Ένας Κινέζος σοφός έλεγε ότι όταν πέφτει ο κεραυνός είναι αργά για να βουλώσεις τα αυτιά σου. Το ίδιο συμβαίνει και με την κρίση. Όταν κτυπήσει την πόρτα της επιχείρησης, είναι πολύ αργά για όσους δεν ήθελαν ούτε καν να την σκέπτονται.
Γι’ αυτό, ο δεκαπεντάλογος που ακολουθεί ίσως βοηθήσει κάποιες εταιρείες και τους επικεφαλής τους να συνειδητοποιήσουν το πρόβλημα και το βάρος του.
Πώς αντιμετωπίζονται λοιπόν τα ΜΜΕ και οι δημοσιογράφοι που τα υπηρετούν; Με μία σειρά ενεργειών, όπως αυτές που προτείνονται εδώ:
*Αναθέστε την ευθύνη των σχέσεων με τα ΜΜΕ και τους δημοσιογράφους σε ένα ανώτατο στέλεχος, το οποίο θα πρέπει να έχει κοντά του και έμπειρους συμβούλους του δημοσιογραφικού χώρου. Το στέλεχος αυτό θα εκπροσωπεί την εταιρεία βρέχει, χιονίζει –ακόμα και με λίγο ήλιο. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κάνει δηλώσεις εκ μέρους της εταιρείας σε τακτά χρονικά διαστήματα, αλλά και σε περιόδους κρίσης, και να αποτελεί αξιόπιστη πηγή πληροφόρησης για τους εκπροσώπους του τύπου.
*Αντιμετωπίστε τα γεγονότα. Αν κάνετε κάποια γκάφα, παραδεχθείτε το σφάλμα σας. Αποφύγετε τις προφάσεις. Ζητήστε ειλικρινώς συγγνώμη, υποσχεθείτε ότι δεν θα ξανασυμβεί και εξηγήστε πώς σκοπεύετε να επανορθώσετε.
*Φροντίστε να είστε εσείς η πηγή της πληροφόρησης, πριν γίνετε αντικείμενο σχολιασμού. Η στιγμή για να καλλιεργήσετε φιλικές σχέσεις με τον τύπο είναι πολύ πριν παρουσιασθεί κάποιο πρόβλημα. Γνωρίστε τους δημοσιογράφους που καλύπτουν θέματα της εταιρείας σας, βοηθήστε τους στα ρεπορτάζ που κάνουν κα επιδιώξτε να κερδίσετε τον σεβασμό τους. Εντοπίστε ποιοι από τους δημοσιογράφους αξίζουν τον δικό σας σεβασμό.
*Αν θέλετε να προβάλουν τις απόψεις σας, πρέπει να μιλάτε. Οι δημοσιογράφοι πληρώνονται για να γράφουν –και αυτό θα κάνουν, είτε εσείς τους βοηθήσετε είτε όχι. Όταν εσείς αρνείσθε να τους δίνετε πληροφορίες, θα αναζητήσουν άλλες πηγές και συχνά θα πρόκειται για άτομα τα οποία έχουν απολυθεί από την εταιρεία σας και που δεν θα εκφρασθούν με κολακευτικά λόγια γι’ αυτήν.
*Δίνετε εγκαίρως απαντήσεις στα ερωτήματα που σάς θέτουν. Έχετε υπ’ όψιν σας ότι δεν μπορείτε να ασκήσετε επιρροή όταν θα έχει παρέλθει το χρονικό όριο. Επίσης, δεν θα είστε αξιόπιστος αν δίνετε την εντύπωση ότι σκοπίμως καθυστερείτε. Σε περιόδους κρίσης, πρέπει να καταθέτετε τις απόψεις σας μέσα σε μία ημέρα.
*Απομακρύνετε τους δικηγόρους σας από τον τύπο. Οι δικηγόροι θα σάς συμβουλεύουν πάντα να κρατάτε το στόμα σας κλειστό –όμως, προσέξτε μήπως με την στάση αυτή απομακρύνετε από κοντά σας τους πελάτες σας, αλλά και τους υπαλλήλους σας.
