Κ. Φιλίππου (SKF): Οι νέες προκλήσεις για τη ναυτιλία

Για τα μεγάλα στοιχήματα του ναυτιλιακού κλάδου μιλά στο Euro2day.gr ο Marine Sales Manager της SKF. Τα βήματα προς την πράσινη μετάβαση και η αξιοποίηση της ψηφιοποίησης. Οι προοπτικές και οι προτεραιότητες της εταιρείας.

Κ. Φιλίππου (SKF): Οι νέες προκλήσεις για τη ναυτιλία

Για το τμήμα ναυτιλίας της SKF το οποίο απαρτίζεται από ένα δίκτυο με sales units και συνεργάτες (agents, distributors) ανά τον κόσμο μιλά στο Euro2day.gr, o Κωνσταντίνος Φιλίππου, Marine Sales Manager της SKF.

Εξηγεί γιατί είναι ένα πολυεπίπεδο τμήμα (OEMs, aftermarket, yards), με το ελληνικό παρακλάδι του ομίλου SKF (SKF Hellas SM SA) να αποτελεί ένα πολύ σημαντικό συντελεστή, καθώς πολύ μεγάλο ποσοστό ναυτιλιακών και πλοιοκτητών εταιρειών βρίσκονται στη χώρα μας. 

Περιγράφει τις υπηρεσίες που προσφέρει η SKF και σε ποιους επιμέρους τομείς εστιάζει. Επιπλέον, ο κ. Φιλίππου τονίζει τη μεγάλη σημασία της πράσινης μετάβασης, η οποία, όπως αναφέρει, «αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για τη ναυτιλία και παραμένει και για εμάς ένας από τους πρωταρχικούς στόχους τόσο ως κατασκευαστής όσο και ως προμηθευτής».

Παράλληλα, στέκεται στο στρατηγικό ρόλο που παίζουν οι νέες τεχνολογίες για την SKF, η οποία «έχει ήδη υιοθετήσει πρακτικές με σκοπό την ψηφιοποίηση και βελτιστοποίηση τόσο των λειτουργιών της εσωτερικά όσο και των υφιστάμενων παρεχόμενων υπηρεσιών της«, όπως υπογραμμίζει.

Κύριε Φιλίππου, η SKF έχει μακρά παρουσία στην Ελλάδα. Εξηγήστε μας τις δραστηριότητες της και τα οικονομικά μεγέθη της στην εγχώρια αγορά.

H SKF Hellas SM SA, αποτελεί παρακλάδι του ομίλου SKF με παρουσία στην Ελλάδα από το 1925. Η εταιρεία σε τοπικό επίπεδο έχει μια πολύ επιτυχημένη πορεία έως τώρα με ένα κύκλο εργασιών που έχει αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια (15.5 εκατ.€ για το 2022), διαχειριζόμενη ένα ευρύ δίκτυο μεταπωλητών και συνεργατών στην Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα και ένα συνεχώς αναπτυσσόμενο πελατολόγιο, από κλάδους της βιομηχανίας, της ναυτιλίας και του αυτοκινήτου. Το τμήμα που διαχειρίζεται το πελατολόγιο της ναυτιλίας, δημιουργήθηκε το 2013, με εξειδικευμένο προσωπικό & τεχνογνωσία και μια εξειδικευμένη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών για τη ναυτιλία, ενώ παρέχει και μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών μηχανολογικής φύσης μέσω εξειδικευμένων ομάδων μηχανικών σε διάφορες τοποθεσίες παγκοσμίως. Ευρεία είναι και η γκάμα ψηφιακών υπηρεσιών (cloud-based digital services) με λύσεις για μεταφορά δεδομένων και απομακρυσμένη διαχείριση συστημάτων, όπως είναι αυτά της επίβλεψης κατάστασης μηχανημάτων (Condition Monitoring).

Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιηθήκατε στον χώρο της ναυτιλίας. Ποιες υπηρεσίες προσφέρετε και σε ποιους επιμέρους τομείς εστιάζετε;

Η SKF μετρά ήδη αρκετά χρόνια στο χώρο της ναυτιλίας, με μια ευρεία γκάμα εξειδικευμένων προϊόντων και υπηρεσιών για εφαρμογές ναυτιλίας. Το 2013 η εταιρεία μας προέβη στην εξαγορά της Blohm + Voss Industries GmbH (BVI) διευρύνοντας έτσι τη γκάμα της με προϊόντα και λύσεις για κρίσιμες εφαρμογές όπως shaft components, SIMPLEX seals, bearings, stabilizers, oily water separators κ.ά. Ευρύ είναι και το πεδίο εφαρμογών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, που αφορούν κυρίως μηχανολογικές εργασίες ακριβείας π.χ. Balancing, Alignment, που γίνονται από εξειδικευμένο προσωπικό και με εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας, είτε εν πλω είτε εν μέσω dry docking. Στις υπηρεσίες συγκαταλέγεται και η προβλεπτική συντήρηση με προϊόντα (μετρητικές συσκευές είτε φορητές είτε μόνιμα εγκατεστημένες) και υπηρεσίες ανάλυσης δεδομένων κραδασμών (Condition Monitoring/ Vibration Analysis) από πιστοποιημένους αναλυτές.

