Για τον οικονομικό δυναμισμό των νεοφυών επιχειρήσεων, την απουσία του smart money που θα επενδύσει σε αυτές, αλλά και για την έλλειψη διασύνδεσης της επιστημονικής αριστείας με την καινοτομία στην Ελλάδα μιλά ο Δημήτρης Τσίγκος, διευθύνων σύμβουλος της Virtual trip.
Έχοντας δημιουργήσει το 2000, ως προπτυχιακός ακόμη φοιτητής, τη Virtual Trip, το πρώτο ελληνικό φοιτητικό startup, συνέχισε τα επόμενα χρόνια εντάσσοντας στο επιχειρηματικό οικοσύστημα 10 start ups -μερικές εκ των οποίων ταχύτατα αναπτυσσόμενες- επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κυρίως στις διεθνείς αγορές.
Ασχολούμενος με τον χώρο της τεχνολογίας, επεκτάθηκε και στον τομέα των επενδύσεων μέσω της «θερμοκοιτίδας» StartTech Ventures, η οποία παρέχει υπηρεσίες σε νέες επιχειρήσεις, ενώ πλέον συμμετέχει και με 50% στον συνεργατικό χώρο CoLab. Σύμφωνα με την επιχειρηματική στρατηγική του, η έρευνα και η ανάπτυξη προϊόντων παραμένουν στην Ελλάδα, ενώ το μάρκετινγκ γίνεται στο εξωτερικό, όπου βρίσκεται ο κύριος όγκος των πελατών.
Εξηγεί την πρακτική δημιουργίας νεοφυών (startup) επιχειρήσεων και περιγράφει το επιχειρηματικό μοντέλο που εισηγείται, το οποίο συνοψίζεται στον συνδυασμό καινοτομίας, ταχείας και βιώσιμης ανάπτυξης και εξωστρέφειας.
Επισημαίνοντας τα προβλήματα χρηματοδότησης νέων επιχειρήσεων, αναφέρει πως, εκτός από την απουσία επενδυτών αλλά και διάθεσης για ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου στην προκαταρκτική φάση, δυσκολίες συναντά μια επιχείρηση κι όταν εισέρχεται στη δεύτερη αναπτυξιακή της φάση. Τονίζει μάλιστα ότι στην Ελλάδα λείπει το έξυπνο χρήμα, δηλαδή επενδυτές που ξέρουν το αντικείμενο και θα βοηθήσουν μια εταιρεία όχι μόνο με κεφάλαια αλλά και με ιδέες.
Η λύση για τον ίδιο και το οικοσύστημα της V-trip δόθηκε με τη δημιουργία θυγατρικών στο εξωτερικό, όπου υπήρχαν ευνοϊκές συνθήκες χρηματοδότησης, ωστόσο υπογραμμίζει ότι στην Ελλάδα το πρόβλημα παραμένει και λειτουργεί ως τροχοπέδη. Αναλύει επίσης την έλλειψη στρατηγικής στη διάθεση κρατικών επιδοτήσεων και δημόσιων επενδυτικών πόρων, όσον αφορά τουλάχιστον τον τομέα της υψηλής τεχνολογίας και της πληροφορικής. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, μέσω της δράσης Jeremie, που αφορά νέες μικρές επιχειρήσεις, διατίθενται 70 εκατ. ευρώ όταν έργα με αμφισβητούμενη προστιθέμενη αξία απορροφούν εκατοντάδες εκατομμύρια.
Εκτιμά ότι, παρά το μικρό βάθος της εγχώριας αγοράς, συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού είναι η επιστημονική κατάρτιση των νέων επιχειρηματιών αλλά και το χαμηλό κόστος λειτουργίας μιας νεοφυούς επιχείρησης. Επαναλαμβάνει, ωστόσο, ότι το εθνικό brand χαίρει χαμηλής εκτίμησης –έναντι μικρότερων και αναπτυσσόμενων χωρών-, υπονομεύοντας σε έναν βαθμό την εξωστρεφή προσπάθεια.
Πέρα από την επιχειρηματική του ενασχόληση, ο Δ. Τσίγκος είναι πρόεδρος των ελληνικών startups αλλά και της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Νέων Επιχειρηματιών και μέλος του Δ.Σ. του Ευρωπαϊκού Δικτύου «Επιχειρηματικών Αγγέλων». Πρόσφατα εντάχθηκε στους European Young Leaders «40 under 40» (διακριθέντες Ευρωπαίους με ηγετική δραστηριότητα και ηλικία κάτω των 40 ετών).