Ως «έμμεση επιβεβαίωση» ερμηνεύουν παράγοντες της ελληνικής αγοράς αερομεταφορών την ανακοίνωση εξέδωσε προ ολίγου η Aegean Airlines με αφορμή δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο βασικοί της μέτοχοι συζητούν με τον κινεζικό όμιλο HNA Hainan τη μεταβίβαση μειοψηφικού πακέτου της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας.
Σε επικοινωνία που είχε το Euro2day.gr με τη διοίκηση της Aegean λίγο πριν εκδοθεί η σχετική ανακοίνωση, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας Ευτύχιος Βασιλάκης αρνήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα παραπέμποντας στις εταιρικές ανακοινώσεις.
Στην ανακοίνωσή της η Aegean αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως «πάντοτε διερευνά δυνατότητες στρατηγικών συνεργασιών και συμπράξεων» οι οποίες «θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο τόσο στις εργασίες όσο και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής της».
Στο δημοσίευμα γίνεται λόγο για συζητήσεις πώλησης στον κινεζικό όμιλο HNA Hainan μειοψηφικού πακέτου της τάξης του 25%. Αναφέρεται, μάλιστα, πως επίκειται ταξίδι στην έδρα της Hainan από τον αντιπρόεδρο της Aegean Ευτ. Βασιλάκη, τον δ/ντα σύμβουλο Δ. Γερογιάννη και το μέλος του Δ.Σ και μέτοχο της εταιρείας Αχ. Κωνσταντακόπουλο.
Πηγές της ελληνικής αεροπορικής αγοράς εξηγούσαν πως, εφόσον έχουν βάση οι σχετικές πληροφορίες κι αν τελικά υπάρξει «ντιλ», θα πρόκειται για σοβαρή εξέλιξη τόσο για την ισχυροποίηση της Aegean όσο και την ενίσχυση της παρουσίας του κινεζικού παράγοντα στην ελληνική οικονομία.
Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως η Aegean έχει ανάγκη από μια ισχυρή «πλάτη» προκειμένου να σταθεροποιήσει τη θέση της και να προετοιμάσει την επόμενη φάση ανάπτυξής της. Σημειώνουν ταυτόχρονα πως η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι θα αποφασίσει εντός του 2017 για το νέο τύπο αεροπλάνων που θα παραγγείλει. Ένα βαρύ επενδυτικό πρόγραμμα για το οποίο αναζητούσε ούτως ή άλλως ευρεία κεφαλαιακή βάση.
Την ίδια στιγμή η σύσφιξη των σχέσεων Ελλάδας-Κίνας, η επικείμενη απ’ευθείας αεροπορική σύνδεση των δύο χωρών και η αναμενόμενη ραγδαία αύξηση του τουριστικού ρεύματος από την Κίνα στη χώρα μας, δημιουργούν ένα ευρύ πεδίο κερδοφορίας για τους ομίλους που θα συνδεθούν με αυτό.
Έτσι, εξηγούν οι ίδιες πηγές, η κινεζική πλευρά έχει κάθε λόγο να επιδιώκει να ελέγξει μεγάλο μέρος των εσόδων που αντιστοιχούν στην αναμενόμενη μεγάλη αύξηση των ταξιδιών Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
H αεροπορική εταιρεία Air China, αναφέρουν, δοκίμασε, ήδη, την ελληνική αγορά με πτήσεις Πεκίνου-Αθήνας μέσω Μονάχου. Ο δε όμιλος HNA Hainan παρακολουθεί στενά την ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με απόλυτα ασφαλείς πληροφορίες του Euro2day.gr. Εταιρείες του πετούν ήδη προς τη γειτονική Ιταλία και πέρυσι εξέταζε το ενδεχόμενο να επεκτείνει τις πτήσεις τους προς την Αθήνα (μέσω Ιταλίας).
Τα δεδομένα, ωστόσο, έχουν αλλάξει τους τελευταίους μήνες. Η απόκτηση του ελέγχου του ΟΛΠ από την Cosco και το ενδιαφέρον ομίλων όπως η HNA Hainan για το αεροδρόμιο της Αθήνας δημιουργούν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τις προοπτικές να πατήσει «με δύο πόδια» η Κίνα στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Έτσι, εξηγούν, η Ελλάδα υπό προϋποθέσεις, θα μπορούσε να εξελιχθεί σε βασική θαλάσσια (μέσω ΟΛΠ) και εναέρια (μέσω «Ελ. Βενιζέλου) πύλη εισόδου προϊόντων και επισκεπτών από την Κίνα.
Ενδεχόμενη συμφωνία με έναν όμιλο όπως η Hainan, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα δώσει στην Aegean τη δυνατότητα να διευρύνει το δίκτυο μακρινών δρομολογίων της προς τη χρυσοφόρα αγορά της Ασίας και του Ειρηνικού. Παράλληλα, εξηγούν, θα της έδιναν τη δυνατότητα να επιχειρήσει να εισέλθει στην αγορά μακρινών δρομολογίων με δικά της αεροπλάνα σε επόμενο στάδιο.
Η ανακοίνωση της Aegean:
«Aναφορικά με δημοσίευμα της εφημερίδας Deal News με ημερομηνία 19 Μαΐου 2017, η εταιρεία ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε ενημερώνει το επενδυτικό κοινό ότι η Εταιρεία πάντοτε διερευνά δυνατότητες στρατηγικών συνεργασιών και συμπράξεων οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο τόσο στις εργασίες όσο και στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής της. Σε περίπτωση που η Εταιρεία συνάψει στο μέλλον συμφωνία αναφορικά με στρατηγική συνεργασία, ή αντίστοιχη σημαντική επιχειρηματική εξέλιξη, η Εταιρεία θα προβεί σε σχετική ανακοίνωση προκειμένου να ενημερώσει το επενδυτικό κοινό, σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.Μέχρι σήμερα ωστόσο δεν υπάρχει καμία τέτοια εξέλιξη».