Γιώργος Παπανικολάου

Διευθυντής του Euro2day.gr και της Media2day, σκοπευτής, σύζυγος και πατέρας. Στο χρόνο που περισσεύει, σκέφτομαι, συζητάω και διαβάζω, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά.

Αποποίηση ευθυνών
Ιουν 22 2020

Tο 20άρι του κ. Πέτσα στα ΜΜΕ, ο Κυριάκος και το «μαϊμούδεμα»

Ο καλός ο καπετάνιος πρέπει να αντιλαμβάνεται γρήγορα πότε μυρίζει… θύελλα και να αλλάζει ρότα στο καράβι.

Στην περίπτωση του κυβερνητικού εκπροσώπου και υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ Στέλιου Πέτσα, η σοφή αυτή λαϊκή ρήση δεν φαίνεται να έπιασε τόπο, τουλάχιστον στο θέμα των 20 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στα ΜΜΕ για τις καμπάνιες του «Μένουμε Σπίτι».

Διότι η θύελλα άρχισε να μυρίζει από πολύ νωρίς, από την περίοδο ακόμη του lockdown, όταν άρχισαν να διαρρέουν, ως πρώτες σταγόνες, οι πληροφορίες για υπέρογκα ποσά σε ορισμένα Μέσα, εξαιρετικά δυσανάλογα με το μέγεθός τους, αλλά και με όσα εν γνώσει τους ελάμβαναν τα υπόλοιπα (μεταξύ αυτών και τα Μέσα της Media2day Εκδοτική, στην οποία ανήκει το Euro2day.gr). Αλλά και για την καταβολή διαφόρων ποσών, σε δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες, περίπου ανύπαρκτα sites και blogs που δεν τηρούσαν καν τη βασική προϋπόθεση. Δεν ήταν δηλαδή καταχωρημένα στο -κρατικό- Mητρώο On line Μέσων της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης!

Μετά το lockdown άρχισαν οι βροχές, που γρήγορα όμως εξελίχθηκαν σε θύελλα, καθώς στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης και φιλικών σε εκείνη Μέσων προστέθηκαν και άλλα Μέσα, τα οποία μόνο αντίθετα με την κυβέρνηση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν.

Οποιαδήποτε αμφιβολία κι αν διατηρούσαν ο κ. Πέτσας και η κυβέρνηση θα έπρεπε να διαλυθεί μόλις η φιλοκυβερνητική αλλά και έγκριτη κατά κανόνα «Καθημερινή» δημοσίευσε το πρώτο σχόλιο, στις 13.06.2020, ως λακωνικό μεν, κύριο άρθρο, δε, με τίτλο Πρώτα η διαφάνεια.

Έκτοτε, από την ίδια πλευρά δημοσιεύτηκαν τουλάχιστον άλλα τρία άρθρα, το ένα σκληρότερο από το άλλο, αλλά ο κ. Πέτσας επιμένει να κατηγορεί αποκλειστικώς τον… ΣΥΡΙΖΑ και να κωλυσιεργεί στη δημοσιοποίηση των στοιχείων, με δικαιολογίες πραγματικά αστείες.

Διότι το πώς μοιράστηκε η πίτα (που είναι και το ζητούμενο) προκύπτει άμεσα, αβίαστα και τάχιστα από τις σχετικές εντολές καταχώρησης και τα τιμολόγια που έχουν κοπεί. Έτσι ακριβώς μοιράστηκαν -και το κατά πόσο εκτελέστηκαν σωστά και δόθηκαν τα αναγκαία πρόσθετα δικαιολογητικά είναι δευτερεύον έως ασήμαντο! Στην πιάτσα είμαστε κι εμείς, δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι η εταιρεία που ανέλαβε την εκτέλεση της καμπάνιας έχει ήδη όλα αυτά τα στοιχεία. Κι αυτό, δυστυχώς για τον κ. Πέτσα αλλά και για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, οδηγεί τον μέσο πολίτη να θέτει το ερώτημα «γιατί το καθυστερεί το πράγμα η κυβέρνηση».

Όπου την απάντηση που μπορεί να δώσει και πάλι ο μέσος καχύποπτος πολίτης έσπευσε στην ουσία να προκαταλάβει την Παρασκευή ο ΣΥΡΙΖΑ, προειδοποιώντας την κυβέρνηση «να μη διανοηθεί να αλλοιώσει τον κατάλογο των 1.232 Μέσων που κατέθεσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος στα πρακτικά της Βουλής».

