Μηλιός: Δεν υπάρχει ανάκαμψη χωρίς ζήτηση

Τα χαμηλά έσοδα και όχι οι δαπάνες φταίνε για τα ελλείμματα, υποστηρίζει ο Γ. Μηλιός του ΣΥΡΙΖΑ. Εισηγείται περιουσιολόγιο, ενιαίο φόρο εισοδήματος και περιουσίας με κλιμακωτό συντελεστή. Τι λέει για επενδύσεις κι εφοπλιστές.

Για το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας φταίνε τα χαμηλά έσοδα και όχι το ύψος των δαπανών, υποστηρίζει ο κ. Γιάννης Μηλιός, Υπεύθυνος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και καθηγητής πολιτικής οικονομίας στο ΕΜΠ. Αναπτύσσοντας τις θέσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το φορολογικό σύστημα, υπογραμμίζει πως αυτό θα πρέπει να γίνει δικαιότερο και αναλογικότερο ως προς τη φοροδοτική συμμετοχή. Στον δε αναπτυξιακό του άξονα, θεωρεί ότι θα πρέπει να λάβει πρόνοιες που θα τονώσουν την εσωτερική ζήτηση.

Εξηγεί την πρόταση για αύξηση στη φορολόγηση των μεγάλων επιχειρήσεων, επισημαίνοντας ότι στην Ελλάδα τα έσοδα από τις επιχειρήσεις αντιστοιχούν στο 0,8% του ΑΕΠ έναντι 2,3% που είναι ο μέσος ευρωπαϊκός όρος. Θεωρεί απαραίτητες κάποιες φοροαπαλλαγές, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι θα πρέπει αυτές να στραφούν προς άλλη κατεύθυνση, αναφερόμενος χαρακτηριστικά στη φορολόγηση των εφοπλιστών με συντελεστή που δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές οικονομικές συνθήκες.

Στο ζήτημα της χαμηλής επενδυτικής διάθεσης, ο κ. Μηλιός εκτιμά ότι ανασταλτικός παράγοντας είναι οι αρνητικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, παρά το φορολογικό πλαίσιο. Επαναλαμβάνει την ανάγκη δρομολόγησης και δημόσιων επενδύσεων αλλά και τη δημιουργία ενός επιτελικού σχεδίου για την ανάπτυξη.

Θεωρεί κρίσιμες τις παρεμβάσεις που θα τονώσουν την εσωτερική ζήτηση (στήριξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σταθεροποίηση εισοδημάτων κ.ά.), ώστε να ενεργοποιηθούν επενδύσεις. Θεωρεί δε ότι ο νέος επενδυτικός νόμος διακατέχεται από τη λογική των οικονομικών της προσφοράς, αγνοώντας το ζήτημα της συρρικνούμενης ζήτησης.

Σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση φυσικών προσώπων, επαναλαμβάνει τη θέση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. για τη δημιουργία περιουσιολογίου και την υιοθέτηση ενιαίας κλίμακας φόρου, όπου οι οικονομικά ασθενέστεροι θα ευνοηθούν, βαρύνοντας ομάδες υψηλότερης φοροδοτικής ικανότητας. Αναφέρεται στην πρόταση για φορολόγηση περιουσίας πιθανόν από τις 300.000 ευρώ και τη θέσπιση αφορολογήτου για το εισόδημα έως τις 12.000 ευρώ. Στον τομέα των ακινήτων, τάσσεται υπέρ της κατάργησης του χαρατσιού, της θέσπισης ενός νέου συστήματος αξιολόγησης των αξιών (πέρα από τις αντικειμενικές) αλλά και υπέρ της φορολόγησης περιουσίας που βρίσκεται εκτός Ελλάδος, εφόσον δεν υπόκειται σε φόρο στο εξωτερικό.

Υποστηρίζει ότι οι παραπάνω παρεμβάσεις σε συνδυασμό με τις ενεργητικές πολιτικές για την πάταξη του λαθρεμπορίου θα έφερναν αύξηση των φορολογικών εσόδων κατά 1% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση.

Αν και θεωρεί το πιο δύσκολο εγχείρημα την αναμόρφωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, αναφέροντας ότι θα πρέπει κανείς να συγκρουστεί με ισχυρά συμφέροντα και τη διαπλοκή, εκτιμά ότι υπάρχουν ακόμη και σήμερα μηχανισμοί για αποτελεσματικότερο έλεγχο και διασταύρωση στοιχείων. Προτείνει την εκπαίδευση και την εξειδίκευση των υπηρεσιών και την ενεργοποίηση του ΣΔΟΕ και προς την κατεύθυνση ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών.

Τέλος, αναφέρεται στην ανάγκη δημιουργίας μιας νέας φορολογικής συνείδησης, με την υιοθέτηση ενός δικαιότερου συστήματος, που δεν θα υπερφορολογεί τα αδύναμα οικονομικά στρώματα και δεν θα εκμαυλίζει.

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v