
Μικρότερες ζημιές για τις τράπεζες και ως εκ τούτου λιγότερα κεφάλαια για την επανακεφαλαιοποίησή τους, προβλέπει το νομοσχέδιο, που ψήφισε η Βουλή, ενώ για τις μετοχές που θα λάβει το Δημόσιο προβλέπει ένα περίπλοκο μεικτό σύστημα κοινών άνευ ψήφου και μετά ψήφου μετοχών.
Ειδικότερα, οι συμβάσεις αναχρηματοδότησης, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο προβλέπουν ότι η Ελλάδα θα λάβει από το Ευρωπαικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Στήριξης, ( EFSF), για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της, 23 δισ. ευρώ.
Το ποσό είναι, κατά 7 δισ. ευρώ, χαμηλότερο, αυτού, που, επί μήνες, ανέφερε η κυβέρνηση και αυτό διότι αφενός πρέπει να αναχρηματοδοτηθεί και η επαναγορά ελληνικών κρατικών ομολόγων αξίας κτήσης 35 δισ. ευρώ από την ΕΚΤ, αφετέρου η ζημιά για τις ελληνικές τράπεζες είναι τελικώς αρκετά χαμηλότερη.
Η μείωση της ζημιάς προκύπτει από τους εξής παράγοντες:
Το υπουργείο Οικονομικών έκανε αποδεκτό το αίτημα των τραπεζών να επεκταθεί η δυνατότητα συμψηφισμού ζημιών με μελλοντικά κέρδη, καθ όλη τη διάρκεια «ζωής» των νέων ομολόγων, δηλαδή ως την 30ετία. Υπενθυμίζεται ότι με το ισχύον φορολογικό καθεστώς οι τράπεζες μπορούν να συμψηφίσουν ζημιές με μελλοντικά κέρδη 5ετίας.
Με την επέκταση της δυνατότητας συμψηφισμού, η πραγματική μετά φόρων ζημιά των τραπεζών μειώνεται επιπρόσθετα κατά τουλάχιστον 10%. Σε δεύτερο χρόνο θα καθορισθεί, αν θα ισχύσει η αρχή της συνέχειας στην λογιστική εγγραφή των νέων ομολόγων, που επίσης θα μειώσει σημαντικά την τελική ζημιά.
Οι τραπεζίτες εκτιμούν ότι εφόσον αναγνωρισθεί και η αρχή της συνέχειας η πραγματική ζημιά από το PSI θα διαμορφωθεί πέριξ του 50% (συνυπολογιζομένης και της απομείωσης που έχουν ήδη διενεργήσει) και σε κάποιες περιπτώσεις θα φθάσει και στο 45%.
Δεν είναι τυχαίο ότι τις προηγούμενες ημέρες, η κυβέρνηση διαπραγματευόταν να πάρει το Τ.Χ.Σ. ποσό 20 δισ. ευρώ αλλά τελικώς κρίθηκε απαραίτητο να υπάρχει ένα επιπλέον μαξιλάρι καθώς δεν έχει κλειδώσει ακόμη αν στο κούρεμα υπαχθούν και τα δάνεια άλλων ΔΕΚΟ πλην των 11 δισ. ευρώ προς ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΕΑΣ και ΕΑΒ.
Τα κεφάλαια της κρατικής βοήθειας, που θα χρειασθούν οι τράπεζες, μειώνονται, όμως, από έναν ακόμη λόγο:
Κυβέρνηση, Τρόικα και Τράπεζα της Ελλάδος συμφώνησαν ένα ποσοστό των κεφαλαιακών αναγκών των τραπεζών να καλυφθεί είτε από ίδια μέσα (π.χ. πωλήσεις συμμετοχών) είτε από αύξηση κεφαλαίου που θα καλυφθεί από παλαιούς ή νέους μετόχους. Αν αυτό δεν καταστεί δυνατό τότε το Τ.Χ.Σ θα λάβει ως αντάλλαγμα κοινές μετά ψήφου μετοχές για το σύνολο των κεφαλαίων που θα δώσει στην τράπεζα.
