Οι 20 πιο… τρελοί οικονομικοί δείκτες

Οι επενδύσεις εκτός από επιστήμη είναι και λίγο τέχνη. Παρακάμπτοντας τους δείκτες στα τερματικά των πρακτορείων ευφάνταστοι οικονομολόγοι κάνουν προβλέψεις με μάλλον ανορθόδοξους τρόπους. Oι πωλήσεις Αρλεκιν, ο δείκτης MaMa και η σημασία του... μεγέθους.

Οι 20 πιο… τρελοί οικονομικοί δείκτες

Kάθε μέρα βομβαρδιζόμαστε με νούμερα που μας λένε ποια είναι η κατάσταση της οικονομίας και αν το μέλλον προμηνύεται φωτεινό ή ζοφερό.

Οι εκτιμήσεις βασίζονται σε οικονομικούς δείκτες που καταρτίζουν αναγνωρισμένα επιστημονικά ινστιτούτα και εθνικές στατιστικές υπηρεσίες.

Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουν τους δείκτες για την καταναλωτική εμπιστοσύνη, τις νέες θέσεις εργασίας, για τις τιμές καταναλωτή και παραγωγού και την μεταποιητική δραστηριότητα.

Ωστόσο τα τελευταία χρόνια κάποιοι οικονομολόγοι έχουν ανακαλύψει νέους, πιο … ανορθόδοξους δείκτες που αποκαλύπτουν τι συμβαίνει σε διάφορα «σκοτεινά σημεία» της οικονομικής πραγματικότητας. Μερικοί εξ αυτών, όπως ο δείκτης Big Mac, είναι αρκετά γνωστοί σε όσους ασχολούνται με τα οικονομικά.

Υπάρχουν όμως ακόμα πιο παράξενοι δείκτες όπως τα έσοδα της Coca Cola στην Κένυα, ο πληθυσμός κροκοδείλων και ο αριθμός των ατυχημάτων στο μετρό της Νέας Υόρκης. Οι συντάκτες του Business Insider ανέλαβαν το δύσκολο έργο να παρουσιάσουν μια λίστα με τους πιο ασυνήθιστους δείκτες.

1.O δείκτης «Άρλεκιν»

Η ιδέα: Όταν οι καιροί δυσκολεύουν οι ρομαντικές νουβέλες εξαφανίζονται από τα ράφια των βιβλιοπωλείων.

Η απόδειξη: Το 2008 ο εκδοτικός οίκος Άρλεκιν ανακοίνωσε πως οι πωλήσεις σημείωσαν άνοδο 32%.

«Ο εκδοτικός οίκος αποδίδει την αύξηση στις ευχάριστες ιστορίες που προσφέρουν μια όαση και στις χαμηλές τιμές των βιβλίων σε σχέση με άλλα ψυχαγωγικά προϊόντα» ανέφερε η ανακοίνωση.

Η Άρλεκιν παρατήρησε μια παρόμοια αύξηση κατά την ύφεση στις αρχές του 1990.

2. Οι πωλήσεις ανδρικών εσωρούχων

H ιδέα: Οι άνδρες θα παραβλέψουν την αγορά εσωρούχων στους δύσκολους καιρούς για να εξοικονομήσουν χρήματα.

Η απόδειξη: Είναι γεγονός. Ακόμα και ο πολύς Alan Greenspan το έχει αποδεχτεί.

Η εταιρεία ερευνών Mintel υπολόγισε ότι οι πωλήσεις ανδρικών εσωρούχων έπεσαν 2,3% το 2009, για πρώτη φορά από το 2003.

 

3. Ο δείκτης του πρώτου ραντεβού

Η ιδέα: Όταν η οικονομία πηγαίνει προς τα κάτω και όλα αρχίζουν να φαίνονται αβέβαια οι άνθρωποι ψάχνονται για νέες γνωριμίες. Είτε νιώθουν μόνοι είτε προσπαθούν να περάσουν κάπως καλύτερα.

Η απόδειξη: Το Match.com έχει καταγράψει αύξηση της δραστηριότητας σε περιόδους οικονομικής ύφεσης.

Η εταιρεία ανέφερε ότι το τέταρτο τρίμηνο του 2008 η επισκεψιμότητα αυξήθηκε στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων επτά ετών και το σαββατοκύριακο που ο Dow έπεσε σε χαμηλά πέντε ετών ήταν το δεύτερο πιο επιτυχημένο στην ιστορία της.

