Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μουντιαλική ευκαιρία για τα κέρδη επιχειρήσεων

Αυξημένες οι προβλέψεις για τον τζίρο των εταιρειών, χαμηλότερες των αρχικών οι εκτιμήσεις για τα έσοδα της διοργανώτριας Νοτίου Αφρικής. Λόγω κρίσης, λιγότεροι οι Ευρωπαίοι και περισσότεροι οι Αμερικανοί επισκέπτες.

  • του Απόστολου Λακασά
Μουντιαλική ευκαιρία για τα κέρδη επιχειρήσεων
Mε σημαντικά μειωμένες προσδοκίες για τα κέρδη της διοργανώτριας χώρας αλλά και με βελτιωμένες προβλέψεις για τον τζίρο των εμπλεκόμενων εταιρειών ανοίγει αυλαία την επόμενη Παρασκευή το Μουντιάλ στη Νότιο Αφρική.

Το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου είναι το πιο επικερδές αθλητικό γεγονός παγκοσμίως, περισσότερο και από τους Ολυμπιακούς Αγώνες. «Το Μουντιάλ δίνει τα κέρδη, οι Ολυμπιακοί την αίγλη», λένε οι παράγοντες της αθλητικής βιομηχανίας. Και δεν έχουν άδικο, εάν κρίνουμε από τις προβλέψεις που δημοσιεύονται σχετικά με τον συνολικό τζίρο του Μουντιάλ της Νοτίου Αφρικής, της πρώτης αφρικανικής χώρας που αναλαμβάνει ένα τόσο σπουδαίο αθλητικό γεγονός. Βέβαια, τα κέρδη δεν είναι ίδια για όλους.

Αυτοί που θα εμφανιστούν σίγουρα κερδισμένοι είναι οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο αθλητικό γεγονός και οι χορηγοί, αφού είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να τονώσουν τα έσοδα και τα κέρδη τους.

Πρόκειται για εταιρείες αθλητικών ειδών, αναψυκτικών και ποτών, μαζικής διατροφής, τουρισμού και αεροπορικές, κατασκευαστές τηλεοράσεων, εταιρείες στοιχημάτων και τηλεοπτικά κανάλια. Ενδεικτικότερη όλων είναι η περίπτωση της κορυφαίας εταιρείας αθλητικών ειδών Adidas
, η οποία θα προμηθεύσει τον εξοπλισμό σε 12 ποδοσφαιρικές ομάδες του τουρνουά από τις 32 που συμμετέχουν. Μόλις πριν από λίγες ημέρες η γερμανική αθλητική επιχείρηση αναβάθμισε τις προβλέψεις της για τα φετινά κέρδη κατά 47%, βασιζόμενη στην ήδη αυξημένη προμουντιαλική ζήτηση.

-- Κάνουν... Χριστούγεννα
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
Επίσης, για «Χριστούγεννα στις πωλήσεις» κάνουν λόγο οι πωλητές τηλεοράσεων και ήδη στην Ευρώπη, από την οποία στο Μουντιάλ συμμετέχουν οι εθνικές όλων των ισχυρών κρατών, η DSG, η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα πώλησης ηλεκτρικών συσκευών στη Γηραιά Ήπειρο, έχει αναβαθμίσει τις προβλέψεις της.

Την ίδια στιγμή, όσον αφορά στην τηλεθέαση (και σε ό,τι αυτό σημαίνει για τη διαφημιστική δαπάνη στον χώρο των ΜΜΕ), το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου ξεπερνά ακόμη και τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ενδεικτικό είναι ότι το Μουντιάλ της Γερμανίας το 2006 παρακολούθησαν συνολικά 37,5 δισ. τηλεθεατές από όλο τον κόσμο.

