Ακόμα και την πρώτη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στη Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών (ΔΑΑ) φαίνεται πως ψάχνουν στις Βρυξέλλες, με αποτέλεσμα να έχουν προκληθεί σοβαρές αναταράξεις στην Αθήνα.
Οι υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν προς το παρόν μπλοκάρει τη συμφωνία του ΤΑΙΠΕΔ με τον ΔΑΑ για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046. Ούτε έχουν προς το παρόν πεισθεί από τα επιχειρήματα που κατέθεσαν οι διοικήσεις του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και του ΔΑΑ, που πήγαν τις τελευταίες εβδομάδες στις Βρυξέλλες.
Στη ΔΑΑ, που ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων του καναδικού ομίλου PSP (κατέχει το 40% και τη διοίκηση, ενώ το δημόσιο διατηρεί το 55% και η οικογένεια Κοπελούζου το υπόλοιπο 5%), επικρατεί προβληματισμός. Τόσο στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου όσο και στο ΤΑΙΠΕΔ προβλέπουν πως θα χρειαστούν μήνες μέχρι να ξεψαχνίσουν οι κοινοτικές υπηρεσίες την παλαιά και τη νέα σύμβαση (τη σύμβαση 20ετούς παράτασης).
Κυρίως γιατί στην DG Comp δεν έχουν πεισθεί πως η διαδικασία του διαγωνισμού που ακολούθησε το ΤΑΙΠΕΔ ήταν η πλέον ενδεδειγμένη, ούτε και πως το συμφωνηθέν τίμημα των 480 εκατ. ευρώ (συν ΦΠΑ που μπορεί να συμψηφιστεί στο μέλλον) είναι το καλύτερο που θα μπορούσε να πάρει το ταμείο. Φαίνεται πως οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν πείσθηκαν από τα σαλόνια του ελληνικού Τύπου για «τη συμφωνία του 1,5 δισ. ευρώ» ή και «των δύο δισ. ευρώ»! Κατά κάποιο τρόπο, αμφισβητούν τη μεθοδολογία και τις προβλέψεις κυκλοφορίας που ακολουθήθηκε, προκειμένου να αποτιμηθεί το δικαίωμα της 20ετούς παράτασης στην εκμετάλλευση του αεροδρομίου.
Αν δεν πεισθούν, τότε η συμφωνία θα χαρακτηριστεί «παράνομη κρατική ενίσχυση» προς τον ΔΑΑ και φυσικά δεν θα εγκριθεί από την Κομισιόν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ που την προώθησαν. Ένα άλλο σενάριο προβλέπει πως η DG Comp θα εγκρίνει τη συμφωνία υπό προϋποθέσεις και αφού ενδεχομένως ζητήσει διαφορετικό (μεγαλύτερο) τίμημα. Οσα συμβαίνουν, πάντως, στις Βρυξέλλες με το θέμα του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» δικαιώνουν όσους εμφανίζονταν από τη αρχή επιφυλακτικοί στο συγκεκριμένο μοντέλο.
Η πολύμηνη καθυστέρηση στην έγκριση (ή όχι) της συμφωνίας για 20ετή παράταση στη διαχείριση του αεροδρομίου από τον ΔΑΑ οδηγεί σε αντίστοιχη καθυστέρηση του σχεδίου πώλησης του 30% της εταιρείας παραχώρησης που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Με βάση το συμπληρωματικό μνημόνιο, ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% του ΔΑΑ έπρεπε να ξεκινήσει μέσα στον Μάρτιο. Τώρα οι πλέον αισιόδοξοι μιλούν για το καλοκαίρι, «αν δεν στραβώσει κάτι στις Βρυξέλλες».
Η σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» είχε υπογραφεί το 1996 και είχε διάρκεια 30 έτη με πρόβλεψη για 20ετή παράταση. Οταν σχεδόν προ δεκαετίας είχε τεθεί το θέμα της παράτασης, με στόχο να εισαχθούν στο χρηματιστήριο οι μετοχές του ΔΑΑ, οι κοινοτικές υπηρεσίες είχαν εξετάσει το ενδεχόμενο διαγωνισμού. Τελικά, όμως, είχαν δεχθεί τα επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς πως η σύμβαση μπορεί να παραταθεί χωρίς διαγωνισμό, με διαπραγμάτευση με τον ΔΑΑ. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη είχε ενσωματωθεί και σε απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων επί κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου, με βάση την οποία κινήθηκαν και οι προηγούμενες διοικήσεις του ΤΑΙΠΕΔ.