Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, βάσει του κανονισμού της Ε.Ε. για τις συγκεντρώσεις, την προτεινόμενη εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines.
Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρεται: "Η Επιτροπή εξέτασε τις επιπτώσεις της προτεινόμενης εξαγοράς στον ανταγωνισμό των επηρεαζόμενων αγορών όσον αφορά τις επιβατικές πτήσεις εσωτερικού. Η Aegean είναι ο πλησιέστερος ανταγωνιστής της Olympic στις αγορές αυτές στην Ελλάδα. Η Επιτροπή είχε εκφράσει αρχικά ανησυχίες και ξεκίνησε διεξοδική έρευνα τον Απρίλιο του 2013 (IP/13/361).
Εξαιτίας της ελληνικής κρίσης, η ζήτηση επιβατικών πτήσεων εσωτερικού με αναχώρηση από την Αθήνα μειώθηκε κατά 26%: από 6,1 εκατ.επιβάτες το 2009 σε 4,5 εκατ. το 2012. Η μείωση αυτή συνεχίστηκε και το πρώτο εξάμηνο του 2013 (-6,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος).
Επιπλέον, ο αριθμός των διαδρομών που εξυπηρετούν η Aegean και η Olympic μειώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Όταν η Επιτροπή απαγόρευσε την προηγούμενη προσπάθεια της Aegean να εξαγοράσει την Olympic το 2011, οι εταιρείες εκτελούσαν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε 17 διαδρομές, εκ των οποίων εννέα δημιουργούσαν προβλήματα ανταγωνισμού (βλ. IP/11/68). Σήμερα, η Aegean και η Olympic εκτελούν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε επτά διαδρομές, εκ των οποίων οι ακόλουθες πέντε εξυπηρετούνται μόνον από αυτές: Αθήνα - Χανιά, Αθήνα - Μυτιλήνη, Αθήνα - Σαντορίνη, Αθήνα - Κέρκυρα (η Aegean εκτελεί δρομολόγια μόνο τον καλοκαίρι), Αθήνα - Κως (η Aegean εκτελεί δρομολόγια μόνο τον καλοκαίρι).
Η έρευνα αγοράς έδειξε ότι δεν είναι πιθανή η είσοδος άλλων αεροπορικών εταιρειών στο άμεσο μέλλον σε καμία από αυτές τις διαδρομές. Αυτό οφείλεται σε διάφορους λόγους: οι δυνητικοί ανταγωνιστές διαβλέπουν πιο κερδοφόρες ευκαιρίες αλλού, θεωρούν το κόστος εισόδου πολύ υψηλό ή παραμένουν εκτός της ελληνικής εγχώριας αγοράς εξαιτίας της δυσχερούς κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα η ελληνική οικονομία".
Βασιλάκης: Από σήμερα μεγαλώνουν οι ευθύνες μας
"Η λογική στην οποία βασίστηκε η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καταδεικνύει την απόλυτη αναγκαιότητα των συνεργειών στην ελληνική αγορά αερομεταφορών. Με την εξαγορά δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για ένα βιώσιμο, ελληνικό αερομεταφορέα, ανταγωνιστικό στην ευρύτερη περιοχή, ικανό να δημιουργήσει μια σταθερή αναπτυξιακή δυναμική και με το απαραίτητο μέγεθος για να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας", αναφέρει σε ανακοινωσή της η Aegean.
Επίσης σημειώνει: "Μετά την έγκριση της Ε.Ε., η εξαγορά των μετοχών της Olympic Air και η ανάληψη της ευθύνης διοίκησης από την AEGEAN αναμένεται να ολοκληρωθεί ως τις 18/10/2013. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε €72 εκατ., από τα οποία τα €20 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η Olympic Air θα καταστεί θυγατρική της εισηγμένης AEGEAN και θα ξεκινήσει άμεσα η ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών. Οι δύο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η κάθε μία το όνομα και το σήμα της καθώς και διακριτό πτητικό έργο και στόλο".
