ΑΔΜΗΕ: Επιμένει σε υψηλότερο ρυθμιζόμενο έσοδο (WACC) ο ΑΔΜΗΕ για τα έργα που έχει προγραμματίσει την περίοδο 2022-2025. Και έχει και λόγους που τον έκαναν να υποβάλει, πέρσι τον Οκτώβριο, αίτημα αναθεώρησης της απόφασης της ΡΑΕ, που όρισε WACC στο 6,1%.
Ο Διαχειριστής ζητά ρυθμιζόμενο έσοδο στο 8,51%, γιατί: η πιο βασική παράμετρος υπολογισμού του WACC, δηλαδή η απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο (όπου ως risk free έχει ληφθεί το γερμανικό δεκαετές ομόλογο), είχε εκτιμηθεί από τη ΡΑΕ στο 0,5%, ενώ το ποσοστό αυτό, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία για το σύνολο του 2022, υπερδιπλασιάστηκε και έκλεισε κατά μέσο όρο στο 1,1%.
Με βάση τη μεθοδολογία, το WACC 2022-2025 θα πρέπει να αυξηθεί ανάλογα προκειμένου να ανταποκρίνεται στην αντίστοιχη αύξηση του risk free για το περασμένο έτος, αλλά και σε όλες τις προβλέψεις για συνέχιση και το 2023 της ανοδικής πορείας αυτού του δείκτη. Όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, η ΡΑΕ θα εξετάσει το αίτημα του ΑΔΜΗΕ στη μεθαυριανή, την Πέμπτη, Ολομέλεια του.
Ένα ακόμη στοιχείο. Ο Διαχειριστής υποστηρίζει ότι ενώ το ύψος του WACC είναι κρίσιμο για την απρόσκοπτη υλοποίηση των μεγάλων ενεργειακών επενδύσεων, ελάχιστη είναι η επίπτωση που έχει στον λογαριασμό του τελικού καταναλωτή. Είναι χαρακτηριστικό ότι 1% χαμηλότερο WACC του ΑΔΜΗΕ μεταφράζεται σε ετήσιο όφελος μόλις 1,70 ευρώ για έναν οικιακό καταναλωτή, δηλαδή 0,2% με 0,3% του ετήσιου λογαριασμού, ανάλογα με τις τιμές της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικού ρεύματος.
Για να δούμε πώς θα λήξει αυτή η ρυθμιστική διελκυστίνδα…
ΝΤΙΖΕΛ: Αν κάποιοι τρίβουν τα χέρια τους από τις εξελίξεις τους τελευταίους μήνες και τα πλαφόν που επιβάλλει η Δύση σε ενεργειακά προϊόντα της Ρωσίας, σε αυτούς σίγουρα ανήκουν οι αραβικές χώρες. Το Κουβέιτ για παράδειγμα ετοιμάζεται να πενταπλασιάσει φέτος τις πωλήσεις ντίζελ στην Ευρώπη και να διπλασιάσει αυτές των αεροπορικών καυσίμων.
Με τον τρόπο αυτό καλύπτει τις ανάγκες της διψασμένης για ενέργεια Γηραιάς Ηπείρου και βάζει πλώρη για απόσβεση των τεράστιων επενδύσεων σε διυλιστήρια. Ένα εξ αυτών, το Al-Zour, μια από τις μεγαλύτερες μονάδες στον κόσμο, θα έχει σύντομα τη δυνατότητα να επεξεργάζεται 615.000 βαρέλια αργού τη μέρα.
Ανεβάζοντας την παραγωγική ικανότητα του Κουβέιτ σε 1,5 βαρέλι τη μέρα!
SOLAR: Σε… γεφύρι της Άρτας κινδυνεύει να εξελιχθεί για τις τέσσερις συστημικές τράπεζες η τιτλοποίηση. Μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις, Eurobank, Alpha Bank, Πειραιώς και Εθνική αποφάσισαν πέρυσι να προχωρήσουν σε τιτλοποίηση και όχι πώληση των απαιτήσεων του ομώνυμου χαρτοφυλακίου επιχειρηματικών δανείων.