Το Match.com ανέφερε ακόμα ότι η επισκεψιμότητα είχε εκτιναχτεί και μετά το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου.

4. O δείκτης MaMa

Η ιδέα: Ο δείκτης MaMa είναι ένας οικονομικός δείκτης αποκλειστικά για την ταϋλανδέζικη αγορά, που δείχνει ότι τα ταϋλανδέζικα noodles είναι τόσο ενσωματωμένα στην οικονομία που αντανακλούν τι συμβαίνει.

Η απόδειξη: Φοιτητής του πανεπιστημίου της χώρας πραγματοποίησε έρευνα για την σχέση μεταξύ των noodles και της ταϋλανδέζικης οικονομίας.

Kατά τη διάρκεια των μεγάλων υφέσεων παρατηρείται ρεκόρ απωλειών στις πωλήσεις noodles.

Και το 2009 η Thai President Foods PCL κατέγραψε την πρώτη πτώση πωλήσεων τα τελευταία 38 χρόνια.

5. Ο δείκτης κουνουπιών

H ιδέα: Τα τσιμπήματα από κουνούπια αυξάνονται όταν οι ιδιοκτήτες δεν κάνουν καλή συντήρηση των κατοικιών τους.

Η εγκατάλειψη των κατοικιών σε περιόδους κρίσης, κάνει τις αυλές και τις πισίνες ιδανικά μέρη για την ανάπτυξη κουνουπιών.

Η απόδειξη: To 2009, oι πισίνες που έπρεπε να φροντίσουν οι περιβαλλοντικές υπηρεσίες στο Φοίνιξ των ΗΠΑ ήταν 60% περισσότερες σε σχέση με το 2007, λόγω των εγκαταλελειμμένων σπιτιών από τις εξώσεις.

6. Ο δείκτης «ψηλά τακούνια»

H ιδέα: Συνήθως, σε μια οικονομική κατρακύλα, τα τακούνια γίνονται ψηλότερα και μένουν ψηλότερα, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο επιδεικτικά σχέδια και στυλ, σε μια προσπάθεια να δραπετεύσουν από την άσχημη πραγματικότητα.

Η απόδειξη: Κατά την Μεγάλη Ύφεση την δεκαετία του 1920 ήρθαν στο προσκήνιο τα ψηλά τακούνια, ενώ οι γόβες στιλέτο έκαναν θραύση στην φούσκα του dot-com και το 2008.

Μια απόκλιση από τον κανόνα παρατηρήθηκε στο τέλος του 2010.

7. Ο πρόδρομος δείκτης χαρτόκουτων

H ιδέα: Μια μεγάλη πτώση στην χρήση χαρτόκουτων σημαίνει ότι η ύφεση είναι στον ορίζοντα, ενώ η αύξηση προμηνύει ανάπτυξη.

Η απόδειξη: Τα περισσότερα από τα αγαθά του κόσμου μεταφέρονται σε χαρτόκουτα, κάτι που εξηγεί άμεσα την χρησιμότητα του δείκτη.

Όταν οι πωλήσεις αυξάνονται, είναι σημάδι πως οι εταιρείες ετοιμάζονται να πουλήσουν περισσότερα αγαθά και άρα κάνουν προσλήψεις.

Ο μεγαλύτερος παραγωγός χαρτόκουτων στην Ευρώπη, η Smurfit Kappa, ανακοίνωσε πτώση κερδών κατά 270 εκατ. δολάρια το 2008 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, με τα λειτουργικά κέρδη να υποχωρούν κατά 50%.

8. Η συσχέτιση ΑΕΠ και μεγέθους του ανδρικού οργάνου

Η ιδέα: Οι χώρες όπου o μέσος όρους του μεγέθους του ανδρικού οργάνου κινείται σε …μεσαία επίπεδα, έχουν ισχυρότερες οικονομίες από αυτές με το μεγαλύτερο και το μικρότερο …μέγεθος.

Η απόδειξη: Έρευνα του Tatu Westling για το πανεπιστήμιο του Ελσίνκι αποδεικνύει την συσχέτιση μεταξύ των δύο. Ποια είναι η εξήγηση; Τα υπερβολικά επίπεδα τεστοστερόνης έχουν συνδεθεί με την υπερβολική ανάληψη ρίσκου.

Αν κάτι τέτοιο όντως ισχύει, τότε μπορεί να ισχύει ότι το μέγεθος του ανδρικού οργάνου μπορεί να αποτελεί ένδειξη για την ανάληψη ρίσκου.