Ταυτόχρονα, πάνω από 2 δισ. δολάρια υπολογίζεται ότι θα είναι ο τζίρος της νόμιμης βιομηχανίας στοιχημάτων λόγω του κορυφαίου αθλητικού γεγονότος. Επίσης, ωφελούνται τόσο οι τουριστικοί πράκτορες όσο και οι αεροπορικές εταιρείες που θα εξυπηρετήσουν εκείνους που θα ταξιδέψουν στην αφρικανική χώρα μόνο για το Μουντιάλ (οι «καλές» προβλέψεις κάνουν λόγο για περίπου 500.000).

Κερδισμένη ακόμα θα είναι και η Διεθνής Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (FIFA), τα κέρδη της οποίας υπολογίζεται πως θα κυμανθούν στα 3 - 4 δισ. δολάρια, κυρίως από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τις χορηγίες και τις διαφημίσεις. Η ομοσπονδία επιφορτίζεται με το κόστος των επάθλων, τα έξοδα προετοιμασίας και ταξιδιού των ομάδων και τα ασφάλιστρα, ενώ επίσης ανακοίνωσε πως θα χορηγήσει επιπλέον 100 εκατ. δολάρια στην κυβέρνηση της Νοτίου Αφρικής για έκτακτες ανάγκες. Βέβαια, στελέχη της FIFA υποστήριξαν πρόσφατα πως τα κέρδη θα προσεγγίσουν το 1 δισ. δολάρια.

-- Και ένας «χαμένος»

Από την άλλη, και με βάση τα έως τώρα δεδομένα, ζημιωμένη από τη διοργάνωση θα βγει η Νότιος Αφρική. Τα τελευταία στοιχεία της κυβέρνησης της χώρας δείχνουν πως τα συνολικά έξοδα θα προσεγγίσουν τα 3,5 δισ. δολάρια. Το άμεσο οικονομικό όφελος για τη Νότιο Αφρική θα φτάσει το 1,39 δισ. δολάρια, που είναι σημαντικά χαμηλότερο ποσό από τις αρχικές προβλέψεις για 2,8 δισ. δολάρια. Το μέγεθος αυτό αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ οι προηγούμενες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για άμεσο οικονομικό όφελος της τάξης του 1% του ΑΕΠ.

Αντίθετα, τα συνολικά έξοδα θα είναι υπερδιπλάσια των 3,5 δισ. δολαρίων και θα προσεγγίσουν, με βάση τις προβλέψεις, τα 8,6 δισ. δολάρια. Βέβαια, το μεγαλύτερο βάρος είναι το κόστος των υποδομών για τα γήπεδα και τις μεταφορές και ακολουθεί η δαπάνη για την ασφάλεια των αγώνων (αγορά νέων συστημάτων ασφαλείας, εκπαίδευση δυνάμεων ασφαλείας και μισθολογικό κόστος).

Η Νότιος Αφρική, πάντως, έχει δύο σοβαρά μειονεκτήματα σε σχέση με τις χώρες που διοργάνωσαν τα πρόσφατα προηγούμενα Μουντιάλ: Το πρώτο αφορά στην απόστασή της από τα δυτικά κράτη. Επίσης, τη μείωση του ενδιαφέροντος επηρέασε και η υψηλή εγκληματικότητα στην περιοχή.

Το δεύτερο μειονέκτημα σχετίζεται με την κατάσταση στη διεθνή οικονομία, και κυρίως με τα οξύτατα προβλήματα στις χώρες της Ευρώπης, όπου, μαζί με τη Λατινική Αμερική, το ποδόσφαιρο παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη διεθνώς. Είναι χαρακτηριστικό ότι έως τώρα οι Αμερικανοί έχουν αγοράσει, εκτός από τους Νοτιοαφρικανούς, τα περισσότερα εισιτήρια αγώνων του Μουντιάλ (περίπου 108.000). Μάλιστα, η FIFA ζήτησε από χορηγό, την αεροπορική Emirates, να μειώσει τις τιμές των εισιτηρίων από τις ΗΠΑ για να προσελκύσει επιπλέον Αμερικανούς τουρίστες. Συνολικά, ενώ οι πρώτοι υπολογισμοί έκαναν λόγο για 500.000 επισκέπτες στη Νότιο Αφρική, τελευταία ο αριθμός αυτός έπεσε στις 350.000 - 370.000 (εκτίμηση της Grant Thornton).