Ο πρόεδρος της AEGEAN Θεόδωρος Βασιλάκης δήλωσε: "Από σήμερα μεγαλώνουν οι ευθύνες μας απέναντι στη χώρα και το επιβατικό κοινό. Μεγαλώνουμε και καλούμαστε να γίνουμε ακόμα καλύτεροι, να στηρίξουμε ακόμα περισσότερο την περιφέρεια και να διασφαλίσουμε ποιοτική πρόσβαση και στο πιο μικρό νησί της Ελλάδας. Οι οικονομίες κλίμακος θα μας επιτρέψουν να προσφέρουμε ακόμη πιο χαμηλούς ναύλους στο εσωτερικό, ιδιαίτερα προς τα μικρά νησιά της χώρας. Παράλληλα, μας δίνεται η δυνατότητα να αυξήσουμε ακόμη περισσότερο την εξωστρέφειά μας και το ρυθμό ανάπτυξης του δικτύου εξωτερικού, τόσο από την Αθήνα όσο και την Περιφέρεια, συμβάλλοντας ακόμα πιο ουσιαστικά στον ελληνικό τουρισμό και στην ελληνική οικονομία».
| AEGEAN | Olympic Air | ΣΥΝΟΛΟ |
Στόλος (9/10/2013) | 30 | 15 | 45 |
Αρ. Προσωπικού (9/10/2013) | 1.480 | 610 | 2.090 |
Επιβάτες εκατ. (2013 εκτίμηση) | 6,50 | 1,90 | 8,40 |
Εσωτερικού | 2,50 | 1,65 | 4,15 |
Εξωτερικού | 4,00 | 0,25 | 4,25 |
Κύκλος εργασιών (€εκατ. 2013 εκτίμηση) | 630 | 170 | 800 |
MIG: Αυξάνουν τα ταμειακά διαθέσιμα και βελτιώνεται η χρηματοοικονομική δομή του ομίλου
"Η μεταβίβαση των μετοχών αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες δύο εβδομάδες" αναφέρει σε ανακοίνωσή της η MIG. Όπως σημειώνει "η Olympic Air θα καταστεί θυγατρική της Aegean, ενώ οι δύο εταιρείες θα διατηρήσουν η κάθε μία το σήμα, το διακριτό πτητικό έργο και τον στόλο τους. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανέρχεται σε €72 εκατ. από τα οποία €20 εκατ. έχουν ήδη καταβληθεί".
Επίσης αναφέρεται: "Το συνεχιζόμενο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης κατέστησε αναγκαία τη συμφωνία αυτή με την οποία εξασφαλίζεται η μελλοντική χρήση του εμπορικού σήματος της Ολυμπιακής, ενώ διασφαλίζονται οι δυνατότητες συνεχούς και απρόσκοπτης αεροπορικής σύνδεσης της Ελλάδος τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Εκτιμούμε ότι χωρίς τη συμφωνία αυτή οι λειτουργικές ζημίες και η αναπόφευκτη συρρίκνωση δραστηριοτήτων των αεροπορικών εταιρειών θα περιόριζαν την αεροπορική σύνδεση της χώρας με απροσδιόριστες συνέπειες για τον κλάδο και την οικονομία.
Η συμφωνία έχει σαν αποτέλεσμα την ενίσχυση των ταμειακών διαθεσίμων της MIG κατά το πρόσθετο τίμημα των €52 εκατ. το οποίο θα καταβληθεί σταδιακά, καθώς και τη μείωση του συνολικού δανεισμού του ομίλου κατά το ποσό των €117,8 εκατ. που αντιστοιχεί σε υποχρεώσεις που απορρέουν από συμβάσεις χρηματοοικονομικής μίσθωσης αεροσκαφών. Οι παραπάνω κινήσεις βελτιώνουν σημαντικά τη χρηματοοικονομική δομή του ομίλου. Στις ενοποιημένες λογιστικές καταστάσεις της MIG η Olympic Air εμφανίζεται ως διακοπείσα δραστηριότητα από το τέλος του 2012.
Η συμφωνία αυτή εντάσσεται στη στρατηγική του ομίλου Marfin Investment Group για την απεμπλοκή από ζημιογόνες δραστηριότητες με αρνητικές ταμειακές ροές και την επικέντρωση στις κύριες δραστηριότητές της με θετικές προοπτικές, και οικονομικά αποτελέσματα στοχεύοντας μεσοπρόθεσμα στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους του ομίλου".