Το τμήμα ναυτιλίας της SKF απαρτίζεται από ένα δίκτυο με sales units και συνεργάτες (agents, distributors) ανά τον κόσμο και είναι πολυεπίπεδο (OEMs, aftermarket, yards), με το ελληνικό παρακλάδι του Ομίλου SKF (SKF Hellas SM SA) να αποτελεί ένα πολύ σημαντικό συντελεστή μιας και ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ναυτιλιακών και πλοιοκτητών εταιρειών βρίσκονται στη χώρα μας. Αυτό το καθιστά πολύ κοντά στα δρώμενα της ναυτιλικακής κοινότητας, ενώ αποτελεί και ένα από τα γραφεία της SKF που είναι πιστοποιημένα από νηογνώμονες για παρεχόμενες υπηρεσίες. Η έως τώρα πορεία του τμήματος ναυτιλίας είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη, με ένα συνεχώς αυξανόμενο κύκλο εργασιών, παρουσία σε διεθνείς ναυτιλιακές εκθέσεις αλλά και στην Ελλάδα, όπως τα Ποσειδώνια. Το τμήμα συνεχώς εξελίσσεται τόσο από άποψη ανθρώπινου δυναμικού, όσο και προϊοντικά μιας και είναι σε συνεχή επαφή με το τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης της SKF στη Σουηδία, ώστε οι ανάγκες της ναυτιλιακή κοιτότητας, που διευρύνονται συνεχώς, να μεταφράζονται σε προϊόντα και υπηρεσίες από πλευράς μας.

Ένα μεγάλο θέμα στο χώρο της ναυτιλίας είναι η πράσινη μετάβαση. Τι ρόλο παίζει σε αυτό η SKF;

Αναμφίβολα η πράσινη μετάβαση αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για τη ναυτιλία και παραμένει και για εμάς ένας από τους πρωταρχικούς στόχους τόσο ως κατασκευαστής όσο και ως προμηθευτής. Το πρώτο βήμα της SKF για την πράσινη μετάβαση έγινε με τη χρήση τεχνολογιών και διαδικασιών παραγωγής με γνώμονα το λεγόμενο “net zero” για την ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από την παραγωγική διαδικασία, που ήδη έχουν τεθεί σε εφαρμογή και αποτελεί στόχο του Ομίλου για τα προσεχή έτη να εφαρμοστούν σε όλες τις γραμμές παραγωγής, καθ’όλο τον κύκλο παραγωγής. Όπως είναι γνωστό, από την 01.01.23 τέθηκε σε εφαρμογή ο δείκτης έντασης αποτυπώματος άνθρακα (CII) για τη ναυτιλία, που κατατάσσει τα πλοία με βάση πέντε επιμέρους κατηγορίες ενεργειακής απόδοσης. H SKF, ως κατασκευαστής, ήδη εναρμονίζει τις προδιαγραφές της απόδοσης των προϊόντων της (π.χ. ρουλεμάν) στην κατεύθυνση αυτή, για την καλύτερη δηλαδή ενεργειακή απόδοση, ειδικά για καίρια συστήματα που επηρεάζουν άμεσα την κατανάλωση καυσίμου και άρα την εκπομπή ρύπων, όπως ο κεντρικός άξονας και συστήματα οδήγησης.

Ένας άλλος τρόπος που η εταιρεία μας προσπαθεί να συντελέσει στην πράσινη μετάβαση και στον τομέα της ναυτιλίας, είναι η μια τεχνολογία που διαθέτουμε εδώ και περίπου δύο χρόνια, που επιτρέπει την κυκλική χρήση λαδιού, σε μηχανήματα που αφορούν και σε πλοία. H τεχνολογία ονομάζεται SKF RecondOil και αποτελείται από μια διάταξη μηχανικού και χημικού φιλτραρίσματος λαδιού που επιτρέπει σε πολλές περιπτώσεις την επαναχρησιμοποίησή του, με όφελος -εκτός του οικονομικού- και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Τέλος, ενεργή είναι η συμμετοχή μας σε ναυτιλιακά συνέδρια και ημερίδες σχετικά με πράσινες τεχνολογίες ως εισηγητές, που είναι ένας και από τους τρόπους να είμαστε κοντά στη ναυτιλιακή κοινότητα, καταγράφοντας τις ανάγκες και απαιτήσεις της.

