ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ: Πέρα από τα λοιπά σχέδια τύπου «Δήμητρα» και «Οδυσσέα», ο Γιάνης έχει και άλλο, πιο μεγαλεπήβολο σχέδιο, που ίσως δεν γνωρίζετε. Πρόκειται για το σχέδιο ειρήνευσης στην Ουκρανία, το οποίο παρουσιάστηκε από το πανευρωπαϊκό κομμάτι του κόμματος «DIEM 25», πλην όμως δεν έτυχε ανάλογης προβολής στην επικαιρότητα της χώρας μας, ούτε τώρα ενόψει των εκλογών.
Το σχέδιο έχει πέντε σημεία:
1. Άμεση κατάπαυση του πυρός που θα ακολουθήσει ταχεία απόσυρση των ρωσικών στρατευμάτων πίσω από τη συνοριακή γραμμή 24-2-2022.
2. Δημιουργία μιας πλήρως αποστρατιωτικοποιημένης ζώνης, 200 χλμ. σε κάθε πλευρά της συνοριακής γραμμής της 24-2-2022 (σ.σ. τότε ξεκίνησε η ρωσική εισβολή), που θα παρακολουθείται με μέσα που θα συμφωνηθούν από κοινού.
3. Ένα πρωτόκολλο αμοιβαίας μη επίθεσης που βασίζεται στην αναγνώριση ότι η Ουκρανία είναι μια κυρίαρχη, στρατιωτικά ουδέτερη χώρα, που δεν επιτρέπει πυρηνικά όπλα στο έδαφός της.
4. Μια δομή διακυβέρνησης για τις ανατολικές και νότιες περιοχές της Ουκρανίας με βάση τη «Συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής» στη Βόρεια Ιρλανδία, για τη διασφάλιση της πολιτικής ισότητας μεταξύ της ρωσικής και της ουκρανόφωνης κοινότητας
5. Όλα τα μέρη συμφωνούν να παραπέμψουν τις εκκρεμείς διαφορές που προϋπήρχαν της εισβολής της 24-02-2022 στις διαπραγματεύσεις μέσω ΟΗΕ.
Όπως αντιλαμβάνεστε, πέρα από το μηδαμινό «ειδικό βάρος» του κόμματος στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή, στη σημερινή πραγματικότητα, δεν θα υπήρχε ούτως ή άλλως καμία απολύτως πιθανότητα για την υιοθέτησή του από τη Δύση ή την Ουκρανία, καθώς «γέρνει» ξεκάθαρα προς τις προτιμήσεις της Ρωσίας. Το ανακοίνωσαν όμως να… υπάρχει.
ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ: Όπως έχουμε ξαναπεί, το θέμα αυτό, είτε αφορά ΕΥΠ είτε Predator, κάθε άλλο παρά έχει ολοκληρώσει τον «κύκλο ζωής» του, αποτελώντας βραχνά για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων. Πέρα από τη συνεχή επίκληση του θέματος και των ευθυνών, από την αντιπολίτευση, υπάρχουν και οι επιτροπές του Ευρωκοινοβουλίου. Χθες βγήκε το δελτίο Τύπου της επιτροπής PEGA, που ασχολείται με τις παρακολουθήσεις, καθώς υιοθετήθηκε το οριστικό πόρισμά της. Τα σχόλια, περιττό να ειπωθεί, δεν είναι καθόλου κολακευτικά για την κυβέρνηση και τη χώρα, ενώ αναμένεται η επίσημη κυκλοφορία του πορίσματος.
Ωστόσο το θέμα δεν σταματά εδώ αφού το πόρισμα θα τεθεί σε ψηφοφορία στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, που ξεκινά στις 12 Ιουνίου. Χαρακτηριστική γενικότερα η σχετική δήλωση της εισηγήτριας της επιτροπής PEGA Σόφι ιντ Βελντ, που ανήκει στην ευρωπαϊκή παράταξη Renew του Εμανουέλ Μακρόν: «Τα κράτη-μέλη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν πρέπει να κοιμούνται ήσυχα, γιατί σκοπεύω να συνεχίσω αυτή την υπόθεση μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη. Η ανεμπόδιστη χρήση εμπορικού spyware χωρίς την κατάλληλη δικαστική εποπτεία αποτελεί απειλή για την ευρωπαϊκή δημοκρατία, εφόσον δεν υπάρχει λογοδοσία»…
Πολύ σοβαρό ασφαλώς το θέμα αλλά ο Αλέξης Τσίπρας το... ξεχείλωσε, δηλώνοντας ότι δεν απαντούν στα τηλέφωνα των δημοσκόπων οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ, φοβούμενοι μήπως παρακολουθούνται οι απαντήσεις τους, επειδή... Predator. Η αλήθεια είναι ότι οι Έλληνες έχουν μια αλλεργία στις επώνυμες απαντήσεις (ιδίως όσον αφορά τα... εισοδήματά τους, για λόγους που όλοι αντιλαμβάνονται), αλλά αυτή είναι διαχρονική -και δεν οφείλεται στα σύγχρονα spyware.
ΛΙΜΑΝΙ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ: Μετά τις εκλογές θα αποσφραγιστούν, όπως πληροφορείται η στήλη, οι δύο οικονομικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής, τουλάχιστον 67%, του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου.