Ως εκ τούτου, οι χώρες που αναλαμβάνουν υπερβολικό ή πολύ λίγο ρίσκο υποαποδίδουν σε σχέση με αυτές που αναλαμβάνουν μετρημένο ρίσκο.

9. Ο δείκτης «ανεπιθύμητων πτωμάτων»

Η ιδέα: Οι κηδείες είναι ακριβές. Όταν οι καιροί είναι δύσκολοι, οι συγγενείς μπορεί να παραβλέψουν να ζητήσουν τα πτώματα από το νεκροτομείο για να γλυτώσουν ορισμένα χρήματα.

Η απόδειξη: Το 2009, στο απόγειο της οικονομικής κρίσης, το Ντιτρόιτ κατέγραψε μια γιγαντιαία αύξηση στον αριθμό των πτωμάτων που έμεναν στα… αζήτητα, ενώ οι κρατικές δαπάνες για ταφές διπλασιάστηκαν.

10. Ο αριθμός των ατυχημάτων στο μετρό της Νέας Υόρκης

Η ιδέα: Περισσότεροι Νεοϋρκέζοι τραυματίζονται από συρμούς του μετρό όταν η οικονομία παίρνει την κάτω βόλτα.

Η απόδειξη: Έρευνα του 2006 βρήκε ότι τα ατυχήματα στο μετρό συνδέονται με το ποσοστό ανεργίας και τον αριθμό των ανέργων στην πόλη.

Ο μεγαλύτερος αριθμός ατυχημάτων καταγράφηκε στα πρώτα και στα τελευταία χρόνια της έρευνας, όταν η οικονομία ήταν αδύναμη.

Από το 2000 ως το 2003 οι 25 από τους 56 τραυματίες που νοσηλεύτηκαν σε νοσοκομείο είχαν διαπράξει απόπειρα αυτοκτονίας.

11. Οι πωλήσεις της Coca Cola στην Κένυα

H ιδέα: Υπάρχει θετική συσχέτιση ανάμεσα στην Coca Cola και στις οικονομίες της Αφρικής.

Η απόδειξη: Σύμφωνα με τον Economist, «επειδή η τιμή της Coca Cola είναι πολύ χαμηλά, χαμηλότερα από την τιμή της μέσης εφημερίδας – και επειδή οι πωλήσεις αναλύονται με τεράστια λεπτομέρεια από την Coca Cola, το μπουκάλι του διάσημου αναψυκτικού ίσως είναι ένας από τους καλύτερους δείκτες της ηπείρου για την σταθερότητα και την ευημερία».

«Η έντονη μεταβλητότητα κατά την βίαιη περίοδο που ακολούθησε τις εκλογές στην Κένυα το 2008 μπορεί να εντοπιστεί στις πωλήσεις της Coca Cola στο Ναϊρόμπι και στα χωριά της χώρας».

12. Ο δείκτης CNBC

H ιδέα: Όσο χειρότερη είναι η κατάσταση της οικονομίας, τόσο περισσότεροι άνθρωποι παρακολουθούν το CNBC.

Η απόδειξη: Στις αρχές του 2008 το CNBC έπιασε ρεκόρ με 310.000 τηλεθεατές την ημέρα.

Στο τρίτο τρίμηνο του 2008, η τηλεθέαση σκαρφάλωσε σε νέα ιστορικά υψηλά, με 416.000 ανθρώπους να παρακολουθούν κατά μέσο όρο τις εκπομπές του καναλιού.

Η καλύτερη ημέρα στην ιστορία του CNBC, με 726.000 τηλεθεατές, ήταν στις 29 Σεπτεμβρίου του 2008, όταν ο Dow έκανε βουτιά 7%.

13. Ο πληθυσμός κροκοδείλων στις ΗΠΑ

Η ιδέα: Με λιγότερους Αμερικανούς να αγοράζουν αγαθά πολυτελείας σε δύσκολες εποχές, η μπάλα παίρνει και τις τσάντες από δέρμα κροκοδείλου, με τις πωλήσεις να υποχωρούν σημαντικά.

Η απόδειξη: Το 2009 οι σχεδιαστές μόδας σταμάτησαν να αναζητούν το ακριβό δέρμα των ερπετών, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στις φάρμες κροκοδείλων στην Λουιζιάνα.

