Τα έσοδα των 20 κορυφαίων ομάδων του κόσμου έφτασαν τα 5,4 δισ. ευρώ την περασμένη περίοδο, καταγράφοντας αύξηση μεγαλύτερη των 400 εκατ. ευρώ (8%), σύμφωνα με τη 17η έκδοση του Football Money League, της εταιρίας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Deloitte.
Η Ρεάλ Μαδρίτης βρέθηκε στην κορυφή της κατάταξης του Money League για ένατη συνεχή χρονιά, ξεπερνώντας το προηγούμενο σερί των οκτώ χρόνων της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, με συνολικά έσοδα ύψους 518,9 εκατ. ευρώ. Αυτό βασίστηκε στα εμπορικά έσοδα των 211,6 εκατ. ευρώ, τα οποία αυξήθηκαν κατά 7,8 εκατ. (4%) το 2012-13 και τα έσοδα από ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα ύψους 188,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 5,7 εκατ. (3%).
Η Μπαρτσελόνα διατήρησε τη δεύτερη θέση, ενώ η κατάκτηση τριών τίτλων από τη Μπάγερν Μονάχου είχε ως αποτέλεσμα να πάρει την τρίτη θέση από τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ.
Ο Dan Jones, Partner του Sports Business Group της Deloitte, δήλωσε: «Η Ρεάλ Μαδρίτης παραμένει σταθερά στην κορυφή του Money League, ακόμη κι αν δεν κατέκτησε κανέναν τίτλο την περίοδο 2012-13. Παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, ειδικά στην Ισπανία, η δυνατότητα της ομάδας να αποφέρει σημαντικά εμπορικά έσοδα τόσο στο εσωτερικό όσο και σε διεθνές επίπεδο είναι το επίκεντρο της επιτυχίας της. Το γεγονός αυτό βοήθησε στο να μεγαλώσει η διαφορά από την πλησιέστερη ανταγωνίστριά της στο Money League, τη Μπαρτσελόνα στα 36 εκατ. ευρώ. Και οι δύο ισπανικές ομάδες απολαμβάνουν σημαντικά έσοδα από ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα που έχουν συμφωνηθεί μετά από κατ' ιδίαν διαπραγματεύσεις, το οποίο τους δίνει πλεονέκτημα έναντι των Ευρωπαίων ανταγωνιστών τους».
«Τα συνολικά έσοδα των 20 κορυφαίων ομάδων, κάθε μία από τις οποίες παρουσίασε αύξηση το 2012-13, αυξήθηκαν κατά 8%, ξεπερνώντας πολύ τα δεδομένα της ευρύτερης παγκόσμιας οικονομίας» σημείωσε ο κ. Jones και συμπλήρωσε: «Αυτή η αύξηση έρχεται, πριν ληφθούν υπόψη οι νέες συμφωνίες για ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα των πρωταθλημάτων της Premier League και της Bundesliga, τα οποία θα έχουν αντίκτυπο στα έσοδα των ομάδων στο Money League του επόμενου χρόνου».
«Επιπλέον, κάθε μία από τις 30 κορυφαίες ομάδες είχαν έσοδα πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Στην πρώτη μας έκδοση του Money League το 1996-97 μόνο η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ έφτανε αυτό το ποσό, και οι 20 κορυφαίες ομάδες έφτασαν σε αυτό το επίπεδο μόνο κατά τη χρήση 2007-08. Ο συγκεκριμένος ρυθμός αύξησης εσόδων είναι μια ένδειξη του αμείωτου ενδιαφέροντος για το πιο δημοφιλές άθλημα παγκοσμίως» κατέληξε ο Dan Jones.
Για πρώτη φορά στο Money League, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ βρίσκεται εκτός τριάδας, μετά την εκτόπισή της στην τέταρτη θέση από τη Μπάγερν Μονάχου. Η κυριαρχία της γερμανικής ομάδας στη Γερμανία και στην Ευρώπη το 2012-13 αντικατοπτρίζεται στην άνοδό της στην τρίτη θέση με αύξηση 62,8 εκατ. ευρώ (17%) στα έσοδα, που έφτασαν τα 431,2 εκατ. ευρώ.
