«Υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης του σιδηροδρόμου, αλλά με την προώθηση βιώσιμων έργων που στηρίζουν άλλους τομείς της οικονομίας όπως ο τουρισμός και το διαμετακομιστικό εμπόριο» υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Θάνος Βούρδας.
O κ. Βούρδας έχει, βέβαια, άλλες προτεραιότητες και πονοκεφάλους όπως η ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) που καρκινοβατεί εδώ και χρόνια.
Όπως λέει, μέχρι το τέλος του 2017 θα λειτουργεί με ηλεκτροκίνηση ολόκληρο το τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη καθώς τότε εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί η μεγάλη «εργολαβία – σκούπα» στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός. Όμως θα πρέπει να περιμένουμε μετά το 2020 για την ολοκλήρωση του τμήματος Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα στο οποίο βρίσκονται σε εξέλιξη αρκετές εργολαβίες.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να δημοπρατηθεί ο διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, ενώ για το φθινόπωρο προγραμματίζονται οι διαγωνισμοί για τα έργα επιδομής, την ηλεκτροκίνηση και τους σταθμούς στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος. Για να ολοκληρωθεί πλήρως ο άξονας μέχρι την Πάτρα υπολείπονται, όμως, και τρία ακόμα σημαντικά έργα (τα τμήματα Ψαθόπυργος – Ρίο, Ρίο – Πάτρα – λιμάνι Πάτρας και τα έργα ηλεκτροκίνησης της γραμμής). Το τμήμα Ρίο – Πάτρα βρίσκεται σε στάδιο προμελέτης χάραξης και η δημοπράτησή του θα καθυστερήσει.
Ο κ. Βούρδας παραδέχεται πως τα έργα ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου κουβαλούν πολλές αμαρτίες και υποστηρίζει πως τα πολυετή προβλήματα οφείλονται κυρίως σε δύο λόγους: Πρώτον «προωθούνταν έργα με πολιτικά κριτήρια και όχι με βάση την πραγματική ωρίμανση ή τη βιωσιμότητά τους» και δεύτερον «τα χρονοδιαγράμματα καθορίζονταν από το πότε αρχίζει και τελειώνει ένα ΕΣΠΑ και όχι από το επίπεδο προετοιμασίας του έργου (μελέτες, απαλλοτριώσεις, κλπ)».
Νέα βιώσιμα έργα στον σιδηρόδρομο
Τα προβλήματα περισσεύουν στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ υποστηρίζει πως ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας έχει περιθώρια ανάπτυξης. Φέρνει, μάλιστα, ως παράδειγμα δύο γραμμές που μπορούν να μελετηθούν και να προχωρήσουν, ακόμα και σε σύμπραξη με ιδιώτες. Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα και για το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.
Για το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα ο κ. Βούρδας υποστηρίζει πως έχει ως κέντρο τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας, ενώ ταυτόχρονα διασυνδέει την Καλαμάτα και την υπόλοιπη Δυτική Πελοπόννησο στην οποία έχουν πραγματοποιηθεί ή σχεδιάζονται μεγάλες τουριστικές επενδύσεις (όπως το Costa Navarino, κλπ). Προσθέτει πως με την ολοκλήρωση της γραμμής, η απόσταση ανάμεσα στο Κατάκολο, το πέμπτο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι κρουαζιέρας, με την Αρχαία Ολυμπία θα περιοριστεί σε 25 λεπτά, ενώ σήμερα η διαδρομή με το τραίνο διαρκεί 50 λεπτά.
Για το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, μήκους 195 χιλιομέτρων, ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ υποστηρίζει πως προωθείται μελέτη σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Κατά τον κ. Βούρδα με την ολοκλήρωση του έργου δεν θα αναβαθμιστεί μόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αλλά και το Πύθιο και το Ορμένιο ως πύλες εισόδου φορτίων από την Τουρκία και για την εξαγωγή προϊόντων προς τη Μαύρη Θάλασσα.
Στην ουσία αναβαθμίζεται μια γραμμή που συνδέει την Αλεξανδρούπολη με το Μπουργκάς στη Βουλγαρία, την ίδια περίοδο που έχουν επανέλθει τα σενάρια κατασκευής αγωγού μεταξύ των δύο λιμένων.