Η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών για το κρητικό λιμάνι έχει ξεκινήσει, με τον έλεγχο των απαραίτητων δικαιολογητικών να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σε περίπτωση, πάντως, που η απόκλιση μεταξύ των δύο προσφορών υπερβαίνει το 10%, το ΤΑΙΠΕΔ θα ενεργοποιήσει τη διαδικασία υποβολής βελτιωμένων προσφορών από τους δύο μονομάχους του διαγωνισμού, την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την Aviareps, που συνδέεται με τον όμιλο IOGR του επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου, και τον όμιλο Γκριμάλντι.
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ: Το Euro2day.gr σας έχει ενημερώσει για τον πληθωρισμό της απληστίας. Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό και από τα ξένα η στήλη αλίευσε μια ενδιαφέρουσα είδηση για το τι παθαίνει κάποιος όταν γίνεται άπληστος.
Η Clorox, γνωστή για τα καθαριστικά προϊόντα, αύξησε τις τιμές της, όμως οι ανταγωνιστές της δεν ακολούθησαν κατά πόδας. Αποτέλεσμα να χάσει μερίδιο αγοράς και τώρα αναζητά τρόπους για να επανακάμψει.
Για την ιστορία, διεθνής έρευνα διαπίστωσε ότι το 80% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι εταιρείες χρησιμοποιούν τον πληθωρισμό «ως δικαιολογία για να αυξήσουν τις τιμές» πέρα από το κόστος.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ-ΓΑΛΛΟΙ: Εκεί που τους χάνουμε, εκεί τους βρίσκουμε τους Γάλλους επενδυτές για τα έργα Υποδομών και κυρίως Παραχωρήσεων, όπως αποδείχθηκε με τις δεσμευτικές προσφορές που κατατέθηκαν για το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ.
Έλειψε η Vinci (η οποία είχε κατέβει αυτόνομα στην α’ φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος) αλλά εμφανίστηκε το δίδυμo Egis-Meridiam σε κοινοπραξία με την Άβαξ να διεκδικήσει τον διαγωνισμό.
Κάπως έτσι λένε οι πληροφορίες της στήλης ότι το εν λόγω γαλλικό δίδυμο θα εμφανιστεί και πάλι σε κοινοπραξία που διεκδικεί την άλλη μεγάλη σύμβαση Παραχώρησης, αυτής του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού.
Θυμίζουμε πως η Egis, παρά την παρουσία της σε διάφορες συμβάσεις στην Ελλάδα, δεν είχε συμμετάσχει με κάποιο τρόπο στη διεκδίκηση της Αττικής Οδού, ενώ το fund Meridiam αποτελεί new entry στο εγχώριο γίγνεσθαι.
Κατά τις πληροφορίες λοιπόν, το δίδυμο θα έρθει να καλύψει το «κενό» του επίσης γαλλικού fund της Ardian, το οποίο διασταυρώνεται πλέον ότι αποσύρει το ενδιαφέρον του και τη θέση που κατείχε στην κοινοπραξία με Άκτωρ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ.
Μέχρι τον Ιούλιο και την εκπνοή της τελευταίας προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την Αττική Οδό, μεσολαβούν μήνες και… εκλογές, ωστόσο, η νέα κοινοπραξία φαίνεται να έχει κλειδώσει. Μένει πλέον να φανεί, αν θα είναι ανάμεσα στα σχήματα που θα εμφανιστούν τελικώς με φάκελο στο ΤΑΙΠΕΔ.
ΒΟΑΚ: Διακαής επιθυμία της απερχόμενης κυβέρνησης η δημιουργία του αυτοκινητόδρομου, που όντως ωρίμασε τα δύο άκρα του και -που χθες υποδέχθηκε τις προσφορές των ενδιαφερομένων για το μεσαίο «βαρύ» τμήμα του έργου, προϋπολογισμού που αγγίζει το 1,7 δισ. ευρώ.
Η ίδια η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ προ ημερών παραδέχθηκε ότι «χωρίς παρεμβάσεις, το χρηματοοικονομικό μοντέλο το έργο δεν έβγαινε» και ανέλυσε την προσθήκη 800 εκατ. ευρώ πόρων (ΕΣΠΑ και ΤΑΑ) για την υποστήριξη της υποδομής, αλλά και το «τυράκι» του σκιώδους διοδίου.
Ακόμη κι έτσι όμως, η αγορά κρίνει ότι η σύμβαση έργου και παραχώρησης έχει «σκοτεινά σημεία», όπως για παράδειγμα το πώς θα «ανταγωνιστούν» οι παρακάμψεις τον κύριο άξονα διέλευσης (τα 107 χλμ.), όταν στα υπόλοιπα 50 της προαίρεσης δεν θα υπάρχουν διόδια.
Στα παραπάνω να προσθέσουμε πως το κόμιστρο διέλευσης με χιλιομετρική βάση εμφανίζεται «τσουρούτικο», καθώς βάση μελετών οι διελεύσεις είναι περιορισμένων χιλιομέτρων και κυρίως τοπικές. Επίσης, ασαφές παραμένει πως θα χρεώνεται ο «τζαμπατζής» τουρίστας, όταν σήμερα δεν υπάρχει σαφής εικόνα για το ηλεκτρονικό διόδιο.
Παρ' όλα αυτά, τρεις προσφορές κατατέθηκαν. Κάποιες ποντάρουν σε τροποποιήσεις όρων της σύμβασης και κάποιες σε ένα στρατηγικό αλλά και οραματικό μοντέλο του έργου. Δηλαδή στο ότι η Κρήτη αποτελεί όντως ένα στρατηγικό πεδίο επενδύσεων, που θα παρουσιάσει νέα μεγέθη στο μέλλον.