Κύπρος: Αυλαία στις εκδηλώσεις για την ελληνική προεδρία

Mε την έκθεση «Ζωγραφίζοντας το Θείον», στο ιστορικό οίκημα της παλαιάς Αρχιεπισκοπής. (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ)

  • Real.gr
Κύπρος: Αυλαία στις εκδηλώσεις για την ελληνική προεδρία
Στο ιστορικό οίκημα της παλαιάς Αρχιεπισκοπής Κύπρου, όπου στεγάζεται η Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών, θα φιλοξενείται έως τις 25 Οκτωβρίου η έκθεση «Ζωγραφίζοντας το Θείον: Τάσεις και επιδράσεις στην εκκλησιαστική ζωγραφική της Κύπρου κατά τον 19ο και 20ό αιώνα και ο ρόλος του νεοελληνικού κράτους», όπου παρουσιάζονται για πρώτη φορά εντυπωσιακές εικόνες και ζωγραφικά έργα.

Τα εγκαίνια της έκθεσης, η οποία συνδιοργανώνεται από την πρεσβεία της Ελλάδας στην Κύπρο, την Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών και την Κυπριακή Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών (ΚΕΒΥΣ), σηματοδότησαν τη λήξη των εκδηλώσεων, στο πλαίσιο της προεδρίας της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Προηγήθηκε τελετή στον περίβολο της Αρχιεπισκοπής Κύπρου, ανάμεσα στον καθεδρικό ναό του Αγίου Ιωάννη και το παλαιό αρχιεπισκοπίκό οίκημα, η οποία ξεκίνησε με μουσικό πρόγραμμα, κατά τη διάρκεια του οποίου ο Μάριος Παύλου (βιολί), η Μαρία Λουκαίδου- Σρέντερ (πιάνο) και η μεσόφωνος Καίτη Οικονομίδου, ερμήνευσαν έργα του Μάνου Χατζηδάκη.

Ο πρόεδρος της Εταιρείας Κυπριακών Σπουδών, δρ. Χαράλαμπος Χοτζάκογλου, στον χαιρετισμό του, τόνισε πως μέσα από αυτήν την έκθεση ανιχνεύονται οι αλυτρωτικοί ενωτικοί πόθοι Κύπρου και Ελλάδας κατά τον 19ο και 20ό αιώνα και μελετάται η ανεπιτυχής προσπάθεια διάσπασης των στενών δεσμών Ελλήνων και Ορθοδοξίας, που επεχείρησαν οι ξένες διακυβερνήσεις των Βαυαρών και Βρετανών σε Ελλάδα και Κύπρο, αντίστοιχα.



Ο γγ της ΚΕΒΥΣ, δρ. Ιωάννης Ηλιάδης, επισήμανε τις ζωγραφικές επιδράσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας στη Μεγαλόνησο, ενώ αναφέρθηκε στη συμπλήρωση 40 χρόνων από την τουρκική εισβολή, τη συμπερίληψη εικόνων από τα Κατεχόμενα στην έκθεση, και τη διεθνή δραστηριότητα της Επιτροπής για την ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin Ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κύπρο, Βασίλης Παπαϊωάννου, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι το μήνυμα της έκθεσης είναι ταυτόσημο με το μήνυμα που η ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιχείρησε να δώσει κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, το οποίο μόλις έληξε.

«Το μήνυμα της συνδημιουργίας, της αλληλεγγύης, της συνεργασίας, της συνεννόησης και του αλληλοσεβασμού των πολιτισμών. Το μήνυμα της ειρήνης, της σταθερότητας, της κοινότητας των αξιών και της κοινωνικής συνοχής» είπε χαρακτηριστικά. «Ο πολιτισμός- που εκ των πραγμάτων συρρικνώνεται σε περίοδο δύσκολης οικονομικής συγκυρίας - παραμένει, παρόλα αυτά, η κατεξοχήν απάντηση στην κρίση» πρόσθεσε.

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, ο οποίος εγκαινίασε την έκθεση, σημείωσε ότι αυτή έχει μία πρόσθετη αξία «όχι μόνο γιατί παρουσιάζει μία ενδιαφέρουσα διαδρομή στις αλληλεπιδράσεις της αγιογραφίας, ως συστατικού στοιχείου του πολιτισμού μας και κατ' επέκταση του ευρωπαϊκού πολιτισμού, αλλά και γιατί παρουσιάζεται σε μία περίοδο δύσκολης οικονομικής συγκυρίας, λειτουργώντας ως δραστικό αντίδοτο στις οικονομικές πιέσεις που βιώνουμε».

