Είναι γεγονός ότι η πολυπλοκότητα του φορολογικού μας συστήματος και η ασάφεια νόμων οδηγούν σε πολλά αδιέξοδα (φορολογικά, εισπρακτικά, νομικά), με τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο στο κράτος, στις επιχειρήσεις και στους πολίτες.
Πρέπει λοιπόν κάτι να γίνει ώστε να αλλάξει αυτό το αναποτελεσματικό πλαίσιο, που χρόνια τώρα προσθέτει προβλήματα και λειτουργεί ανασταλτικά.
Επιφορτισμένοι να υλοποιήσουμε και να εφαρμόσουμε τους φορολογικούς νόμους, ψυχανεμιζόμαστε πολλές φορές τι εννοεί ο νομοθέτης, έτσι ώστε και τον πελάτη μας να εξυπηρετήσουμε και να είμαστε νόμιμοι.
Αντιμετωπίζουμε συνεχώς υποθέσεις φορολογικής ασάφειας και αδικίας και ιδού μερικά ενδεικτικά τρανταχτά παραδείγματα καθημερινής φορολογικής τρέλας:
Ασάφεια εκπιπτόμενων δαπανών
Είναι απορίας άξιον που, ως λογιστής, όχι μόνο εγώ αλλά και χιλιάδες συνάδελφοι, προβληματιζόμαστε για το αν εκπίπτει οποιαδήποτε λειτουργική δαπάνη, για τις επιχειρήσεις τις οποίες υποστηρίζουμε λογιστικά.
Προβληματιζόμαστε διότι στον φορολογικό νόμο υπάρχουν δαπάνες που είναι σε γκρίζες ζώνες και δεν διευκρινίζεται αν εκπίπτουν στο σύνολο τους ή ένα μέρος από αυτές, από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων.
Εν έτει 2015 δηλαδή, ξαναγυρίζουμε σε τακτικές των περιοόδων 1980, 1990 και 2000, όπου ο κάθε ελεγκτής όριζε τι εκπίπτει από την επιχείρηση και τι όχι.
Προκαταβολή φόρου
Είσπραξη φόρου από εισοδήματα που δεν έχουν καν δημιουργηθεί. Φόρος που στραγγαλίζει επιχειρήσεις, επαγγελματίες και ιδιώτες.
Φόρος στα ανείσπρακτα ενοίκια
Είσπραξη φόρου από εισοδήματα που, στην πλειονότητα των περιπτώσεων στις μέρες μας, είναι ανείσπρακτα και αποτελούν επισφάλειες.
Άδικη φορολόγηση παροχών σε είδος
Δαπάνες οι οποίες αποτελούν εργαλεία δουλειάς, όπως π.χ. τα αυτοκίνητα, τα έξοδα κίνησης, στην περίπτωση των μετόχων που απασχολούνται πλήρως στην επιχείρηση στην οποία μετέχουν και μάλιστα ως μισθωτοί, σύμφωνα με τις ανάγκες του Κ.Φ.Ε., λογίζονται ως παροχή σε είδος και φορολογείται ο μέτοχος γι' αυτές, ενώ από την άλλη δεν είναι σαφές ότι εκπίπτουν στο σύνολό τους από τα έξοδα των επιχειρήσεων. Είναι στη διακριτική ευχέρεια του ελέγχου δηλαδή να απορρίψει μέρος αυτών.
Υπέρογκα φορολογικά πρόστιμα που οδηγούν σε περαιτέρω οικονομική ασφυξία στην αγορά
Τέλος επιτηδεύματος, που επί της ουσίας δεν δικαιολογείται, γιατί ο επιτηδευματίας ήδη πολλαπλώς φορολογείται.
Πολλαπλή φορολόγηση του ιδίου εισοδήματος μέσα σε ένα φορολογικό έτος
Όπως π.χ. ο τρόπος υπολογισμού τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τις κατοικίες στο έντυπο Ε1 και η φορολόγηση των ίδιων ακινήτων στο έντυπο Ε9, δεδομένου ότι τα εισοδήματα για την αγορά των ακινήτων έχουν ήδη φορολογηθεί στον χρόνο απόκτησης τους και επίσης καταβάλλεται και φόρος για την ολοκλήρωση της αγοράς κάθε ακινήτου.
