Την έναρξη της μεταβατικής 20ετούς περιόδου της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας, που εγκαταλείπει τον ρυπογόνο άνθρακα και περνά στις ΑΠΕ κι όπου το κύριο καύσιμο θα είναι το φυσικό αέριο, σηματοδοτεί το project της Μυτιληναίος στον Άγιο Νικόλαο της Βοιωτίας.
Η άδεια παραγωγής ρεύματος μετά από πέντε μήνες χορηγήθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και τώρα η εισηγμένη προχωρά στα επόμενα αδειοδοτικά στάδια και μελέτες μέχρι την κατασκευή ενός από τους πλέον αποδοτικούς στην Ε.Ε. σταθμούς συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο ισχύος 665 MW.
Η επένδυση των 300 εκατ. ευρώ συμπεριλήφθηκε πρόσφατα στην έκδοση του S&P Global Platts στα δύο κορυφαία επιχειρηματικά εγχειρήματα της Ε.Ε. που είναι ώριμα και δείχνουν τον δρόμο προς την απανθρακοποίηση της ενιαίας αγοράς. Ο κορυφαίος πάροχος ενημέρωσης και πληροφοριών για θέματα ενεργειακών τιμών, αναλύσεων και των αγορών εμπορευμάτων, παραθέτει στην έκδοση του Ιουνίου τα παραδείγματα της Μυτιληναίος και της εταιρίας SSE του Ηνωμένου Βασιλείου ως τα πλέον ενδεικτικά των επιχειρηματικών προσπαθειών για τη μετάβαση στη νέα εποχή της καθαρής ενέργειας σε δύο κράτη τα οποία αφήνουν πίσω τους τον άνθρακα. Μάλιστα οι σχεδιασμοί στο Ηνωμένο Βασίλειο ορίζουν το τέλος του ορυκτού καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας το 2025.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ε.Ε. σχεδιάζονται επενδύσεις της τάξης των 50 GW σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο. Ο σταθμός της ελληνικής εισηγμένης θεωρείται από τους πιο σύγχρονους στη Γηραιά Ήπειρο καθώς θα έχει αεριοστρόβιλο υπερσύγχρονης τεχνολογίας class H, με θερμική απόδοση μεγαλύτερη από 63%.
Αντίστοιχα η SSE, με χαρτοφυλάκιο παραγωγής άνω των 10.550 MW στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία, ετοιμάζει σταθμό συνδυασμένου κύκλου ισχύος 850 MW, το «Keadby 2», στο Lincolnshire ανατολικά της Αγγλίας. Το έργο, ύψος 350 εκατ. λιρών, πρόκειται να κατασκευάσει η Siemens με πρωτοποριακή τεχνολογία (9000Η) για το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν έχει τα περιθώρια διατήρησης του άνθρακα ως μία από τις πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω των περιοριστικών ορίων εκπομπών CO2. Θα πρέπει να εγκαταλείψει το συγκεκριμένο καύσιμο το 2025.
Σε ό,τι αφορά τα σχέδια της Μυτιληναίος, ο πρόεδρός της Ευάγγελος Μυτιληναίος ανήγγειλε από τις αρχές του Μαρτίου, αμέσως μετά την υποβολή στη ΡΑΕ, την αίτηση έκδοσης άδειας παραγωγής του σταθμού CCGT (συνδυασμένου κύκλου), διαβάζοντας τις άμεσες εξελίξεις στην εγχώρια αγορά ενέργειας. Οι τιμές των ρύπων έχουν ήδη σκαρφαλώσει στα 21 ευρώ/τόνος, καθιστώντας τον λιγνίτη ασύμφορο. Ο κ. Μυτιληναίος με την επενδυτική κίνηση αυτή σπεύδει να καλύψει και το ενεργειακό κενό που θα προκύψει με την υποχρεωτική απόσυρση λιγνιτικών σταθμών της ΔEH, όπως της Καρδιάς και του Αμυνταίου.
Το μέλλον από τη δεκαετία του 2030 και μετά θα είναι ο συνδυασμός ΑΠΕ και αποθήκευσης σε μπαταρίες υψηλού capacity. Μέχρι τη δεκαετία του 2040, το φυσικό αέριο θα αποτελέσει τη γέφυρα. Η ασφάλεια εφοδιασμού για τα επόμενα 15-20 χρόνια θα στηριχθεί σε σταθμούς συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο τόσο στην Ελλάδα όσο και την Ευρώπη.
Οι τάσεις αυτές έρχονται στην ελληνική αγορά σε μία περίοδο όπου βρίσκεται και σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την πώληση των μονάδων της Μεγαλόπολης και της Μελίτης. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η διαρκής ανοδική πορεία των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες ως προς το μέλλον των συγκεκριμένων σταθμών.
Όπως και να έχει, η Μυτιληναίος προχωρά στην προετοιμασία της επένδυσης, η οποία αν δεν κολλήσει και σε άλλα γρανάζια της κρατικής γραφειοκρατίας, θα είναι σε θέση να λειτουργήσει στις αρχές του 2022.