*Να λέτε πάντα την αλήθεια, αλλιώς σιωπήστε. Κανείς δεν συμπαθεί όσους ψεύδονται.
*Μην περιμένετε να είστε πάντα ο κερδισμένος από τον τύπο. Να είστε ικανοποιημένοι αν βγαίνετε κερδισμένοι τις περισσότερες φορές. Ακόμα και το καλύτερο ρεπορτάζ θα αφήνει κάποιες αιχμές, ακόμη και οι καλύτερες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν κατά καιρούς τα δυσμενή σχόλια του τύπου.
*Μην το παίρνετε προσωπικά. Ο δημοσιογράφος δεν είναι ούτε εχθρός, ούτε φίλος. Είναι ο μεσάζων ανάμεσα στην εταιρεία και στο κοινό στο οποίο στοχεύετε. Ξεχάστε τον εγωισμό σας, κανείς δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτόν παρά μόνον εσείς.
*Ελέγχετε ό,τι είναι δυνατόν. Αποκαλύψτε οι ίδιοι την δυσάρεστη είδηση, πριν την «ξεθάψει» ο δημοσιογράφος. Εκμεταλλευθείτε την δυνατότητα που έχετε να αποκαλύπτετε επιλεκτικά τα θέματα που αφορούν στην επιχείρηση.
*Γνωρίστε καλά αυτούς που καλείσθε να αντιμετωπίσετε. Τα ΜΜΕ δεν είναι όλα ίδια. Η τηλεόραση διαφέρει από τις εφημερίδες. Οι εφημερίδες διαφέρουν από τα περιοδικά. Σήμερα όμως υπάρχει και το Διαδίκτυο, που είναι δίκοπο μαχαίρι. Υπάρχουν επίσης διαφορές στο ύφος γραφής, ακόμα και στα ίδια μέσα ενημέρωσης. Γι’ αυτό, εσείς που καλείσθε να αντιμετωπίσετε μία ομάδα δημοσιογράφων από διάφορα ΜΜΕ, πρέπει να είστε πολύ καλά προετοιμασμένος. Πρέπει να παρακολουθείτε τα ρεπορτάζ που κάνουν και να έχετε συνομιλήσει με άλλα στελέχη της επιχείρησης τα οποία έχουν δώσει συνεντεύξεις.
*Αποφύγετε τις εμφανίσεις στην τηλεόραση, εκτός αν αισθάνεσθε ότι διαθέτετε ευχέρεια λόγου. Ωστόσο, ακόμα και αν την διαθέτετε, μάθετε να παρουσιάζετε τις απόψεις σας λακωνικά, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Χρησιμοποιείτε απλές προτάσεις, αποφεύγετε τα σύνθετα νοήματα. Αν έχετε περιθώρια επιλογής, προτιμήστε τα ζωντανά προγράμματα.
*Να είστε ανθρώπινος. Οι δημοσιογράφοι –και η κοινή γνώμη– αισθάνονται μεγαλύτερη συμπάθεια απέναντι σε ένα άτομο, παρά σε μία επιχείρηση. Προσπαθήστε να δείχνετε τα αισθήματά σας, αλλά χωρίς να ψεύδεσθε ή να γελοιοποιείστε. Τα λάθη σας είναι εξίσου πιθανόν να συγχωρούνται, όσο και αν επικρίνονται. Επιμείνετε να σάς κρίνουν με ανθρώπινα μέτρα και να λαμβάνουν υπ’ όψιν τους ότι κάθε άνθρωπος κάνει λάθη.
*Μην ενδώσετε ποτέ σε εκβιασμούς, όσο ελκυστικοί κι αν είναι. Από την στιγμή που θα μπείτε σε αυτό το γρανάζι, έχετε τελειώσει –και μάλλον δυσάρεστα.