14. Οι σχέσεις από απόσταση

Η ιδέα: Όταν η οικονομία βαλτώνει αυξάνει και ο αριθμός των σχέσεων εξ αποστάσεως. Κατά τη διάρκεια υφέσεων είναι πιο δύσκολο να βρει κανείς δουλειά.

Οπότε όλο και περισσότεροι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να μετακινηθούν για μια θέση που τους ενδιαφέρει.

Η απόδειξη: Το 2009 η Wall Street Journal μετέδωσε: «Αντιμέτωπα με τις επιλογές της ανεργίας ή της μετακόμισης για την εύρεση εργασίας, πολλά ζευγάρια διαλέγουν την τρίτη εναλλακτική της σχέσης εξ αποστάσεως».

15. O δείκτης κατανάλωσης μπίρας

Η ιδέα: Οι καταναλωτές για να εξοικονομήσουν χρήματα μειώνουν τις εξόδους σε μπαρ και προτιμούν να πίνουν σπίτι.

Η απόδειξη: Στην Ευρώπη οι περισσότερες θέσεις εργασίας στην βιομηχανία μπίρας δεν είναι στα εργοστάσια ζυθοποιίας, αλλά σε εστιατόρια και μπαρ.

Aπό το 2008 ως το 2010 η απασχόληση στην βιομηχανία μπίρας υποχώρησε 12%, όταν στους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας οι απώλειες ήταν μόλις 2%.

16. Ο δείκτης σκουπιδιών

H ιδέα: Σχετικά απλή. Το ΑΕΠ σχετίζεται με την ποσότητα των σκουπιδιών που παράγονται.

Αν η οικονομία παράγει πράγματα, τότε πρέπει και να τα ξεφορτώνεται.

Η απόδειξη: Σε άρθρο τους στο Bloomberg οι οικονομολόγοι McDonough και Carl Riccadonna υποστηρίζουν ότι η συσχέτιση μεταξύ σκουπιδιών και ΑΕΠ πλησιάζει τόσο ψηλά όσο το 82%.

17. Το ποσοστό των διαζυγίων

H ιδέα: Ο γάμος έχει οικονομικά οφέλη και ένα διαζύγιο μπορεί να είναι ακριβό.

Η απόδειξη: Πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι ένα ζευγάρι έχει λιγότερες πιθανότητες να πάρει διαζύγιο κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης και τα χρήματα δεν είναι πάντα ο λόγος.

  

 

18. Ο δείκτης της Χρονιάς του Δράκου

H ιδέα: Περιμένετε για την κατάλληλη στιγμή να επενδύσετε;

Αν ακολουθήστε τον κινεζικό ζωδιακό κύκλο, ίσως θα πρέπει να περιμένετε για τον τυχερό δράκο, που θα συμπέσει με υψηλές αποδόσεις στις αγορές.

Η απόδειξη: Είναι αλήθεια. Οι αποδόσεις στις αγορές κατά την Χρονιά του Δράκου είναι οι δεύτερες υψηλότερες, πίσω μόνο από την Χρονιά του Λαγού με 7,7%. Και υπάρχει λόγος για αυτό.

Πολλοί άνθρωποι συνδέουν την αγορά σπιτιού, το γάμο και την απόκτηση παιδιών με το … δράκο.

19. Η συχνότητα της λέξης «ύφεση» στον τύπο

Η ιδέα: Οι επίσημες υφέσεις προηγούνται και από μια ραγδαία αύξηση της χρήσης της λέξης «ύφεση» στον τύπο, αρκετά πριν από τα δύο τρίμηνα που χρειάζεται η στατιστική υπηρεσία μιας χώρας για να την ανακοινώσει.

Η απόδειξη: O Economist καταγράφει τη χρήση της λέξης στη WSJ και στους FT και έχει εντοπίσει την ημερομηνία έναρξης διάφορων υφέσεων, όπως του 1990, του 2001 και του 2007.

20. O δείκτης Λετονών ιερόδουλων

H ιδέα: Απλή προσφορά και ζήτηση. Όταν η οικονομία πηγαίνει καλά και οι γυναίκες μπορούν να βρουν πιο εύκολα δουλειά, υπάρχουν λιγότερες ιερόδουλες και οι τιμές αυξάνονται.

Η απόδειξη: Η βουτιά στην οικονομία της Λετονίας το 2009, η αμοιβή των ιερόδουλων έπεσε ως και τα 60 δολάρια τη βραδιά.

Ο δείκτης είναι πολύ πιο αποκαλυπτικός από τον γνωστό «δείκτη της Βαλτικής».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v