Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Δύσκολο το 2012 για τους Ιταλούς

Αυξήσεις της τάξης των 2.100 ευρώ στις δαπάνες κάθε ιταλικής οικογένειας θα φέρει το 2012 για κάθε ιταλική οικογένεια, σύμφωνα με έρευνα της ένωσης καταναλωτών «Federconsumatori». Το συγκεκριμένο ποσό, αποτελεί το σύνολο των αυξήσεων των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος, του υγραερίου, των αυτοκινητοδρόμων και των έκτακτων οικονομικών μέτρων που ενέκρινε πρόσφατα η κυβέρνηση του Μάριο Μόντι.

  • Ant1
Δύσκολο το 2012 για τους Ιταλούς

Αυξήσεις της τάξης των 2.100 ευρώ στις δαπάνες κάθε ιταλικής οικογένειας θα φέρει το 2012 για κάθε ιταλική οικογένεια, σύμφωνα με έρευνα της ένωσης καταναλωτών «Federconsumatori». Το συγκεκριμένο ποσό, αποτελεί το σύνολο των αυξήσεων των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος, του υγραερίου, των αυτοκινητοδρόμων και των έκτακτων οικονομικών μέτρων που ενέκρινε πρόσφατα η κυβέρνηση του Μάριο Μόντι.

Σύμφωνα με την «Federconsumatori», οι αυξήσεις αυτές αντιστοιχούν σχεδόν στο 50% του συνολικού ποσού που η κάθε ιταλική οικογένεια δαπανά κάθε χρόνο για την αγορά των τροφίμων. 

Η τιμή της ενέργειας θα αυξηθεί κατά 4,9%, τα διόδια των αυτοκινητοδρόμων κατά 3,1%, ενώ το υγραέριο θα σημειώσει άνοδο της τάξης του 2,7%. Και η τιμή των καυσίμων, στο μεταξύ, συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Η αμόλυβδη στην Ιταλία κοστίζει σήμερα 1.724 ευρώ το λίτρο, νέο ιστορικό ρεκόρ. Οι ενώσεις καταναλωτών αποφάσισαν να οργανώσουν «απεργία καυσίμων» για τις 5 και 6 Ιανουαρίου. Οι πολίτες τις δυο αυτές ημέρες, καλούνται να μην γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους για να στείλουν ένα σαφές μήνυμα διαμαρτυρίας «κατά της συνεχούς ανόδου των κρατικών φόρων και της αδιάκοπης κερδοσκοπίας, ακόμη και όταν η τιμή του πετρελαίου σημειώνει πτώση».

Ο Ιταλός πρωθυπουργός Μάριο Μόντι ζήτησε από πλευράς του από όλα τα υπουργεία να περιορίσουν αυστηρά τις δαπάνες τους. Σε επιστολή του, ο τεχνοκράτης πρωθυπουργός τονίζει ότι τα έξοδα εκτός έδρας πρέπει να περιοριστούν κατά 80%, οι αποζημιώσεις για συμμετοχή σε επιτροπές και συμβούλια δεν μπορούν να ξεπερνούν τα τριάντα ευρώ και η χρήση των αυτοκινήτων του δημοσίου πρέπει να γίνεται με φειδώ. «Πρόκειται για μια αυστηρή στρατηγική συγκράτησης των δημοσίων δαπανών που κρίνεται αναγκαία λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης και των αρνητικών συγκυριών που παρατηρούνται στην Ευρώπη», γράφει ο Μάριο Μόντι.

Εν τω μεταξύ, ο πρώην πρωθυπουργός Σίλβιο Μπερλουσκόνι παρενέβη τηλεφωνικά σε ειδησεογραφική εκπομπή του - ιδιοκτησίας του - Canale 5 και αναφέρθηκε στα αίτια και στην εξέλιξη της οικονομικής κρίσης. «Παρά τα μέτρα της σημερινής νέας κυβέρνησης που απαρτίζεται από καθηγητές, το σπρεντ συνεχίζει να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα και η κρίση να μας μαστίζει. Είναι όλο και σαφέστερο ότι εκείνοι που υπέδειξαν την κυβέρνησή μου ως μόνη αιτία της όλης κατάστασης θα πρέπει να ντρέπονται», δήλωσε.