Η πολλαπλή φορολόγηση εισοδημάτων από την ίδια πηγή με βάση τόσο το έντυπο Ε1 όσο και με την έκτακτη εισφορά κάθε φορολογικό έτος.
Κι εδώ σημειώνεται ότι, για την αγορά κάθε περιουσιακού στοιχείου, τα εισοδήματα του κάθε φορολογούμενου έχουν φορολογηθεί στο έτος απόκτησής τους.
Και η μεγαλύτερη παγκόσμια πρωτοτυπία του ελληνικού κράτους. Σε φορολογεί για ανύπαρκτα εισοδήματα με την εφεύρεση του «τεκμαρτού». Ας αποφασίσει λοιπόν το υπουργείο με ποια κριτήρια θα γίνεται η φορολόγηση εισοδημάτων και περιουσιών, με εισοδήματα τεκμαρτά (ανύπαρκτα), δηλαδή τις ετήσιες αντικειμενικές δαπάνες ή με βάση τα πραγματικά εισοδήματα και τις πραγματικές δαπάνες που πραγματοποιούνται κάθε φορολογικό έτος. Κι αυτό ας είναι ξεκάθαρο και να μη χρησιμοποιείται κατά το δοκούν κάθε φορά ο τρόπος φορολόγησης.
Για να μην αναφερθούμε στην πολυπλοκότητα της ασφαλιστικής μας νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία σε πολλές περιπτώσεις προσπαθούμε να εφεύρουμε λύσεις για να είναι οι πελάτες μας νομότυποι και επιπροσθέτως, θα πρέπει να είμαστε διαθέσιμοι 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο.
Καθώς επίσης και στη λειτουργία του ΓΕΜΗ, το οποίο μόνο τον σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκε δεν εξυπηρετεί. Και τούτο γιατί και μεγάλο φόρτο εργασίας έχουμε αναλάβει για να ανεβάσουμε όλα τα στοιχεία της κάθε επιχείρησης στο σύστημά του, αλλά και πιο κοστοβόρα και χρονοβόρα είναι η συνδιαλλαγή μαζί του σε σχέση με το Πρωτοδικείο και τη Νομαρχία.
Πρέπει να δοθεί ένα οριστικό τέλος στα από «καρέκλας» νομοσχέδια, που «συνειδητά» δημιουργούν και πολλαπλασιάζουν με γεωμετρική πρόοδο τα προβλήματα.
Έχουμε τεχνογνωσία, είμαστε μέσα στην αγορά, ξέρουμε τι είναι εφικτό να γίνει και τον τρόπο και κυρίως πώς να είναι αποτελεσματικό!!!!
Είμαστε ένας σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα του φορολογικού μας συστήματος. Είμαστε, δηλαδή, ο συνδετικός κρίκος μεταξύ του κράτους και της αγοράς, συμβάλλουμε στην εφαρμογή της εκάστοτε φορολογικής πολιτικής και συνεισφέρουμε στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων.
Εκ των πραγμάτων λοιπόν, έχουμε άποψη και μάλιστα τεκμηριωμένη για το πώς πρέπει να είναι και να λειτουργεί ένα δίκαιο, λειτουργικό, απλό και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα.
Είναι γεγονός ότι πρέπει να αλλάξει αμέσως αυτή η κατάσταση και να διαμορφωθεί ένα νέο πλαίσιο.
Ας χρησιμοποιήσουμε εποικοδομητικά την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει όλα αυτά τα χρόνια με τη δραστηριοποίησή μας, μέσα σ' ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο και κατεξοχήν «αφιλόξενο» φορολογικό σύστημα.
Στόχος, η δημιουργία ενός νέου σαφούς και δίκαιου φορολογικού συστήματος που θα επιτρέπει την ανάπτυξη.
Ας μιλήσουμε, αλλά όχι «μεταξύ» μας. Ο κύριος συνομιλητής μας θα πρέπει να είναι το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
* Ο κ. Νικόλαος Κυριακόπουλος είναι Πρόεδρος του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.