«Εμείς δεν μιλάμε για ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, αλλά για σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ένα μικτό σχήμα, όπως είναι τα πολλά επιτυχημένα προηγούμενα σχήματα σε όλη την Ευρώπη, αφού το νερό και τα πάγια της εταιρείας θα παραμείνουν σταθερά στα χέρια του κράτους».
H Diane D' Arras, εκτελεστική αντιπρόεδρος του τομέα Υδάτων Ευρώπης του γαλλικού ομίλου Suez Environnement (έχει καταθέσει προσφορά για την ΕΥΑΘ μαζί με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ) υποστηρίζει πως ο όρος «ιδιωτικοποίηση» δεν ταιριάζει στη συγκεκριμένη περίπτωση, ενώ αφήνει ανοικτό και το ενδεχόμενο διεκδίκησης της ΕΥΔΑΠ.
Η κ. D' Arras δηλώνει πως «το νερό στις περισσότερες γερμανικές πόλεις, όπου οι εταιρείες ύδρευσης ελέγχονται κυρίως από τους δήμους, είναι πιο ακριβό από ό,τι στη Γαλλία, όπου έχουμε ένα μικτό σχήμα όπως αυτό που προβλέπεται για τη Θεσσαλονίκη». Επιμένει πως τα μικτά σχήματα ιδιωτικού και δημόσιου τομέα είναι η καλύτερη λύση για τη διαχείριση δικτύων ύδρευσης με βάση την τεράστια πελατειακή βάση του γαλλικού ομίλου.
Παραδέχεται, όμως, πως τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει αλλαγές «στη φύση της εταιρικής διακυβέρνησης (των εταιρειών διαχείρισης δικτύων ύδρευσης) με περισσότερα μικτά σχήματα και νέα εργαλεία για να διασφαλίζονται η διαφάνεια και η συμμετοχή».
Ειδικά για την ΕΥΑΘ, επαναλαμβάνει πως τα πρώτα πέντε χρόνια διαχείρισης από το νέο σχήμα θα δημιουργηθούν 2.000 - 4.000 θέσεις εργασίας και δεν αποκλείει να χρησιμοποιηθεί η εταιρεία της Θεσσαλονίκης ως όχημα για επέκταση του γαλλικού ομίλου στα Βαλκάνια, στα οποία δεν έχει σήμερα παρουσία.
Πιστεύετε πως θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για την ΕΥΑΘ με δεδομένες τις προσφυγές στο ΣτΕ από φορείς και κατοίκους της Θεσσαλονίκης και το πρόσφατο δημοψήφισμα; Τι απαντάτε σ' αυτούς που αντιδρούν στην πώλησή της;
Δεν μπορώ να προβλέψω την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Σαφώς θα σεβαστούμε οποιαδήποτε απόφαση. Η απάντησή μου σε όσους ανησυχούν για το μέλλον της ΕΥΑΘ πολύ συνοπτικά είναι η εξής: Εμείς δεν μιλάμε για ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, αλλά για σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ένα μικτό σχήμα όπως είναι τα πολλά επιτυχημένα προηγούμενα σχήματα σε όλη την Ευρώπη. Το νερό και τα πάγια της εταιρείας θα παραμείνουν σταθερά στα χέρια του κράτους. Οι τιμές και η συμμόρφωση με τη σύμβαση παραχώρησης θα ελέγχονται από τη Ρυθμιστική Αρχή. Ο ιδιωτικός φορέας θα φέρει στην ΕΥΑΘ πολύτιμη τεχνογνωσία και εξειδίκευση καθώς και το απαραίτητο κεφάλαιο για επενδύσεις που έχουν καθυστερήσει. Το σημαντικότερο είναι ότι αν επιλεγούμε, θα βοηθήσουμε την ΕΥΑΘ να διαχειριστεί τα φλέγοντα περιβαλλοντικά ζητήματα, ειδικά το πρόβλημα του δικτύου αποχέτευσης και της ποιότητας του νερού του Θερμαϊκού Κόλπου. Αυτό κάνουμε σήμερα στη Μασσαλία, μια πόλη με μεγάλες ομοιότητες με τη Θεσσαλονίκη.
Εκτός από την ΕΥΑΘ παρακολουθείτε και την προσπάθεια πώλησης της ΕΥΔΑΠ; Ποια άλλα δίκτυα ύδρευσης διαχειρίζεται σήμερα η Suez στη Βαλκανική;
Η ΕΥΔΑΠ είναι διαφορετική, περισσότερο περίπλοκη υπόθεση γιατί τα πάγιά της είναι πολύ δυσκολότερο να διαχωριστούν από την εταιρεία που παρέχει το νερό. Σε κάθε περίπτωση, θα αποφασίσουμε όταν η ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ ενεργοποιήσουν τη διαδικασία και εξηγήσουν τους όρους. Παρόλο που εμείς δραστηριοποιούμαστε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες είτε στο νερό είτε στα απόβλητα είτε και στα δύο, δεν έχουμε παρουσία στα Βαλκάνια. Ίσως η ΕΥΑΘ θα μπορούσε σε κάποια χρονική στιγμή στο μέλλον να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στη Βόρεια Ελλάδα και ακόμα και στα Βαλκάνια.