Σύμφωνα με τον Μπερλουσκόνι, «η Ευρώπη είναι διχασμένη, δεν καταφέρνει να λάβει τις αναγκαίες αποφάσεις και οι αγορές το έχουν καταλάβει. Το ευρώ είναι ένα ανώμαλο νόμισμα χωρίς την προστασία μιας πραγματικής κεντρικής τράπεζας. Για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να αλλάξει στρατηγική και να στοχεύσει όχι μόνον στη δημοσιονομική πειθαρχία, αλλά και στην ανάπτυξη».

Ο πρώην πρωθυπουργός υπενθυμίζει ότι «παραιτήθηκε χωρίς να έχει υπάρξει καμία ψήφος δυσπιστίας από το Κοινοβούλιο, αποκλειστικά και μόνο από αίσθημα ευθύνης, για να αποφύγει περαιτέρω επιθέσεις των κερδοσκόπων κατά της Ιταλίας». Ο «μίστερ τιβί» υπογράμμισε, τέλος, ότι «προχώρησε στην έγκριση σημαντικών μέτρων για να τεθούν υπό έλεγχο οι δαπάνες του Δημοσίου, εγκρίνοντας, παράλληλα, και δομικές μεταρρυθμίσεις» και ότι «θα απογοητεύσει όσους τον είχαν ήδη βάλει στο πολιτικό ράφι, διότι εννοεί να μείνει στο χώρο της πολιτικής για να βοηθήσει τη νέα γενιά ιθυνόντων της παράταξής του και για να μπορέσει να κερδίσει η κεντροδεξιά τις επόμενες βουλευτικές εκλογές».

Εν τω μεταξύ, η εφημερίδα Il Messagero δημοσιεύει άρθρο του Ρομάνο Πρόντι, στο οποίο ο κεντροαριστερός πρώην πρωθυπουργός και πρώην πρόεδρος της Κομισιόν τονίζει ότι «το ευρώ προστάτεψε τους πολίτες, τώρα, όμως, πρέπει να οικοδομηθεί η Ευρώπη». 

Ο Πρόντι προσθέτει ότι «επί οκτώ χρόνια το ευρώ περιόρισε τον πληθωρισμό, μείωσε τα επιτόκια, υποχρέωσε πολλές χώρες σε δημοσιονομική αυτοσυγκράτηση. Παρά ταύτα, οι διαφορές σχετικά με την οικονομική πολιτική δημιούργησαν μια όλο και επισφαλέστερη ισορροπία, μέχρις ότου η ελληνική κρίση απογύμνωσε τις διαφορές παραγωγικότητας και αποδοτικότητας που είχαν συσσωρευτεί μετά την οικοδόμηση του ευρώ». 

Σύμφωνα με τον Ιταλό πρώην πρωθυπουργό, «η ελληνική κρίση, η οποία δεδομένης της περιορισμένης της έκτασης θα μπορούσε να είναι η ευκαιρία για να δημιουργηθεί η πολιτική συνοχή που ήταν αναγκαία από τότε που ιδρύθηκε το ευρώ, σήμανε την αρχή μιας σειράς αναταράξεων που ακόμη δεν έχουν σταματήσει. Η ζώνη του ευρώ που συνολικά χαρακτηρίζεται από ένα δημοσιονομικό πλαίσιο σαφώς θετικότερο από εκείνο των Ηνωμένων Πολιτειών, είναι τώρα θύμα μιας κρίσης που - ειρωνεία της τύχης - ξεκίνησε ακριβώς από τις Ηνωμένες Πολιτείες». 

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Ο Πρόντι προσθέτει, τέλος, ότι «το διευθυντήριο με ένα μόνο μέλος (τη Γερμανία) δεν αποδείχθηκε ικανό να εξασφαλίσει την αναγκαία ενότητα ώστε να μπορέσουμε να προστατευθούμε όλοι εμείς οι Ευρωπαίοι από τη διεθνή κερδοσκοπία. Ας μην μακρηγορούμε: ή θα αποκτήσουμε τα μέσα που πλέον γνωρίζουμε όλοι μας, με μια πραγματική ισχύ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και με τα ευρωομόλογα - για μια κοινή υπεράσπιση του ενιαίου νομίσματος - ή η κρίση αυτή θα συνεχιστεί για πολύ ακόμη, διότι θα αντιμετωπίζεται με όψιμες και ασθενείς παρεμβάσεις».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v