ΒΟΡΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Με τον πιο επίσημο και κοφτό τρόπο, ο Τζο Μπάιντεν κατέστησε σαφή την ιδιαίτερη προσοχή που δείχνει στα Δυτικά Βαλκάνια, ανεβάζοντας το θερμόμετρο (και) στην ελληνική πολιτική σκηνή.
Στην ουσία, αιφνιδίασε ενδιαφερόμενους και μη, καθώς υπέγραψε στις 8 Ιουνίου Προεδρικό Διάταγμα (Executive Order) για την επιβολή κυρώσεων σε όσους παρεμποδίζουν, απειλούν ή υπονομεύουν την εφαρμογή Συμφωνιών που σχετίζονται με τη συνεργασία, την ειρήνη και την ασφάλεια στα Δυτικά Βαλκάνια. Μεταξύ αυτών και η Συμφωνία των Πρεσπών. Κι αυτό διότι, για να είναι ακόμα πιο… εύληπτο το μήνυμα, στο Διάταγμα του Προέδρου των ΗΠΑ διευκρινίζεται ότι:
- Στα Δυτικά Βαλκάνια περιλαμβάνονται τα εδάφη της πρώην Σοσιαλιστικής Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γιουγκοσλαβίας και η Δημοκρατία της Αλβανίας. Οι διεθνείς Συμφωνίες αφορούν, μεταξύ άλλων: τη Συμφωνία των Πρεσπών (2018), τη Συμφωνία πλαίσιο της Οχρίδας (2001), το Ψήφισμα 1244 του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, τις Συμφωνίες του Ντέιτον κ.λπ.
- Οι κυρώσεις θα επιβάλλονται και σε άτομα και οντότητες που εμπλέκονται έμμεσα ή άμεσα σε ενέργειες ή πολιτικές οι οποίες υπονομεύουν δημοκρατικές διαδικασίες ή θεσμούς στα Δυτικά Βαλκάνια. Επίσης, που «παραβιάζουν ή προβαίνουν σε πράξεις που παρεμποδίζουν ή απειλούν την εφαρμογή» των Συμφωνιών.
Το μήνυμα έχει αποδέκτη και τη Βουλγαρία, καθώς επιμένει στην κόντρα της με τη Βόρεια Μακεδονία για πλευρές όπως το γλωσσικό. Στους... παραλήπτες, όμως μάλλον συγκαταλέγεται, πλαγίως έστω, και η ελληνική κυβέρνηση, δεδομένου ότι εξακολουθεί να κρατά «στο συρτάρι» από τον Σεπτέμβριο την κύρωση των τριών μνημονίων Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας που απορρέουν από τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Παρά τις διαβεβαιώσεις, τα τρία μνημόνια δεν προωθήθηκαν στη Βουλή λίγο πριν από το Πάσχα, όπως έλεγαν κυβερνητικά στελέχη. Κι αυτό διότι στο εσωτερικό της «γαλάζιας» κοινοβουλευτικής ομάδας (κυρίως όσων εκλέγονται… βορειότερα της Λάρισας) παραμένει ο «μακεδονομαχικός» αναβρασμός, που ήταν βασικό «χαρτί» της αντιπολιτευόμενης ΝΔ πριν τις εκλογές του 2019.
Όλες οι πληροφορίες, δε, επιμένουν στο «όχι» του Αντώνη Σαμαρά αλλά και στην «απουσία» του Κώστα Καραμανλή από την ψηφοφορία. Την κατάσταση δυσκολεύει και η δεδηλωμένη αποχή του ΣΥΡΙΖΑ από τις ψηφοφορίες, αφού αν ψήφιζε, τυχόν κυβερνητικές απώλειες θα καλύπτονταν μερικώς από την υπερψήφιση εκ μέρους της μείζονος αντιπολίτευσης.
Τη λύση τώρα πρέπει να τη βρει το Μαξίμου. Μάλλον επειγόντως...
