautical. Και δουλεύουν στο φουλ, καθώς οι κυρώσεις της Ρωσίας και οι αναταραχές που προκάλεσαν, εκτίναξαν τα κέρδη τους. Κερασάκι στην τούρτα, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι αξίες των πλοίων μεταφοράς πετρελαίου έχουν κάνει ράλι. Για παράδειγμα ένα Suezmax 160.000 DWT ηλικίας 15 ετών κοστίζει τώρα 46,3 εκατ. δολάρια, έναντι 38,37 εκατ. δολάρια ένα χρόνο νωρίτερα.
Δυνατοί είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες και στα LNG, ελέγχοντας ένα στόλο 143 πλοίων συνολικής αξίας 31,1 δισ. δολαρίων.
Συνδυαστικά, σε ό,τι αφορά τις μεταφορές καυσίμων, συγκεντρώνεται στόλος που υπερβαίνει σε αξία τα 100 δισ. δολάρια!