Έχετε αποφασίσει για το ύψος των επενδύσεων που απαιτούνται για τη βελτίωση των υπηρεσιών της ΕΥΑΘ στην περίπτωση που επικρατήσετε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ; Εντός ποιου χρονικού διαστήματος θα πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις και πόσες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν;
Το ύψος των επενδύσεων που θα γίνουν από τον ιδιώτη περιγράφονται στο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης. Δυστυχώς, έχουμε υπογράψει συμφωνία εμπιστευτικότητας και δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε ποσά σε αυτό το στάδιο. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι συζητάμε για ένα σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο όμως την ίδια στιγμή θα πρέπει να απλωθεί σε ένα λογικό ευρύ χρονοδιάγραμμα, ώστε να μας επιτρέψει να διατηρήσουμε σταθερές τιμές. Επίσης, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο θα έχει πολυδιάστατο αντίκτυπο για την τοπική οικονομία, καθώς τα περισσότερα από τα υλικά θα πρέπει να προέλθουν από τοπικούς προμηθευτές και όποιες δουλειές δοθούν υπεργολαβία θα υλοποιηθούν από τοπικές εταιρείες. Έχω ήδη πει ότι πιστεύω πως θα δημιουργηθούν 2.000-4.000 νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή, μέσα στα πρώτα πέντε χρόνια. Επιπλέον, οι βελτιωμένες υποδομές, ένα καθαρότερο περιβάλλον και η καλύτερη ποιότητα ζωής θα βοηθήσουν προφανώς την πόλη με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ο αυξημένος τουρισμός και η περαιτέρω αύξηση των άμεσων επενδύσεων είναι προφανή παραδείγματα.
Πολλοί φοβούνται πως η ιδιωτικοποίηση θα οδηγήσει σε εκτίναξη των τιμολογίων της ύδρευσης στη Θεσσαλονίκη. Τι απαντάτε; Υπάρχουν περιπτώσεις που η ιδιωτικοποίηση οδήγησε σε μειώσεις τιμολογίων;
Το επίπεδο των τιμολογίων δεν καθορίζεται σε καμία περίπτωση από το αν η εταιρεία είναι ιδιωτική, δημόσια ή συνδυασμός των δύο. Αυτό είναι ένας μύθος, και απλώς δεν τεκμηριώνεται από τα στοιχεία. Το νερό στις περισσότερες γερμανικές πόλεις, όπου οι εταιρείες ύδρευσης ελέγχονται κυρίως από τους δήμους, είναι πιο ακριβό από ό,τι στη Γαλλία, όπου έχουμε ένα μικτό σχήμα όπως αυτό που προβλέπεται για τη Θεσσαλονίκη. Το Παρίσι παρουσιάζεται συχνά ως μια περίπτωση όπου τα τιμολόγια του νερού αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια της ιδιωτικής διαχείρισης. Αυτό δεν είναι αληθές. Στην πραγματικότητα, οι ιδιώτες διαχειριστές ήταν υπεύθυνοι μόνο για μέρος της υπηρεσίας, δηλαδή για τη διανομή. Το δικό μας μερίδιο από τη συνολική τιμολόγηση αυξήθηκε πολύ λιγότερο από ό,τι το μερίδιο της τιμολόγησης που ελεγχόταν από τον Δήμο του Παρισιού.
Ποια είναι η απάντησή σας σε όσους υποστηρίζουν πως η διεθνής εμπειρία από ιδιωτικοποιήσεις δικτύων ύδρευσης είναι αρνητική; Έχουν πράγματι περιοριστεί οι διαγωνισμοί για παραχώρηση δικτύων ύδρευσης σε ιδιώτες; Υπάρχουν πρόσφατα παραδείγματα διαγωνισμών στην Ευρώπη;
Θα επαναλάβω, η ΕΥΑΘ δεν ιδιωτικοποιείται! Θα είναι μια «συνεργασία» μεταξύ της πολιτείας και ενός ιδιώτη διαχειριστή, εποπτευόμενη από μια ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή. Δεν πιστεύω ότι η συνολική εμπειρία από ιδιωτικοποιήσεις είναι αρνητική. Πάρα πολλά συμβόλαια ανανεώνονται κάθε χρόνο. Μόνο στη Suez αυτήν τη στιγμή έχουμε 2.000 ενεργά συμβόλαια με διαφορετικούς δήμους σε όλο τον κόσμο. Παρέχουμε νερό σε 97 εκατομμύρια πολίτες και υπηρεσίες αποχέτευσης σε περισσότερα από 66 εκατομμύρια πολίτες. Αυτοί οι αριθμοί δεν δείχνουν «αρνητική εμπειρία», αντίθετα δείχνουν ότι κάνουμε καλή δουλειά. Δεν νομίζω ότι υπάρχουν λιγότεροι διαγωνισμοί από το παρελθόν. Αυτό που αλλάζει είναι η φύση της εταιρικής διακυβέρνησης με περισσότερα μικτά σχήματα και νέα εργαλεία για να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η συμμετοχή. Αυτό αναζητούμε στη Θεσσαλονίκη και έχω επανειλημμένα πει ότι είμαστε θετικοί στην τοποθέτηση εκλεγμένων αντιπροσώπων στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, κάτι που δεν ισχύει σήμερα. Όσον αφορά τα νέα συμβόλαια, μπορώ να αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα: Τα συμβόλαιά μας στη Βαρκελώνη, στη Μασσαλία και στο Μπορντό ανανεώθηκαν πρόσφατα. Πριν από λίγες εβδομάδες μας ανατέθηκε ένα πολύ σημαντικό project για την ανακύκλωση του νερού από την περιφέρεια του West Basin του Λος Άντζελες, περιφέρεια που έχει ένα από τα χειρότερα προβλήματα λειψυδρίας στον κόσμο.