Μιλώντας στην διαρκή επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομιμών, κ. Σαχινίδης δήλωσε ότι το αν θα ανασταλεί ή όχι το δικαίωμα ψήφου των μετοχών που θα εκδοθούν για λογαριασμό του Τ.Χ.Σ. εξαρτάται από το μέγεθος των κεφαλαίων που θα εισφέρουν οι μέτοχοι των τραπεζών.
«Εάν αυτή η εισφορά κεφαλαίων είναι κάτω από έναν συγκεκριμένο ελάχιστο ποσοστό των συνολικών κεφαλαιακών αναγκών μιας τράπεζας, που θα ορίζεται στο νόμο για το ταμείο χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, το ΤΧΣ θα έχει πλήρη δικαιώματα ψήφου», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
Το ποσοστό των κεφαλαίων που θα πρέπει να καλύψουν από τις τσέπες τους οι μέτοχοι θα καθορισθεί με νόμο που θα έρθει στην Βουλή το αμέσως επόμενο διάστημα. Από τις μέχρι τώρα πληροφορίες, προκύπτει ότι θα κινείται πέριξ του 10%.
Αν δηλαδή μια τράπεζα έχει συνολικές κεφαλαιακές ανάγκες, σύμφωνα με την Τ.τ.Ε 5 δισ. ευρώ θα πρέπει τα 500 εκατ. ευρώ να τα καλύψει είτε από την πώληση στοιχείων ενεργητικού είτε μέσω αύξησης. Σε διαφορετική περίπτωση το Τ.Χ.Σ. θα λάβει ως αντάλλαγμα κοινές μετά ψήφου μετοχές και για τα 5 δισ. ευρώ που θα εισφέρει στην τράπεζα.
Εφόσον η τράπεζα καλύψει το ελάχιστο ποσοστό των συνολικών κεφαλαιακών αναγκών της με ίδια μέσα τότε εκδίδονται κοινές άνευ ψήφου μετοχές, που πρακτικά λόγω έλλειψης νομοθετικής βάσης, θα είναι σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, μετατρέψιμα δάνεια ειδικού τύπου (με δυνατότητα αυτόματης μετατροπής τους σε κοινές μετοχές εφόσον τα βασικά εποπτικά κεφάλαια της τράπεζας πέσουν κάτω από ένα προσδιορισμένο όριο).
Με τις παραπάνω διατάξεις κάποιες τράπεζες θα χρειασθεί να προχωρήσουν μέσα στους επόμενους μήνες σε αυξήσεις κεφαλαίου προκειμένου να αποτρέψουν το ενδεχόμενο να λάβει το Τ.Χ.Σ. κοινές μετά ψήφου μετοχές.
Ανοικτό το ενδεχόμενο τμηματικής καταβολής των 23 δισ. ευρώ
Πληροφορίες αναφέρουν ότι παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο τα 23 δισ. ευρώ του δανείου από τον EFSF προς το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας να δοθούν τμηματικά και όχι εφάπαξ, σε συνάρτηση βέβαια με το αν διαπιστώνεται η απαραίτητη πρόοδος στην εφαρμογή των όρων του Μνημονίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, άμεσα, και εφόσον δεν προκύψει νέα ανατροπή στα δεδομένα, ο EFSF θα πιστώσει σε ειδικό λογαριασμό του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Τ.Χ.Σ), στον οποίο δεν θα έχει πρόσβαση το Δημόσιο, μόλις 10 δισ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα θα εκταμιευθούν τον Ιούνιο και εφόσον η έκθεση αξιολόγησης της Τρόικας για την εφαρμογή του προγράμματος και τη λήψη των πρόσθετων μέτρων και διαρθρωτικών παρεμβάσεων είναι θετική για την Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι πρακτικά οι ελληνικές τράπεζες θα έχουν τη δυνατότητα ως τον Σεπτέμβριο για να προχωρήσουν στην ανακεφαλαιοποίησή τους ώστε το ελάχιστο Core Tier I να διαμορφωθεί σε επίπεδα τουλάχιστον 9%.