Πήραν πρόσθετες προβλέψεις (σ.σ. άλλες το 2021 και άλλες πέρσι), η διαγωνιστική διαδικασία ξεκίνησε με λήψη μη δεσμευτικών προσφορών, αλλά προέκυψε το εξής πρόβλημα: το business plan της τιτλοποίησης δείχνει, κατά την αγορά, υπεραισιόδοξο.
Πιθανώς, εκεί «ακουμπούν» και οι ενστάσεις που φέρεται να διατυπώνει ο ως σήμερα servicer του χαρτοφυλακίου, doValue. Αν δεν επιλυθούν τα θέματα επί των οποίων εγέρθηκαν ενστάσεις, θα επιχειρηθεί να αλλάξει ο servicer με κάποιον που θεωρεί υλοποιήσιμο το business plan. Αν και αυτό δεν «περπατήσει», το εγχείρημα θα μετεξελιχθεί από τιτλοποίηση σε πώληση, καθώς δεύτερη αλλαγή στις σειρές των ομολογιών (senior, mezzanine και junior notes), με τον Ηρακλή ΙΙ να έχει λήξει, δεν δείχνει εφικτή.
Υ.Γ.: Ενδεικτικό της αισιοδοξίας που διακατέχει το business plan αποτελεί η πρόβλεψη είσπραξης τουλάχιστον 3 εκατ. ευρώ από δάνειο με ενέχυρο βίλα στη Βούλα, η οποία έφυγε σε αισθητά χαμηλότερη τιμή, μέσω ελεύθερης εκποίησης, πιάνοντας στον ύπνο servicer και τράπεζες.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Με μια λιτή ανακοινώση η Παγκρήτια Τράπεζα έβαλε τέλος στη σχέση της με τη Συνεταιριστική Τράπεζα Χανίων.
Το διαζύγιο δεν αποτελεί είδηση, καθώς η διοίκηση της Χανίων προ μηνός είχε κόψει κάθε γέφυρα επικοινωνίας με την Παγκρήτια, με ιδιαίτερα σκληρή φρασεολογία.
Η είδηση όμως είναι αλλού: στο MoU που είχε υπογράψει η προηγούμενη διοίκηση της Παγκρήτιας με τη Συνεταιριστική Χανίων υπήρχαν ορισμένες ρήτρες. Μία εξ αυτών προέβλεπε πως σε περίπτωση που «στράβωνε» το deal, η Παγκρήτια θα πρέπει να καταβάλει στη Χανίων αποζημίωση ύψους 1 εκατ. ευρώ!
Οπότε οι μέτοχοι της Παγκρήτιας θα πρέπει να πληρώσουν. Πληροφορούμαστε πως υπάρχουν κι άλλες ρήτρες, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι θα ενεργοποιηθούν, καθώς όλο και κάποια συνεννόηση θα έχει γίνει.
ΚΥΠΡΙΩΤΗΣ: Σήμερα επρόκειτο να συναντηθούν στις δικαστικές αίθουσες η HIG Capital και ο επιχειρηματίας Κωνσταντίνος Κυπριώτης προκειμένου να διασταυρώσουν τα ξίφη τους σχετικά με το μέλλον του φερώνυμου ομίλου, ο οποίος διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του πέντε πολυτελή ξενοδοχειακά συγκροτήματα στην Κω. Ωστόσο, ο επιχειρηματίας ζήτησε αναβολή και νεότερα σχετικά με το σίριαλ αναμένονται προσεχώς.
Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι τον περασμένο Αύγουστο ο όμιλος Κυπριώτη προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας με τη HotelBrain για τη μακροχρόνια μίσθωση των ξενοδοχείων που ελέγχει. Μία συμφωνία, η οποία πραγματοποιήθηκε εν αγνοία της HIG Capital, του βασικού πιστωτή δηλαδή, που είχε προηγουμένως εξαγοράσει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια του ομίλου Κυπριώτη.
Ως αποτέλεσμα, οι δύο πλευρές καλούνται πλέον να λύσουν τις διαφορές τους στα δικαστήρια…