Μέχρι το τέλος του μήνα θα πρέπει να εξοφληθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς την ΕΥΔΑΠ ύψους 350 εκατ. ευρώ, ενώ ισχυρά χαρτιά διαθέτει η εισηγμένη και για την εξόφληση άλλων 293 εκατ. ευρώ, που αφορούν απαιτήσεις της επιχείρησης για επιχορηγήσεις επενδύσεων της περιόδου 2000-2010.
Υπό την πίεση της τρόικας η κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τους ανοικτούς λογαριασμούς του Δημοσίου με την επιχείρηση, συμψηφίζοντας και εξοφλώντας το σύνολο των υποχρεώσεών του, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΠ.
Ο δρόμος για τη ρύθμιση των χρεών έχει ήδη ανοίξει με το νομοθετικό πλαίσιο που ψήφισε τον περασμένο Αύγουστο η Βουλή (νόμος 4179/2013), το οποίο ορίζει τα εξής βήματα: Προσδιορισμός ως τις 30 Αυγούστου 2013 των οφειλών του Δημοσίου προς την ΕΥΔΑΠ και αντίστοιχα της ΕΥΔΑΠ προς το Δημόσιο, συμψηφισμός εν συνεχεία απαιτήσεων και τέλος εξόφληση από το Δημόσιο του υπόλοιπου των οφειλών του προς την εισηγμένη.
Η διαδικασία του συμψηφισμού ολοκληρώθηκε και συμψηφίστηκαν απαιτήσεις 11,4 εκατ. ευρώ, το μέρισμα, δηλαδή, που δικαιούνταν το ελληνικό δημόσιο ως μέτοχος της ΕΥΔΑΠ για τις χρήσεις 2008-2010, με οφειλές του Δημοσίου για την κάλυψη του συσσωρευμένου ελλείμματος του προγράμματος προκαθορισμένων παροχών της εταιρείας.
Μετά τον παραπάνω συμψηφισμό προκύπτουν επιπλέον απαιτήσεις της ΕΥΔΑΠ από το ελληνικό δημόσιο ύψους 352 εκατ. ευρώ, που πρέπει να καταβληθούν ως το τέλος Σεπτεμβρίου και αφορούν:
- Απαιτήσεις 169 εκατ. ευρώ από δήμους και δημόσιους οργανισμούς για υδροληψία.
- Απαιτήσεις 112,6 εκατ. ευρώ από το ΥΠΕΧΩΔΕ και το ΥΠΟΜΕΔΙ για έργα που έχει κατασκευάσει η ΕΥΔΑΠ για λογαριασμό τους.
- Απαίτηση 69,7 εκατ. ευρώ για την κάλυψη από το Δημόσιο του σωρευμένου ελλείμματος του προγράμματος προκαθορισμένων παροχών των εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ.
Τα 69,7 εκατ. ευρώ του σωρευμένου ελλείμματος έχουν ήδη ρυθμισθεί. Τα 11, 4 εκατ. με συμψηφισμό, όπως προαναφέρθηκε, μερισμάτων που αναλογούσαν στο Δημόσιο, και τα υπόλοιπα 58,3 εκατ. ευρώ με απόφαση του κ. Μιχ. Χρυσοχοΐδη που αναρτήθηκε πρόσφατα στη Διαύγεια.
Με βάση την απόφαση, το Δημόσιο καλύπτει τα 58 εκατ. ευρώ του σωρευμένου ελλείμματος που έχει το πρόγραμμα προκαθορισμένων παροχών της ΕΥΔΑΠ ως τις 8/8/2013 και διακόπτεται οριστικά η χρηματοδότηση του προγράμματος από το Δημόσιο.
Οι απαιτήσεις από δήμους (138,8 εκατ. ευρώ) και λοιπούς δημόσιους οργανισμούς (30 εκατ. ευρώ) για υδροληψία θα πρέπει να εξοφληθούν ως το τέλος του μήνα.
Μέσα στο α’ εξάμηνο του 2013 η ΕΥΔΑΠ υπέγραψε συμβάσεις ρύθμισης παλαιών οφειλών και είσπραξης τρεχουσών οφειλών με οκτώ συνολικά δήμους (Αθηναίων, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Διονύσου, Λεβαδέων, Μοσχάτου–Ταύρου, Μεταμόρφωσης, Παλλήνης και Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας) και τρεις Δημοτικές Επιχειρήσεις (Δ.Ε.Υ.Α. Λειβαδιάς., Δ.Ε.Υ.Α. Χαλκίδος, Δ.Ε.Υ.Α. Λαυρεωτικής).
Έτσι εισέπραξε εντός του α΄ εξαμήνου 50,6 εκατ. ευρώ, μειώνοντας σημαντικά το χρέος από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των δήμων και θα εισπράξει άλλα 138,8 εκατ. ευρώ ως το τέλος του μήνα.
Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να εξοφληθούν και απαιτήσεις 112,6 εκατ. ευρώ από έργα που έχει κατασκευάσει η ΕΥΔΑΠ για λογαριασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ και του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Αύριο συνεδριάζει το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ για το θέμα και σύμφωνα με πληροφορίες θα αποφασίσει τη σύγκληση έκτακτης γενικής συνέλευσης για τις 18 Οκτωβρίου η οποία θα κληθεί να εγκρίνει τη ρύθμιση των απαιτήσεων από το Δημόσιο με ταυτόχρονη παραίτηση της εταιρείας από ένδικα μέσα διεκδικήσεων.
Ισχυρά χαρτιά από την ΕΥΔΑΠ για εξόφληση άλλων 293 εκατ.
Το αγκάθι τόσο για την κυβέρνηση όσο και για την εισηγμένη είναι οι πρόσθετες απαιτήσεις ύψους 293 εκατ. ευρώ που έχει η ΕΥΔΑΠ έναντι επιχορηγήσεων για επενδύσεις της περιόδου 2000-2010, οι οποίες αφορούσαν ανακαίνιση ή επέκταση του δικτύου ύδρευσης από το 2000 ως και σήμερα.
Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο (2744/1999) της ΕΥΔΑΠ, η επιχείρηση υπέγραψε με το Δημόσιο σύμβαση, με την οποία το Δημόσιο ανέλαβε τη δέσμευση να επιχορηγεί τις επενδύσεις της, καλύπτοντας το 60% της δαπάνης, είτε από κοινοτικούς πόρους είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Οι επιχορηγούμενες επενδύσεις αφορούσαν ανακαίνιση, βελτίωση ή και επέκταση του συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης για την οκταετία από το 2000 έως το 2008. Ταυτόχρονα, με τη σύμβαση καθοριζόταν ότι μέχρι και το 2004 οι δαπάνες συντήρησης του δικτύου συμψηφίζονταν με το ακατέργαστο νερό που διέθετε το Δημόσιο στην ΕΥΔΑΠ.
Η ΕΥΔΑΠ είχε κεφαλαιακές δαπάνες 1,19 δισ. ευρώ για το διάστημα 2000 - 2010. Από αυτά, όμως, τα 704,4 εκατ. αφορούν δαπάνες στις οποίες δεν είναι εφικτό να απομονωθεί το ποσό που αναλογεί στη συντήρηση και επομένως συμψηφίζεται και αυτό που αναλογεί στη λειτουργία του δικτύου. Ως εκ τούτου, παρότι η ΕΥΔΑΠ διατηρεί απαίτηση (μη λογιστικοποιημένη) για τις παραπάνω επενδύσεις, είναι δύσκολο να εισπράξει κάτι.
Στον αντίποδα, η εισηγμένη διαθέτει όλα τα τιμολόγια και τις εγγραφές για απαιτήσεις ύψους 293 εκατ. ευρώ που αφορούν κεφαλαιουχικές δαπάνες της δεκαετίας 2000-2010.
Αναλυτικά, είχε επενδύσεις:
- 432,49 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση - επέκταση του δικτύου την περίοδο 2000-08 για τις οποίες δικαιούται επιχορήγηση ύψους 259,49 εκατ. περίπου και έχει λάβει μέσω συμψηφισμού μόλις 14,7 εκατ. ευρώ.
- 105,3 εκατ. ευρώ, την περίοδο 1.1.2009 - 31.12.2010, για τις οποίες διεκδικεί επιχορήγηση 63,2 εκατ. ευρώ, έναντι της οποίας έχει εισπράξει μόλις 14,7 εκατ. ευρώ.
Με δεδομένο ότι η ΕΥΔΑΠ διαθέτει όλα τα σχετικά τιμολόγια, δύσκολα η παραπάνω απαίτηση των 293 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να «κουρευτεί». Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων που παρακολουθούν το θέμα, οι παραπάνω απαιτήσεις θα πρέπει να πληρωθούν.
Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο το Δημόσιο να επιχειρήσει τον συμψηφισμό μέρους ή και του συνόλου της οφειλής, μέσω παράτασης της άδειας εκμετάλλευσης της ΕΥΔΑΠ ή αναδρομικής αύξησης των χρεώσεων στην τιμή του ακατέργαστου νερού.
Σημειώνεται ότι από τη χρήση 2004 εκκρεμεί η σύναψη σύμβασης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας σχετικά με την παροχή σε αυτήν ακατέργαστου νερού. Μέχρι και το 2004 η παροχή ακατέργαστου νερού από το Δημόσιο στην ΕΥΔΑΠ συμψηφιζόταν με το παρεχόμενο από την εταιρεία κόστος συντήρησης και λειτουργίας των παγίων περιουσιακών στοιχείων αποταμίευσης και μεταφοράς ύδατος που ανήκουν στην ΕΥΔΑΠ Παγίων Ν.Π.Δ.Δ.