Ο Austin Houlihan, Senior Manager του Sports Business Group της Deloitte, εξήγησε: «Η κατάκτηση τριών τίτλων της Μπάγερν συνέβαλε στην περαιτέρω αύξηση των εμπορικών εσόδων κατά 18% στα 237,1 εκατ. ευρώ. Η νίκη των Βαυαρών στο Champions League της έφερε περισσότερα από 55 εκατ. ευρώ από την UEFA, ενώ η ομάδα εξακολουθεί να πετυχαίνει sold out των εισιτηρίων για όλους τους αγώνες στην έδρα της, την Allianz Arena, με τα έσοδα κάθε αγώνα να φτάνουν τα 3,4 εκατ. ευρώ. Περαιτέρω αύξηση των εμπορικών εσόδων είναι πιθανή το 2013-14 μέσω επεκτάσεων των τρεχουσών συμφωνιών με τη Lufthansa και την Coca Cola και με μια ανανεωμένη συμφωνία με τον χορηγό της φανέλας, την Deutsche Telekom».
«Ενώ η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ έχασε μία θέση στο Money League, οι διάφορες πρόσφατες εμπορικές συμφωνίες μπορεί να δώσουν ώθηση στα έσοδα του 2013-14, έτσι ώστε η πτώση στην τέταρτη θέση να μπορεί να είναι μόνο προσωρινή. Οι συμφωνίες αυτές, σε συνδυασμό με τον αντίκτυπο της βελτιωμένης τριετούς συμφωνίας ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης της Premier League από το 2013-14, σημαίνουν ότι είναι πιθανόν τα έσοδα να πλησιάσουν τα 500 εκατ. ευρώ στο Money League του ερχόμενου έτους. Μετά το 2013-14, η συνεχής παρουσία στο Champions League θα είναι το κλειδί για τη Γιουνάιτεντ να επιδιώξει να ξανακερδίσει την κορυφή του Money League, θέση που τελευταία είχε καταλάβει το 2003-04», συμπλήρωσε ο κ. Houlihan.
Από τις άλλες πέντε αγγλικές ομάδες στην κατάταξη των 20, η συνεχιζόμενη άνοδος της Μάντσεστερ Σίτι τη φέρνει στην έκτη θέση. «Η εμπορική επιτυχία της ομάδας την έφερε, για πρώτη φορά στην κατάταξή μας, πάνω από τις αντιπάλους της στην Premier League, Τσέλσι (7η) και Άρσεναλ (8η)» σημείωσε ο Senior Manager του Sports Business Group της Deloitte.
Παρότι τα έσοδα της Λίβερπουλ (12η) αυξήθηκαν κατά 9%, η ομάδα βρέθηκε εκτός δεκάδας για πρώτη φορά από το 1999-2000. Παρ' όλα αυτά είναι στην υψηλότερη θέση στο Money League από τις ομάδες που δεν συμμετέχουν στο Champions League. Οι Reds μπορούν να ξαναβρεθούν στη δεκάδα τον επόμενο χρόνο χάρη στις νέες συμφωνίες ραδιοτηλεοπτικής κάλυψης της Premier League. Η αύξηση που θα προκύψει από αυτές τις συμφωνίες θα επιτρέψει σε άλλες αγγλικές ομάδας, όπως είναι η Έβερτον, η Νιουκάστλ Γιουνάιτεντ και η Γουέστ Χαμ Γιουνάιτεντ, να διεκδικήσουν θέσεις στην κατάταξη των 20 κορυφαίων ομάδων τον επόμενο χρόνο. Η Τότενχαμ Χότσπερ παρέμεινε στη 14η θέση της παρά την πρόσφατη μη ικανοποιητική σεζόν.
Μία από τις σημαντικότερες ιστορίες του φετινού Money League είναι η ανάδειξη της Παρί Σεν Ζερμέν, η οποία ανέβηκε στις κορυφαίες πέντε ομάδες. Τα έσοδά της σχεδόν τετραπλασιάστηκαν στα 398,8 εκατ. ευρώ από το 2010-11 και περιλαμβάνουν εμπορικά έσοδα 254,7 εκατ. ευρώ - η υψηλότερη πηγή εσόδων ως μόνος οικονομικός πόρος για μια ποδοσφαιρική ομάδα.
