Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς για τη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 2021 αναμένεται να μπει η αλλαγή του ορισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος με ενσωμάτωση της επιστροφής των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατεί το ευρωσύστημα (SMPs, ANFAs) και των εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις.
Τυχόν αποδοχή της ελληνικής πρότασης θα ισούται με αποδοχή της μείωσης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα από τη χρονιά που θα ισχύσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόχος με τον ορισμό των θεσμών διαμορφώθηκε στο 3,8% του ΑΕΠ (όχι 3,5%) το 2018.
Ως γνωστόν, ο ορισμός του πρωτογενούς πλεονάσματος που χρησιμοποιούν οι θεσμοί για την Ελλάδα διαφέρει από εκείνον της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής (Eurostat). Αυτός είναι ο λόγος που το πρωτογενές πλεόνασμα που ανακοινώνει η Eurostat κάθε Απρίλιο διαφέρει από εκείνο των θεσμών.
Το πρωτογενές πλεόνασμα σύμφωνα με τον ορισμό της Eurostat είναι μεγαλύτερο από εκείνο των θεσμών καθώς ενσωματώνει, εκτός των άλλων, την επιστροφή των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατεί το ευρωσύστημα (SMPs, ANFA).
Η ευθυγράμμιση του ορισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος που χρησιμοποιούν οι θεσμοί με εκείνον της Eurostat εκτιμάται πως μπορεί να γίνει πιο εύκολα αποδεκτός από τους δανειστές, στο πλαίσιο της επιστροφής της χώρας στην ευρωπαϊκη κανονικότητα καθώς δημιουργεί μεγαλύτερο δημοσιονομικό χώρο, χωρίς αναγκαστικά αλλαγή του στόχου, π.χ. 3,5% του ΑΕΠ.
Πάντως, ενήμερα άτομα στην Αθήνα δίνουν μικρές πιθανότητες να ισχύσει από το 2020. Αντίθετα, δίνουν πολλές πιθανότητες να ισχύσει η αλλαγή του ορισμού του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 2021.