Κι όμως η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Αυτό επιβεβαιώνεται στην περίπτωση της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης, που αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα και να αναζητήσει την τύχη της και στην Αθήνα. Απόφαση η οποία χρειάσθηκε κοντά στα 20 χρόνια για να υλοποιηθεί.
Τι άλλαξε μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια πέρα από την ύφεση που μαστίζει την ελληνική αγορά την τελευταία εξαετία; Η στροφή των καταναλωτών στα παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, όπως τα κρητικά, και η πτώση των ενοικίων. Τα δύο αυτά συστατικά στάθηκαν η αφορμή για την οικογένεια Χαλκιαδάκη, που διατηρεί μια από τις μεγαλύτερες κρητικές αλυσίδες (η οποία είναι μέλος του ομίλου Βερόπουλου) για να επιχειρήσει σε ένα τελείως διαφορετικό περιβάλλον και με ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο καταστήματος.
Και εξηγούμαστε. Η νέα επιχειρηματική προσπάθεια, την οποία "τρέχει" η Χριστίνα Χαλκιαδάκη, και αναπτύσσεται αποκλειστικά από την οικογένεια Χαλκιαδάκη, δεν αφορά σε καταστήματα σούπερ μάρκετ. Το νέο μοντέλο καταστήματος που πρόκειται να παρουσιαστεί επισήμως, σήμερα Παρασκευή στην Γλυφάδα και το Σάββατο στο Χαλάνδρι, είναι κρητικά παντοπωλεία.
Δηλαδή καταστήματα στα οποία οι Αθηναίοι και εν δυνάμει οι περίπου 500.000 κρητικοί που ζουν στην πρωτεύουσα, θα μπορέσουν να βρουν παραδοσιακά κρητικά προϊόντα όπως αλλαντικά, τυριά, παξιμάδια, ελαιόλαδο, κρασί, οπωροκηπευτικά, αφεψήματα, φρέσκο κρητικό κρέας, αναψυκτικά, χυμούς αλλά και καλλυντικά.
Ο στόχος, όπως εξηγεί στο Euro2day.gr η 37χρονη Χριστίνα Χαλκιαδάκη, η ανάδειξη της κρητικής διατροφής, η τόνωση της κρητικής οικονομίας και παραγωγής και κατ' επέκταση η στήριξη της εθνικής οικονομίας.
Όπως λέει άλλωστε και ο πατριάρχης της οικογένειας ο κ. Μηνάς Χαλκιαδάκης, "πρέπει να σηκωθούν από τις καφετέριες οι νέοι της Κρήτης. Να φυτέψουν λεμόνια και χαμομήλι. Είναι απαράδεκτο να εισάγουμε προϊόντα από την Κίνα και την Αργεντινή τη στιγμή που μπορούμε να τα παράγουμε στη χώρα μας. Πρέπει να στηρίξουμε την ελληνική παραγωγή, να δώσουμε πρόσβαση στα ελληνικά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων, να τα γνωρίσουν οι καταναλωτές, για να τονωθεί η εθνική οικονομία και η απασχόληση".
Αυτό τον στόχο θα επιχειρήσει να εξυπηρετήσει, σύμφωνα με την Χριστίνα Χαλκιαδάκη, η νέα προσπάθεια της οικογένειας στην Αθήνα. Βέβαια το εύλογο ερώτημα που τίθεται είναι τι αλλαγές θα μπορέσουν να φέρουν στην κρητική οικονομία δύο καταστήματα. Σίγουρα δεν θα μπορέσουν να αλλάξουν άρδην το τοπίο όπως παραδέχεται η ίδια, αν και όπως σημειώνει έχει υπάρξει ενδιαφέρον από επενδυτές να αναπτυχθεί το συγκεκριμένο μοντέλο με τη μέθοδο του franchise.
Και συμπληρώνει: «μέσω αυτής της προσπάθειας και άλλων αντίστοιχων, μικροί τοπικοί παραγωγοί θα αποκτήσουν πρόσβαση σε μια μεγαλύτερη αγορά πέρα από τα στενά όρια π.χ. της Κρήτης. Θα τους γνωρίσουν οι καταναλωτές και γιατί όχι θα μπορέσουν θα αναπτυχθούν περαιτέρω». Ως παράδειγμα φέρνει το ελληνικό πρωινό και την αποδοχή που είχε όχι μόνο από τα ξενοδοχεία της Κρήτης αλλά κυρίως από τους ξένους τουρίστες οι οποίοι επιστρέφοντας στις χώρες τους μετά τις καλοκαιρινές διακοπές στη Μεγαλόνησο φρόντισαν να πάρουν μαζί τους ως... σουβενίρ κρητικό ελαιόλαδο.
Η αλυσίδα Χαλκιαδάκης
Η οικογένεια Χαλκιαδάκης, είναι γνωστή μέσω της ομώνυμης αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ που δραστηριοποιείται στο χώρο από το 1980. Το 1994 η αλυσίδα εντάχθηκε στον όμιλο super market Βερόπουλος ο οποίος ελέγχει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Σήμερα η αλυσίδα αριθμεί 38 καταστήματα στην Κρήτη και απασχολεί 940 εργαζομένους.
Σε ότι αφορά την πορεία των οικονομικών της μεγεθών κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς οι πωλήσεις της ξεπέρασαν τα 130 εκατ. ευρώ από 128 εκατ. ευρώ το 2011 και τα κέρδη προ φόρων της διαμορφώθηκαν στα 2,169 εκατ. ευρώ έναντι 1,698 εκατ. ευρώ το 2011.