Εύλογα, το μειωμένο μέγεθος των επισκεπτών θα έχει επίπτωση στην πώληση των εισιτηρίων. Συνολικά, θα διατεθούν 3,2 εκατ. εισιτήρια για όλους τους αγώνες του Μουντιάλ. Τα φθηνότερα τιμώνται σε 80 δολάρια και τα ακριβότερα (του τελικού) σε 6.300 δολάρια. Έτσι, σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν εικόνες με άδειες εξέδρες, διπλασιάστηκαν τα φθηνά εισιτήρια τα οποία θα δοθούν σε κατοίκους της χώρας. Στο πλαίσιο της μικρότερης προσέλευσης λόγω της οικονομικής κρίσης και της απόστασης, αν και υπάρχουν διαθέσιμα 380.000 εισιτήρια εταιρικών πακέτων, υπολογίζεται ότι θα διατεθούν περίπου 200.000.

Βέβαια, εκτός από το άμεσο οικονομικό όφελος, οι διοργανώτριες χώρες πάντα επενδύουν και στα μεσοπρόθεσμα οφέλη. Έτσι, εκτός από αυτά που θα προκύψουν χάρη στην αξιοποίηση των μουντιαλικών υποδομών, οι φετινοί διοργανωτές υπολογίζουν ότι η έμμεση διαφήμιση θα οδηγήσει και σε αύξηση του αριθμού των τουριστών από τα 11 εκατ. περίπου ετησίως σήμερα στα 14 εκατ. μέχρι το 2014.

- Στη Γερμανία η πιο επιτυχημένη διοργάνωση

Από τη Γερμανία στη... Βραζιλία. Παρότι η FIFA τονίζει ότι η φετινή διοργάνωση θα στεφθεί με απόλυτη επιτυχία, τα νούμερα δείχνουν πως δύσκολα θα επαναληφθεί η επιτυχία του Μουντιάλ της Γερμανίας το 2006 και οι μεγάλες προσδοκίες στρέφονται στη διοργάνωση του 2014 στη Βραζιλία.

Συγκεκριμένα, η γερμανική ήταν η πιο επιτυχημένη έως τώρα διοργάνωση. Η χώρα είχε κέρδη τόσο επειδή ήταν εύκολη η πρόσβαση των ξένων ποδοσφαιρόφιλων όσο και γιατί δεν υπήρχε μεγάλη ανάγκη για νέες υποδομές (στάδια, ασφάλεια, διαμονή). Η γερμανική οργανωτική επιτροπή ανακοίνωσε κέρδη 135 εκατ. ευρώ καθώς τη χώρα επισκέφτηκαν περίπου 2 εκατ. τουρίστες προσφέροντας έσοδα 300 εκατ. ευρώ. Μόνο ο τζίρος των λιανικών πωλήσεων ήταν σχεδόν 2 δισ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν 50.000 θέσεις εργασίας.

Από την πλευρά της, η FIFA το 2006 είχε συνολικά έσοδα 2 δισ. ευρώ. Εύλογο είναι λοιπόν να στηρίζει τη φετινή επιλογή της -και για πολιτικούς λόγους, αφού για πρώτη φορά οργανώνεται Μουντιάλ σε κράτος της Αφρικής- αλλά και να αγωνιά για την επόμενη διοργάνωση, γεγονός που δικαιολογείται από την έως τώρα πορεία των έργων. Οι Βραζιλιάνοι μπορεί μέσα στο γήπεδο να παρουσιάζουν οργανωμένο παιχνίδι, με φαντασία και γρήγορο ρυθμό, όμως για την προετοιμασία των αγώνων ακολουθούν ρυθμούς... Ρεχάγκελ.

** Αναδημοσίευση από το 637ο φύλλο της εβδομαδιαίας οικονομικής εφημερίδας «ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ», 4-8 Ιουνίου 2010.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v