ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Νέες στιγμές δόξας γνωρίζει και πάλι η χονδρική τιμή του ρεύματος. Σήμερα, Τετάρτη, η χώρα μας έχει την ακριβότερη τιμή στην Ευρώπη, με 274,07 ευρώ τη μεγαβατώρα, όταν στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Πορτογαλία παρουσιάζει μείωση.
Το πιο εντυπωσιακό, όμως, στοιχείο είναι αλλού. Η μεσοσταθμική χονδρεμπορική τιμή στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου 2022 έως και σήμερα διαμορφώνεται στα 281,17 ευρώ τη μεγαβατώρα, όταν στο ίδιο διάστημα του 2021 ήταν στα 99,34 ευρώ τη μεγαβατώρα! Δηλαδή, κοντά τρεις φορές επάνω!
Εάν συνεχιστεί η ανοδική πορεία των τιμών, καθώς σιγά σιγά αλλάζουν οι θερμοκρασίες, δεν αποκλείεται φέτος να κλείσουμε στα 300 ευρώ τη μεγαβατώρα!
Σήμερα, πάντως, η Ιβηρική είναι φθηνότερη από μας κατά 171 ευρώ, η Γερμανία κατά 131 ευρώ και η Γαλλία κατά 100 ευρώ. Ακόμη και η Ιταλία είναι πιο φθηνή από μας σήμερα.
Κι όλα αυτά ενώ το πρώτο επταήμερο του Νοεμβρίου μπήκε καλά για τη χώρα μας, με τη μέση χονδρεμπορική τιμή να συγκρατείται στα 171,25 ευρώ τη μεγαβατώρα. Στη συνέχεια άρχισε να «τσιμπάει» προς τα πάνω, οπότε στην εβδομάδα από 7-13 Νοεμβρίου διαμορφώθηκε στα 207,04 ευρώ/MWh.
Από την Κυριακή έως σήμερα η αύξηση στη χονδρική τιμή φθάνει στο 48%! Φυσικό αέριο και εισαγωγές, που πυροδοτούν την άνοδο, είναι περίπου στο 56% του ενεργειακού μείγματος, με τις ΑΠΕ στο 27%, τον λιγνίτη σε ενισχυμένα επίπεδα, στο 12,30%, αλλά ανύπαρκτα σχεδόν τα νερά, μόλις στο 1,6%.
ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ: Όσο πάει, γίνεται και καλύτερο: Τα γνωρίζαμε ως πληροφορίες, ήρθε και η έκθεση πεπραγμένων της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) 2021, να επιβεβαιώσει τα εξής σημαντικά για τις νόμιμες επισυνδέσεις της ΕΥΠ (αυτές που δεν μπορεί να γνωρίζει, όπως μας είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ούτε ο Πρωθυπουργός, ακόμη κι αν αφορούν μέλη του υπουργικού του συμβουλίου):
1. Ότι στην περίπτωση θεμάτων «Εθνικής Ασφαλείας» ο νόμος ΔΕΝ προβλέπει υποχρέωση αιτιολόγησης της σχετικής απόφασης. Που σημαίνει ότι ο αρμόδιος να εγκρίνει την άρση του απορρήτου εισαγγελέας δεν λαμβάνει γνώση της αιτίας! Δηλαδή απλώς… υπογράφει!
2. Ότι στη σχετική διάταξη, με την οποία επιβάλλεται η άρση του απορρήτου, για λόγους εθνικής ασφαλείας, δεν προβλέπεται εκ του νόμου υποχρέωση αναγραφής ούτε του… ονόματος του θιγόμενου! Γεγονός, γράφει η έκθεση της ΑΔΑΕ, που πρακτικά «οδηγεί στη δυνατότητα άρσης απορρήτου (σ.σ. ακόμη και) για αόριστο αριθμό προσώπων»!
3. Ωσάν να μην έφταναν όλα αυτά, η ΑΔΑΕ τονίζει ότι δεν έχει εκ του θεσμικού πλαισίου, καμία δυνατότητα να ελέγξει αν ορθά διέταξε η δικαστική εξουσία (δηλαδή ο εισαγγελέας) την άρση κάποιου απορρήτου, παρά μόνον αν τηρήθηκε ο «εξωτερικός τύπος» και η διαδικασία.
