«Οδηγός» αναδιάρθρωσης δια χειρός…Ρουμπινί

Δημοσίευμα του blog των Financial Times αναφέρεται στις απόψεις του νομπελίστα οικονομολόγου Νουριέλ Ρουμπινί για το ελληνικό δημόσιο χρέος, καθώς και για τις επιδράσεις που είχε τόσο στην εγχώρια οικονομία, όσο και στις διεθνείς αγορές. Δύο είναι τα δεδομένα σύμφωνα με το γνωστό οικονομολόγο: Πρώτον, ότι η κατάσταση στο ελληνικό δημόσιο χρέος είναι εμφανώς μη διατηρήσιμη (θα φτάσει πάνω από το 16

  • Ant1
«Οδηγός» αναδιάρθρωσης δια χειρός…Ρουμπινί

Δημοσίευμα του blog των Financial Times αναφέρεται στις απόψεις του νομπελίστα οικονομολόγου Νουριέλ Ρουμπινί για το ελληνικό δημόσιο χρέος, καθώς και για τις επιδράσεις που είχε τόσο στην εγχώρια οικονομία, όσο και στις διεθνείς αγορές.

Δύο είναι τα δεδομένα σύμφωνα με το γνωστό οικονομολόγο: Πρώτον, ότι η κατάσταση στο ελληνικό δημόσιο χρέος είναι εμφανώς μη διατηρήσιμη (θα φτάσει πάνω από το 160% του ΑΕΠ πριν αρχίσει να κατεβαίνει κι αυτό σύμφωνα με το θετικό σενάριο) και δεύτερον, πως τα μέτρα λιτότητας και οι δομικές αλλαγές είναι απαραίτητες, αλλά όχι αρκετές για την αντιμετώπιση του θέματος.

Σύμφωνα με σειρά αναλυτών, από την εφαρμογή του σημερινού προγράμματος στήριξης αναδύονται τρεις κίνδυνοι: Πρώτον, η σταδιακή μετατόπιση του χρέους από τους ιδιώτες (στους οποίους μπορεί να γίνει «κούρεμα») προς προνομιακούς δανειστές, όπως τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ΔΝΤ, κ.λπ., που μας έχουν δανείσει με πολύ αυστηρότερους όρους.

Δεύτερον, η αυξανόμενη απειλή για μια ανεπιθύμητη έκβαση στο ελληνικό ζήτημα. Και τρίτον, το σενάριο της μετάδοσης του ελληνικού προβλήματος στις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού νότου και ουσιαστικά στην παγκόσμια οικονομία.

Προσφορότερη λύση για τον κ. Ρουμπινί είναι η αλλαγή μέσα στο 2011 των κρατικών ομολόγων με καινούρια, τα οποία θα έχουν σημαντικά μεγαλύτερη διάρκεια, καμιά μείωση ονομαστικής αξίας (οπότε δεν θα μιλάμε για αναδιάρθρωση) και μια κάποια υποχώρηση επιτοκίου. Σε μια τέτοια περίπτωση, το δημόσιο χρέος θα παραμείνει πολύ υψηλό, αλλά θα καταστεί πολύ πιο εύκολα διαχειρίσιμο, καθώς ο κίνδυνος της αναχρηματοδότησης αλλά και το ύψος των επιτοκίων θα μειωθούν.

Η αναχρηματοδότηση του δημόσιου χρέους με νέους όρους θα μπορούσε να γίνει είτε μονομερώς με αλλαγή του ελληνικού θεσμικού πλαισίου, γεγονός που θα πυροδοτούσε τα CDS και θα απογοήτευε την αγορά, είτε σε εθελοντική βάση, εξέλιξη που δεν θα είχε τις προηγούμενες παρενέργειες.

Επίσης, υπάρχει και μια ακόμη παραλλαγή: Η Ελλάδα να χρησιμοποιήσει εγγυήσεις από το ΔΝΤ, ή κάποια προγράμματα διάσωσης της Ευρωζώνης, προκειμένου να αναβαθμίσει την «πιστωτική διαβάθμιση» των νέων ομολόγων που θα δώσει και να κάνει περισσότερο ελκυστική την προσπάθεια εθελοντικής επιμήκυνσης του χρέους.

Τέλος, ο γνωστός οικονομολόγος, δεν αποκλείει να υπάρξουν ταυτόχρονα, δύο ξεχωριστές προτάσεις από την ελληνική πλευρά στους κατόχους των ομολόγων. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες επενδυτών. Αυτοί που αποτιμούν τα ομόλογα σε τρέχουσες τιμές (hedge funds, κ.λπ.) και άλλοι (τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, κ.λπ.) που τα αποτιμούν στο κόστος κτήσης τους.

Έτσι, η Ελλάδα θα μπορούσε να προσφέρει στους ομολογιούχους δύο επιλογές: Ομόλογα με μειωμένη ονομαστική αξία (δηλαδή κουρεμένα) σε όσους τα αποτιμούν σε τρέχουσες τιμές και ομόλογα χωρίς μείωση της ονομαστικής τους αξίας για τους υπόλοιπους.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v