Ο Houlihan σχολίασε: «Η Παρί Σεν Ζερμέν είναι η ομάδα που ανέβηκε πιο γρήγορα από όλες στο φετινό Money League, κερδίζοντας την υψηλότερη θέση που έχει κατακτήσει ποτέ γαλλική ομάδα. Είναι η μοναδική εκπρόσωπος της χώρας στη φετινή κατάταξη των 20 κορυφαίων ομάδων. Αναμένουμε να παραμένει στην πεντάδα τα επόμενα χρόνια, χάρη στους φιλόδοξους Καταριανούς ιδιοκτήτες τους και στην ισχυρή εμπορική υποστήριξη. Η μεταγραφή του David Beckham στο δεύτερο μισό της περιόδου του 2012-13 συνέβαλε στην ενίσχυση του προφίλ της ομάδας παγκοσμίως. Πολύ σημαντική είναι η εμπορική επιτυχία της η οποία συμβάλλει στη βελτίωση της απόδοσής της εντός γηπέδων, όπως αποδείχθηκε από την κατάκτηση του Championnat για πρώτη φορά εδώ και 19 χρόνια».
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΗ εμφάνιση της Γαλατασαράι και της Φενέρμπαχτσε στο Money League ως επακόλουθο των επιτυχών συμμετοχών τους στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις αποτελεί την πρώτη φορά από το 2005-06 που δύο ομάδες εκτός των «μεγάλων πέντε» ευρωπαϊκών χωρών εμφανίζονται στην κατάταξη των κορυφαίων 20 ομάδων.
Ο Houlihan σημείωσε: «Ενώ οι ομάδες από τα "μεγάλα πέντε" πρωταθλήματα συνεχίζουν να κυριαρχούν στο Money League, η παρουσία των Γαλατασαράι και Φενέρμπαχτσε στην κατάταξή μας, όπως και εκείνη της βραζιλιάνικης Κορίνθιανς στις 30 κορυφαίες ομάδες, αποδεικνύει την αυξανόμενη παρουσία των ομάδων από τις αναδυόμενες αγορές. Η ανάπτυξη των οικονομιών των χωρών τους, το πάθος των πολιτών τους για το ποδόσφαιρο και η αναπτυσσόμενη ποδοσφαιρική υποδομή τους συμβάλλουν στη μεγάλη αύξηση των εσόδων των κορυφαίων ομάδων των αγορών αυτών. Το γήπεδο της Γαλατασαράι, το Türk Telekom Arena που άνοιξε το 2011, έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα καλύτερα στην Ευρώπη και επισημαίνει τη σημασία της ποιότητας των γηπέδων στην αύξηση των εσόδων».
Ο Μάνος Πηλείδης, Senior Partner της Deloitte στην Ελλάδα, σχολίασε: «Η έρευνα επίσης, καταδεικνύει ότι το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο έχει παγκόσμια απήχηση. Η απήχηση αυτή συμβάλλει τόσο στα εμπορικά έσοδα (πολυεθνικοί χορηγοί, φιλικοί αγώνες, πώληση φανέλων κ.τ.λ.), όσο και στα τηλεοπτικά έσοδα (αγώνες που γίνονται σε ώρες που εξυπηρετούν την Ασία). Επίσης, είναι ενδιαφέρον ότι από τις κορυφαίες 20 ομάδες, το ένα τρίτο περίπου έχει ιδιοκτήτη ή μεγαλομέτοχο εκτός Ευρώπης γεγονός που δείχνει το ενδιαφέρον ιδιωτών και εταιριών από τη Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και την Ασία να ασχοληθούν με το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο».
«Δυστυχώς, στην Ελλάδα η κατάσταση δεν έχει αλλάξει και η ψαλίδα συνεχώς ανοίγει» σημείωσε ο κ. Πηλείδης και συμπλήρωσε: «Η οικονομική κατάσταση δύσκολα θα επιτρέψει στις ομάδες μας το όνειρο για εμφάνιση στο Money League μέσα στα επόμενα χρόνια. Πιστεύω ότι το καλύτερο για τις ελληνικές ομάδες είναι να επενδύσουν στην ανάπτυξη των ακαδημιών με σκοπό την ανάδειξη ταλέντων, στα οποία θα μπορούν να βασιστούν αρχικά αγωνιστικά και στο μέλλον οικονομικά».
Το πλήρες κείμενο της μελέτης βρίσκεται στην ιστοσελίδα της Deloitte.