Ολη η έκθεση της ΑΔΑΕ εδώ
«Σουμάροντας» όσα έχουμε μάθει: Ο πρωθυπουργός, δηλαδή το ανώτατο επίπεδο της εκτελεστικής εξουσίας και πολιτικός προϊστάμενος της ΕΥΠ, δεν έχει, λέει, το δικαίωμα να ενημερωθεί, ενημερώνεται μόνο αν προκύψουν συγκεκριμένα «ευρήματα». Η Βουλή δεν μπορεί να ελέγξει (τουλάχιστον με τη μέχρι τώρα κρατούσα άποψη στο στρατόπεδο της πλειοψηφίας), διότι δεν μπορεί να σπάσει το «απόρρητο». Η ΑΔΑΕ, το λέει η ίδια, δεν έχει δικαίωμα να ελέγξει την ουσία των δικαστικών αποφάσεων που εγκρίνουν την παρακολούθηση.
Και οι δικαστικοί λειτουργοί, που «εγκρίνουν», στην περίπτωση που η αίτηση της ΕΥΠ αφορά θέμα εθνικής ασφαλείας, δεν μαθαίνουν ούτε την αιτιολογία, σε κάποιες περιπτώσεις ούτε και τα ονόματα εκείνων που θα υποστούν την παρακολούθηση.
Δηλαδή οι δικαστικοί καλούνται να εγκρίνουν ακόμη και στα… τυφλά, εάν γίνει επίκληση θέματος εθνικής ασφάλειας, ενώ ουδείς φέρεται ως θεσμικά αρμόδιος να ελέγξει αν η ΕΥΠ είχε επαρκείς λόγους για να παρακολουθήσει τον οιονδήποτε!
Σίγουρα είναι να απορείς πώς αφέθηκε, επί ποιος ξέρει πόσα χρόνια, να υφίσταται τέτοιο θεσμικό πλαίσιο σε μια δημοκρατική χώρα, με τις μυστικές υπηρεσίες πρακτικά να… «αυτοελέγχονται»!
Δυστυχώς μια γρήγορη εξέταση του νέου σχεδίου νόμου για το θεσμικό πλαίσιο των νόμιμων επισυνδέσεων της ΕΥΠ, που προτείνει τώρα η κυβέρνηση, φαίνεται να θεραπεύει μερικώς το θέμα σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριζόμενα ως «πολιτικά πρόσωπα», όχι όμως για τους υπόλοιπους πολίτες! Οι οποίοι προφανώς κατά τους εισηγητές του σχεδίου νόμου μπορούν να παρακολουθούνται με αποφάσεις «στα τυφλά», εφόσον η ΕΥΠ το αιτηθεί για λόγους εθνικής ασφάλειας. Οι λόγοι αυτοί πλέον αποκτούν ορισμό (διότι μέχρι τώρα δεν υπήρχε, όσο κι αν αυτό επίσης ακούγεται απίστευτο!), που όμως φαντάζει ιδιαίτερα διευρυμένος. Περισσότερα στο σχετικό ρεπορτάζ.
ΠΕΙΡΑΙΩΣ: Στις 18 Ιουλίου η Πειραιώς προχώρησε στη δημιουργία νέας μονάδας Wealth & Asset Management, με σκοπό την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων προς τους πελάτες της. Η πρώην μονάδα Economics & Investment Strategy μεταφέρθηκε στο Wealth & Asset Management και μετονομάστηκε σε Economic Research and Analysis Unit (ERAU).
Με βάση την παραπάνω μεταφορά και την αλλαγή/κατάργηση επιχειρηματικού μοντέλου, η τράπεζα προχώρησε σε αναταξινόμηση ομολόγων 700 εκατ. ευρώ από το χαρτοφυλάκιο Διαθεσίμων προς Πώληση (σ.σ. διακράτηση προς είσπραξη και πώληση -Hold to collect & Sell) στο Διακράτησης ως τη Λήξη.
Η προσφάτως εξαγορασθείσα Iolcus Investments υπάγεται στη νέα μονάδα Wealth & Asset Management.
ΠΕΙΡΑΙΩΣ - ΚΑΛΥΜΜEΝΕΣ ΟΜΟΛΟΓΙΕΣ: Την 31η Οκτωβρίου η Πειραιώς αποπλήρωσε καλυμμένες ομολογίες, ονομαστικής αξίας 500 εκατ. ευρώ, που είχαν κυμαινόμενο τοκομερίδιο (Euribor τριμήνου πλέον περιθωρίου 2,5%).
Το ομόλογο είχε καλυφθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.