Ολες οι μεγάλες τεχνικές εταιρείες καθώς και σχεδόν όλοι οι ξένοι όμιλοι που εμπλέκονται κατά την Επιτροπή Ανταγωνισμού στην υπόθεση των επίμαχων διαγωνισμών δημόσιων έργων έχουν προσφύγει στη διαδικασία διευθέτησης, με στόχο την επίτευξη συμβιβασμού με την ανεξάρτητη αρχή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την εβδομάδα ξεκίνησε ο πρώτος από τους τρεις κύκλους συναντήσεων (με κάθε τεχνική εταιρεία ξεχωριστά) με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ο αριθμός των κατασκευαστικών εταιρειών που προσέφυγαν στη διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών είναι "διψήφιος", κατά τις ίδιες πληροφορίες, ενώ το σύνολο των εμπλεκομένων, με βάση την εισήγηση, φτάνει τους 45.
Η διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών «αφορά στις περιπτώσεις που επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων παραδέχονται, εκούσια και ανεπιφύλακτα, τη συμμετοχή τους σε οριζόντια καρτελική σύμπραξη (…) και διευκολύνουν, με τον τρόπο αυτό, τη διαδικασία διαπίστωσης της παράβασης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Στις περιπτώσεις αυτές χορηγείται μείωση του προστίμου κατά 15% υπό ορισμένες προϋποθέσεις».
Ο συμβιβασμός, πάντως, δεν θεωρείται δεδομένος καθώς πολλά θα εξαρτηθούν από τη στάση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στελέχη κατασκευαστικών ομίλων υποστηρίζουν πως επιδιώκουν συμβιβασμό ο οποίος θα κινείται σε τρεις άξονες: Να μην απειλείται η βιωσιμότητα των εταιρειών, να συμβάλλει στην εντός χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωση των μεγάλων έργων στους οδικούς άξονες και, τρίτο, να εξαλείφεται ο κίνδυνος επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων.
Ο κίνδυνος επιστροφής κονδυλίων δεν είναι αμελητέος, αν κρίνουμε από πρόσφατες διαρροές κοινοτικών εγγράφων, με αποτέλεσμα να δυσκολεύουν και τα περιθώρια κινήσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η διοίκηση της τελευταίας πρέπει στην ουσία να κινηθεί πάνω σε τεντωμένο σκοινί, με βάση και την εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού.
Εκτός του σοβαρού κινδύνου με τα κοινοτικά κονδύλια, η Επιτροπή Ανταγωνισμού καλείται να αντιμετωπίσει και άλλα ζητήματα όπως, για παράδειγμα, με τη Siemens. Η τελευταία (που κατά πληροφορίες έχει προσφύγει στη διαδικασία διευθέτησης) καλύπτεται από νομοθετική ρύθμιση που είχε ψηφιστεί στο παρελθόν. Ετσι για το ίδιο έργο, που υλοποίησε σε κοινοπραξία με ελληνικές εταιρείες, εγκαλούνται οι εγχώριοι εργολάβοι και η πολυεθνική έχει κατά κάποιο τρόπο το ακαταδίωκτο, αν και έλαβε τη μερίδα του λέοντος από τα έσοδα.
Οπως εξηγούν στην αγορά κατασκευών, "αναζητείται συμβιβασμός που θα μεταφράζεται σε κάτι περισσότερο από την έκπτωση του 15% στο πρόστιμο που προβλέπει η νομοθεσία". Οι ίδιοι επικαλούνται και την εμπειρία άλλων ευρωπαϊκών κρατών, για αντίστοιχες περιπτώσεις, όπως η Δανία.
Στην τελευταία επιστολή που έλαβαν οι εμπλεκόμενες τεχνικές εταιρείες, στις 17 Αυγούστου, αναφέρονται τα εξής:
«Σας ενημερώνουμε ότι, με απόφαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κινήθηκε η διαδικασία Διευθέτησης διαφορών για την υπόθεση: «Αυτεπάγγελτη έρευνα διαγωνισμού δημοπράτησης δημόσιων έργων υποδομής, ιδίως οδοποιίας, εκσυγχρονισμού κα αναβάθμισης οδικών αξόνων, κατασκευής νέων αυτοκινητοδρόμων, συγκοινωνιακών έργων (μετρό / ΟΣΕ / λιμάνια / αεροδρόμια), όπως ενδεικτικά στα έργα: (…) για πιθανή παράβαση των διατάξεων του άρθρου 1 το Ν. 3959/2011 (και το άρθρο 1 το Ν. 703/1977), περί Προστασίας του Ελεύθερου Ανταγωνισμού, όπως ισχύει κατά το άρθρο 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
Ενόψει αυτού αναβλήθηκε η συζήτηση της υπόθεσης, η οποία είχε οριστεί για την 26.9.2016, σε μεταγενέστερη ημερομηνία για την οποία θα λάβετε σχετική κλήση. Σημειώνεται ότι η προθεσμία υποβολής αιτήματος στην υπαγωγή της διαδικασίας Διευθέτηση διαφορών λήγει τη 22 Αυγούστου τ.ε. (σ.σ. τρέχοντος έτους) και ότι με την ίδια απόφαση, στο πλαίσιο του άρθρου 14 παρ. 6 του Κανονισμού Λειτουργίας της Επιτροπής, μετά από σχετικό αίτημα εμπλεκόμενου μέρους, παρατείνεται η προθεσμία υποβολής Υπομνήματος έως την 26η Σεπτεμβρίου 2016 και Προσθήκης - Αντίκρουσης έως την 6η Οκτωβρίου 2016».