Απόσπασμα από το επίσημο κείμενο: “(iii) to be responsible for or complicit in, or to have directly or indirectly engaged in, a violation of, or an act that has obstructed or threatened the implementation of, any regional security, peace, cooperation, or mutual recognition agreement or framework or accountability mechanism related to the Western Balkans, including the Prespa Agreement of 2018; the Ohrid Framework Agreement of 2001; United Nations Security Council Resolution 1244; the Dayton Accords; or the Conclusions of the Peace Implementation Conference Council held in London in December 1995, including the decisions or conclusions of the High Representative, the Peace Implementation Council, or its Steering Board; or the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia, or, with respect to the former Yugoslavia, the International Residual Mechanism for Criminal Tribunals;”
ΕΤΑΔ: Πρόταση που επιχειρεί να λύσει τον «γόρδιο δεσμό» της υπόθεσης Αττικός Ήλιος έχει κατατεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων των εμπλεκόμενων μερών.
Ως γνωστόν, είναι ένα θέμα με τεράστιο δημοσιονομικό ενδιαφέρον καθώς ο όμιλος Μαντωνανάκη διεκδικεί από το Δημόσιο αποζημίωση 626 εκατ. ευρώ (έχοντας υπέρ του αποφάσεις από το Διαιτητικό Δικαστήριο) για την παραχώρηση εκμετάλλευσης του Grand Resort Λαγονήσι. Γι’ αυτό και διαβάζουμε επ’ αυτού σε κάθε έκθεση μεταμνημονιακής επιτήρησης της Κομισιόν.
Το ζήτημα, όμως, δεν αφορά μόνο τους δύο. Εμπλέκονται και οι τράπεζες. Εκτός από υποθήκες επί άλλων ξενοδοχειακών μονάδων του ομίλου Μαντωνανάκη, κλήθηκαν να διεκδικήσουν μέρος της απαίτησής τους για τις οφειλές του ξενοδοχειακού ομίλου από την ΕΤΑΔ (ιδιοκτήτρια του ακινήτου) μετά και από σχετικές δικαστικές αποφάσεις που εξασφάλισε ο όμιλος Μαντωνανάκη.
Η ΕΤΑΔ, για να εξουδετερώσει τη συγκεκριμένη δημοσιονομική «βόμβα», είχε ασκήσει, ενώπιον του Εφετείου, αγωγές ακύρωσης των παραπάνω διαιτητικών αποφάσεων. Ωστόσο, πέραν της νομικής οδού, επέλεξε και την τεχνοκρατική υποστήριξη, καθώς στις 22 Μαρτίου προσέλαβε (μετά από σχετικό διαγωνισμό) την PwC, ως χρηματοοικονομικό σύμβουλο, προκειμένου να υποστηρίξει μια νέα πρόταση συμβιβασμού.
Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται ήδη να έχουν γίνει σχετικές «προσφορές» και «αντιπροσφορές» για την καταβολή αποζημίωσης στην Αττικός Ήλιος, με την αίρεση πως η «πέτρα του σκανδάλου», δηλαδή το resort, θα επιστρέψει στο χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ, για μελλοντική (και πιο σοβαρή) προσπάθεια εκμετάλλευσης και αξιοποίησής του.
Μένει να φανεί αν θα ευδοκιμήσει η προσπάθεια και ικανοποιηθούν όλες οι πλευρές.
ΦΕΤΑ: Όλες οι πλευρές φαίνεται να ικανοποιήθηκαν από το πρόστιμο των 260.000 ευρώ στην Όμηρος για παραβίαση των κανόνων ΠΟΠ στη φέτα.
Η Όμηρος δήλωσε ότι επιβεβαιώθηκε το γεγονός ότι πρόκειται για βιομηχανικό λάθος, όπως ισχυριζόταν από την αρχή. Παράγοντες της αγοράς εμφανίζονται ικανοποιημένοι, γιατί πρόκειται για ιστορικά υψηλό πρόστιμο, γεγονός που στέλνει μήνυμα στην αγορά.
Μάλιστα δεν αποκλείεται το ποσό να αυξηθεί, καθώς εκκρεμεί απόφαση για το δεύτερο σκέλος των ελέγχων που σχετίζεται με τα ισοζύγια γάλακτος στην παραγωγή της φέτας.