Όλες οι εταιρείες κλήθηκαν να διαχειριστούν πρωτόγνωρες καταστάσεις στη διάρκεια της πανδημίας. Πώς κινήθηκε η SKF και τι «κρατά» από αυτή τη δύσκολη περίοδο για την επόμενη ημέρα;

Στην περίοδο της πανδημίας αντιμετωπίσαμε αρκετές προκλήσεις σε διάφορα επίπεδα, όπως όλοι μας άλλωστε. Κληθήκαμε να λάβουμε μέτρα, για να εξασφαλίσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό αρχικά την υγεία και ασφάλεια του προσωπικού μας, και εν συνεχεία την άρρηκτη συνέχεια όλων των λειτουργιών της εταιρείας. Στο πλαίσιο διαχείρισης της κρίσης, συστήσαμε τοπικές ομάδες διαχείρισης, δίνοντάς τους τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων, ενώ συστήθηκε και ένα μοντέλο εργασίας από απόσταση και έγινε μια αναδιοργάνωση εσωτερικών διαδικασιών για την περαίωση από απόσταση. Σε επίπεδο πωλήσεων, η πρόβλεψη ζήτησης διαμορφώθηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην υπάρχει διακοπή στις παραδόσεις προϊόντων, σε συνδυασμό πάντα με την κάλυψη των αναγκών των εργοστασίων παραγωγής μας.

Όλες αυτές οι αλλαγές, μας έδειξαν ότι κάποιες διαδικασίες εσωτερικά δεν χρειάζεται να έχουν μια προκαθορισμένη πάντα οδό, ενώ μπορεί να σημαίνουν γενικότερα οφέλη και εκτός κρίσης. Για παράδειγμα, ακόμη και σήμερα εφαρμόζουμε ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας με εργασία και από απόσταση, που σημαίνει μειωμένα έξοδα και μεγαλύτερη ευελιξία για τους εργαζόμενους.Ένα άλλο στοιχείο που κρατάμε μετά το πέρας της περιόδου αυτής, είναι αυτό της ομαδικότητας μιας και -αποδεδειγμένα πλέον- κληθήκαμε πολλές φορές να ενεργήσουμε σαν ομάδα, με επιτυχία. Αυτό ανέδειξε το αυξημένο επίπεδο συνεργασίας μεταξύ όλων και της αυξημένης απόδοσης όλων, παρά του αρνητικού κλίματος της περιόδου, το οποίο μεταφράστηκε και σε πολύ καλά αποτελέσματα στον κύκλο εργασιών των τελευταίων ετών.

Η ψηφιοποίηση αποτελεί ένα κρίσιμο ζητούμενο για τις επιχειρήσεις. Ποια είναι η στρατηγική σας στο συγκεκριμένο θέμα;

Στο πλαίσιο της στρατηγικής της, η SKF έχει ήδη υιοθετήσει πρακτικές με σκοπό την ψηφιοποίηση και βελτιστοποίηση τόσο των λειτουργιών της εσωτερικά όσο και των υφιστάμενων παρεχόμενων υπηρεσιών της. Ειδικά στον κλάδο της ναυτιλίας, βλέπουμε ότι η ψηφιοποίηση παραμένει ψηλά ως προτεραιότητα και για τους πλοιοκτήτες, αλλά και τους προμηθευτές. Μια κατηγορία υπηρεσιών μας, που έχουμε ήδη καταγράψει σε σημαντικό βαθμό τα οφέλη της ψηφιοποίησης, είναι οι υπηρεσίες προβλεπτικής συντήρησης: Εδώ και αρκετά χρόνια η εταιρεία μας παρέχει λύσεις προβλεπτικής συντήρησης με αντίστοιχα προϊόντα και υπηρεσίες. Στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης, στις λύσεις αυτές ενσωματώσαμε τεχνολογίες όπως αυτή της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), στην οποία βασίζεται ένα εξελιγμένο λογισμικό προβλεπτικής συντήρησης που διαθέτουμε εδώ και αρκετό καιρό.Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας του, την καλύτερη απόδοση των συστημάτων, την αυξημένη ποιότητα της συγκεκριμένης υπηρεσίας συνολικά, ενώ παράλληλα καταφέραμε να αυξήσουμε και το επίπεδο ασφαλείας που είναι άλλη μια αυστηρή απαίτηση, ιδιαίτερα στον κλάδο της ναυτιλίας (cybersecurity).

Επίσης, τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και σε επίπεδο εφοδιαστικής αλυσίδας, εδώ και αρκετά χρόνια έχουμε εφαρμόσει διαδικασίες ψηφιοποίησης διαδικασιών, με διάφορες τεχνολογίες data analytics (machine learning κ.ά.) που αποτελούν πλέον καθημερινότητα περισσότερων του ενός τμημάτων του Ομίλου. H SKF διαρκώς ενημερώνεται από τις εκθέσεις και δημοσιεύσεις της Διεθνούς Ένωσης Νηογνωμόνων (IACS), ώστε η γκάμα προϊόντων και οι παρεχόμενες υπηρεσίες να συμβαδίζουν με τις απαιτήσεις και προδιαγραφές της ναυτιλίας.

* Ο κ. Κωνσταντίνος Φιλίππου είναι μέλος του Your Directors Club.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v