Μέσα από την έκθεση, που έχει την υποστήριξη του Συνδέσμου Υποτρόφων Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη (Κύπρου), διαγράφονται οι σχέσεις του νεοσύστατου νεοελληνικού κράτους (1830) με την υπόδουλη Κύπρο στον τομέα της ζωγραφικής.

Η επιβληθείσα δυτικότροπη ζωγραφική στο «Βασίλειον της Ελλάδος» υιοθετείται και διαδίδεται στο Άγιον Όρος και σε ολόκληρη την αγγλοκρατούμενη Μεγαλόνησο. Στα μάτια των Κυπρίων η δυτικότροπη ζωγραφική αποτελούσε ένα νέο ζωγραφικό ρεύμα συνδεδεμένο με το νεοελληνικό κράτος.

Υιοθετώντας αυτήν τη ζωγραφική ένοιωθαν πιο κοντά στην απελευθερωμένη Ελλάδα και εξέφραζαν εικαστικά τους αλυτρωτικούς πόθους τους για απελευθέρωση και ένωση με τον εθνικό κορμό.

Το νέο ζωγραφικό ιδίωμα διαδίδεται στην Κύπρο από τα μοναστικά εργαστήρια Σταυροβουνίου, Αγ. Γεωργίου Αλαμάνου, Τροοδιτίσσης και Αποστόλου Βαρνάβα, από Κυπρίους που σπούδασαν στην Αθήνα και από Ελλαδίτες που μετακλήθηκαν στη Μεγαλόνησο.

Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 100 έργα κληρικών αγιογράφων και κοσμικών ζωγράφων, σχέδια, ανθίβολα, σπουδές και δοκιμές, καθώς και αντικείμενα λαϊκής εκκλησιαστικής τέχνης.

Αποτυπώνεται ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώθηκε η τέχνη του 19ου και 20ού αιώνα στην Ελλάδα και επηρέασε την τέχνη της Μεγαλονήσου, τόσο σε επίπεδο αγιογράφων και κοσμικών ζωγράφων, όσο και στο επίπεδο πρόσληψής της από τους απλούς πιστούς.

Στη έκθεση εκτίθενται έργα των ζωγράφων: Ντζένιου, Παύλου Παυλίδη, Βασίλη Μιχαηλίδη, Αδαμάντιου Διαμαντή, Όθωνος Γιαβόπουλου, Ιωάννη, Ανδρέα Χρυσοχού, Πανάρετου Κουσουλίδη, Νικόλαου Κουνελάκη, Μιχαήλ Χριστοδουλίδη, Ιωάννη Κισσονέργη, Σολωμού Φραγκουλίδη, Νίκου Νικολαϊδη, Γαβριήλ Θεοχαρίδη.
 
Επίσης, και των αγιογραφικών εργαστηρίων των Ιερών Μονών Σταυροβουνίου, Τροοδιτίσσης, Αγ. Γεωργίου, Αγίας Φυλάξεως - Αγ. Γεωργίου Αλαμάνου, κατεχόμενου Αποστόλου Βαρνάβα Έγκωμης, αγιορείτικων εργαστηρίων, ρωσικών εργαστηρίων, Ιωαννίκιου Μαυρόπουλου, Καλλίνικου Σταυροβουνιώτη και του σύγχρονου αγιογράφου Ματθαίου Ματθαίου.

Παράλληλα, η έκθεση παρουσιάζει την εισαγωγή της νεοβυζαντινής εικονογραφίας από την Αθήνα στην Κύπρο και το θέμα της ανανέωσης της νεοβυζαντινής τέχνης από σύγχρονους αγιογράφους.

Οι βυζαντινολόγοι δρ. Ιωάννης Ηλιάδης και δρ. Χαράλαμπος Χοτζάκογλου επιμελήθηκαν την έκθεση, η οποία συνοδεύεται από πλούσιο εικονογραφημένο κατάλογο 300 σελίδων με σχετικές μελέτες, στοιχεία για τα εκθέματα, σπάνια έγγραφα και ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό, που επιμελήθηκε ο δρ. Χαρ. Χοτζάκογλου και διατίθεται από την Εταιρεία Κυπριακών Σπουδών και τα βιβλιοπωλεία της Κύπρου.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v