Γιατί έτσι είναι στο καχύποπτο μυαλό του Έλληνα. Όσο καθυστερεί να δώσει τα στοιχεία ο κ. Πέτσας, με απίθανες δικαιολογίες, τόσο αυξάνονται οι υποψίες για πιθανό «μαϊμούδεμα», είτε αυτό αρέσει είτε όχι.

Το κακό αυτής της υπόθεσης, με τον τρόπο που εξελίσσεται, είναι διπλό. Πρώτον, διότι μια ενέργεια που, ας μη γελιόμαστε, ήταν απαραίτητη για να λειτουργήσουν τα ΜΜΕ, ενημερώνοντας την κοινή γνώμη και μεταδίδοντας κρατικά μηνύματα, σε περίοδο εξαιρετικά έντονης και κρίσιμης ειδησεογραφίας, με ανύπαρκτη όμως οικονομική δραστηριότητα, ευτελίζεται με τρόπο ασυγχώρητο.

Και δεύτερον, διότι στην ουσία, αν μη τι άλλο, λόγω της εξ αντικειμένου στενής σχέσης μεταξύ του πρωθυπουργού και του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ, πληγώνεται το κύρος και η υψηλή δημοφιλία που έχει κατακτήσει το τελευταίο διάστημα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από μια υπόθεση που ρίχνει στη διακυβέρνησή του έντονη σκιά μικροκομματικού συμφέροντος και διαπλοκής.

Κι αυτό όταν ήδη ακούγονται πολλά από καιρό, για κάποιες υπόγειες διαδρομές που συνδέουν ορισμένα γραφεία στο Μαξίμου με «φιλικές δουλειές» στον χώρο της δημοσιότητας.

Εν ολίγοις, το καλύτερο που έχει να κάνει ο κ. Πέτσας είναι να δώσει άμεσα τα απαραίτητα στοιχεία στη δημοσιότητα. «Ολίγον… έγκυος», σε θέματα διαφάνειας και αξιοπιστίας, δεν χωράει, ειδικά αυτή την περίοδο, που η κατάσταση είναι ήδη δύσκολη και μπορεί να γίνει πολύ δυσκολότερη για τον πολίτη.

Κι αυτό, αν δεν το αντιλαμβάνονται κάποιοι άλλοι, ελπίζω ότι θα το αντιληφθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

 

ΥΓ1: Το χοντροκομμένο σποτ του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να έστρεψε αλλού προσωρινά την αντιπαράθεση, δεν πρόκειται όμως να αναιρέσει την πίεση να δοθούν άμεσα τα στοιχεία στη δημοσιότητα μέσω της Βουλής. Η «αισθητική» και οι επικοινωνιακές γκάφες ενός κόμματος είναι ένα θέμα, το οποίο μπορεί να κρίνει ο ψηφοφόρος αλλά και οι θιγόμενοι, ατομικά ή συλλογικά. Η διαφάνεια στο πώς μοιράστηκε το κρατικό χρήμα στα ΜΜΕ είναι ασφαλώς σημαντικότερο θέμα.

ΥΓ2: Μέσα στο ευρύτερο θέμα «πνίγεται» κάποιο άλλο. Καμία κυβέρνηση και κανένας κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν δικαιούται να αποφασίζει την εξαίρεση νόμιμα κυκλοφορούντος Μέσου Ενημέρωσης από κρατική ενίσχυση (δηλαδή από λεφτά των φορολογουμένων), με γνώμονα εάν του… αρέσει ή όχι το περιεχόμενό του. Αν θεωρεί ότι το περιεχόμενό του είναι ψευδές, συκοφαντικό κ.λπ., υπάρχουν τα δικαστήρια για να αποφανθούν. Κι αν συντρέχει λόγος αναστολής της κυκλοφορίας του (διότι π.χ. προάγει το μίσος), αυτό θα πρέπει να προβλέπεται από κάποιο νόμο και ο νόμος αυτός να εφαρμόζεται.

Οτιδήποτε άλλο αποτελεί de facto παραβίαση του θεσμού της Ελευθεροτυπίας κι εντέλει του Συντάγματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v