Η πολιτισμική συγγένεια Ελλάδας και Ιορδανίας

Αποτυπώνεται σε φωτογραφίες του Ορ. Κουράκη, με θέμα τη Μακεδονική Δεκάπολη.

  • Real.gr
Η πολιτισμική συγγένεια Ελλάδας και Ιορδανίας
Στην εύφορη κοιλάδα του Ιορδάνη, στη Βόρεια Ιορδανία, σώζονται σε άριστη κατάσταση αρχαιολογικοί χώροι με ελληνικά ονόματα.
 
Η Άβιλα, η Καπιτωλιάδα, η Γέρασα, η Γάδαρα, η Φιλαδέλφεια (σημερινό Αμμάν) είναι μερικές από τις πόλεις της Μακεδονικής Δεκάπολης, που ίδρυσαν οι επίγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου και άκμασαν κατά τους ελληνιστικούς και τους ρωμαϊκούς χρόνους, αποτελώντας κοιτίδες διάδοσης του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού στη Μέση Ανατολή.

Τη "ματιά" ενός Έλληνα και ενός Ιορδανού για τη Μακεδονική Δεκάπολη αποτύπωσε η έκθεση φωτογραφίας του Ορέστη Κουράκη και του Χουσεΐν Ντεμπατζά, που φιλοξενήθηκε στην γκαλερί Ras Al Αin, στην πρωτεύουσα της Ιορδανίας, στο Αμμάν.

Την έκθεση διοργάνωσε η πρεσβεία της Ελλάδας στην Ιορδανία, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας της ΕΕ.

"Το κοινό της Ιορδανίας υποδέχθηκε πολύ φιλόξενα τη δουλειά μου και έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη ματιά ενός εξωτερικού παρατηρητή του δικού τους τόπου" δήλωσε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο κ. Κουράκης.

Οι φωτογραφίες πρωτοπαρουσιάστηκαν το 2012 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και, όπως επεσήμανε ο κ. Κουράκης, "το κοινό χαρακτηριστικό των επισκεπτών σε Ελλάδα και Ιορδανία ήταν η άγνοια, σε ένα μεγάλο βαθμό, της πολιτισμικής συγγένειας των δύο χωρών".

Η ανάδειξη, της Μακεδονικής Δεκάπολης, αυτής της σχετικά άγνωστης πλευράς του πολιτισμού της Ιορδανίας, ήταν, άλλωστε, ένας από τους λόγους υλοποίησης της έκθεσης.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
Οι αρχαιολογικοι? χω?ροι που επισκέφθηκε ο κ. Κουράκης είναι σε α?ριστη κατα?σταση, ενώ σε πολλούς έχει γίνει συντήρηση και αναστήλωση και εντα?σσονται πολυ? αρμονικα? με?σα στις συ?γχρονες πο?λεις.

Μια μεγα?λη δυσκολι?α που συνα?ντησε στο εγχείρημα του η?ταν ο?τι ε?πρεπε με?σα σε ελα?χιστες ω?ρες να αφουγκραστεί τους χω?ρους και να αποτυπω?σει σε ελα?χιστες φωτογραφι?ες την αι?σθηση που αποκο?μισε.

"Επιπλέον, ο ε?ντονος φωτισμο?ς της Ιορδανι?ας απαίτησε ιδιαι?τερους χειρισμου?ς, που πολλε?ς φορε?ς συμπεριλα?μβανε τη συνε?νωση πολλω?ν φωτογραφιω?ν σε μι?α, προκειμε?νου να αποτυπω?σω ο?λη το ευ?ρος της τονικο?τητας του χώρου που είχα μπροστά μου.

Α?λλες φορε?ς, πα?λι, κλη?θηκα να αποτυπω?σω εξαιρετικά εκτενείς αρχαιολογικούς χω?ρους μεγάλης σπουδαιότητας οπο?τε ει?τε κατε?φυγα σε υπερ-ευρυγω?νιους φακου?ς, ει?τε στην πανοραμικη? φωτογραφι?α, προκειμένου να συμπεριλάβω στο κάδρο μου τη μεγαλύτερη δυνατή πληροφορία" σημείωσε.

Τα αναρίθμητα κατάλοιπα της αρχαίας αίγλης από την εποχή που η χώρα υπήρξε κοιτίδα του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού συνδέουν στενά την Ελλάδα με την Ιορδανία, υπογράμμισε ο κ. Κουράκης και εξέφρασε την ελπίδα, η σχέση αυτή να γίνεται ορατή μέσα και από τις φωτογραφίες του.

Για τη συνεργασία του με τον Ιορδανό συνάδελφό του υπογράμμισε ότι "υπήρξε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα καθώς μας δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουμε έναν γόνιμο διάλογο μέσω της φωτογραφικής εικόνας".

"Οι άνθρωποι που συνάντησα στην Ιορδανία ήταν ιδιαίτερα φιλόξενοι, φιλικοί, με μεγάλο ενδιαφέρον και σεβασμό για την Ελλάδα και προσπαθούσαν να μας εξυπηρετήσουν σε όλα τα επίπεδα. Το οδοιπορικό αυτό δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα χωρίς την καθοριστική τους συμβολή" υπογράμμισε.

Ο Ορέστης Κουράκης επέλεξε πριν από 8 χρόνια να εξειδικευτεί στην αρχαιολογική φωτογραφία, έναν τομέα που, όπως επεσήμανε, "θα μού επέτρεπε να εξερευνήσω το παρελθόν που διαμόρφωσε το σύγχρονο δυτικό πολιτισμό".

"Για εμε?να, τα αρχαιολογικα? αντικει?μενα δεν ει?ναι απλω?ς ε?ργα τε?χνης, αλλα? φορει?ς μιας συλλογικη?ς μνη?μης και αποτελου?ν σημαντικό με?ρος του πολιτισμικου? μας περιβα?λλοντος" ανέφερε.

"Η συστηματική αυτή ενασχόλησή μου -πρόσθεσε- με οδήγησε στην ανάπτυξη πρωτοποριακών εφαρμογών και καλύτερων τεχνικών μεθόδων φωτογράφισης, έτσι ώστε αρκετές φορές να γίνονται εμφανή μη ορατά ή διακριτά διά γυμνού οφθαλμού στοιχεία ή λεπτομέρειες των αντικειμένων.

Αυτή η συνέργεια στην αποκάλυψη στοιχείων που αφορούν στα έργα τέχνης μου εγείρει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον καθώς αισθάνομαι πως συμμετέχω ενεργά στην αρτιότερη επιστημονική ανάγνωση και ερμηνεία των αντικειμένων της αρχαιότητας".

Ο Ορέστης Κουράκης είναι από το 2006, επίσημος φωτογράφος και κινηματογραφιστής του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, ενώ το Μουσείο του Λούβρου τον επέλεξε ως αποκλειστικό φωτογράφο της έκθεσης "Μέγας Αλέξανδρος της Αρχαίας Μακεδονίας".

Έχει συνεργαστεί με πολλά μουσεία στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ. Παρουσίασε τη δουλειά του σε 15 εκθέσεις, ενώ φωτογραφίες του δημοσιεύθηκαν σε πολλά επιστημονικά βιβλία και περιοδικά.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ





ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v