Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση συμμάζεμα κόστους, σε όλους τους τομείς, την οποία εφαρμόζουν το τελευταίο διάστημα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.
Η επιχείρηση αναδιοργάνωσης περιλαμβάνει λουκέτο σε σημαντικό αριθμό καταστημάτων αλλά και περικοπές στους μισθούς των εργαζομένων, που γίνονται με την συναίνεση τους, σε μια προσπάθεια η εταιρεία να γυρίσει σε θετικά αποτελέσματα, καθώς την προηγούμενη χρονιά κατέγραψε ζημιές.
Την ίδια ώρα τα δύσκολα για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι ακριβώς μπροστά αφού, με την πλήρη απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, οι ανταγωνιστές τους εμφανίζονται έτοιμοι να μπουν σε «χρυσοφόρα» τμήματα της αγοράς τα οποία εως τώρα προνομιακά είχαν τα ΕΛΤΑ.
Κλείνουν 80 περιφερειακά καταστήματα – σε ιδιώτες η εξυπηρέτηση των περιοχών
Με απόφαση της διοίκησης των ΕΛΤΑ που ελήφθη πριν από περίπου ένα μήνα και αφορούσε τη λειτουργία μονάδων λιανικής των Ελληνικών Ταχυδρομείων εγκρίθηκαν οι δράσεις του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου των ΕΛΤΑ και τις αναγκαίες άμεσες δράσεις για το "Crass Program 2013-2014", στο οποίο προβλέπεται η αναστολή της συναλλακτικής δραστηριότητας 80 ταχυδρομικών καταστημάτων και θυρίδων συναλλαγής των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα.
Τα σχέδια αυτά έχουν αρχίσει ήδη να μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης παρότι η αντίδραση που παρατηρείται από τις τοπικές κοινωνίες είναι ιδιαιτέρως έντονη. Οι εργαζόμενοι που εργάζονται στα καταστήματα στα οποία μπαίνει λουκέτο, και τα οποία κατά κύριο λόγο βρίσκονται με μικρές κωμοπόλεις, μεταφέρονται σε άλλα καταστήματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Την ταχυδρομική εξυπηρέτηση των περιοχών αυτών θα αναλάβουν, κατόπιν διαγωνισμών, ιδιώτες πράκτορες. Σε περίπτωση που δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον τις περιοχές θα συνεχίσουν να εξυπηρετούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αλλά με διαφορετικούς όρους, αφού πλέον αυτές θα ενταχθούν στις αποκαλούμενες δυσπρόσιτες.
Να σημειώσουμε ότι όσοι ενδιαφέρονται να αναλάβουν υπηρεσίες πρακτόρευσης θα πρέπει να λειτουργούν ήδη κατάστημα όπως παντοπωλείο, μίνι ή σούπερ μάρκετ, ενώ θα απαιτείται και η καταβολή εγγύησης.
Οι ιδιώτες ταχυδρόμοι θα αμείβονται με κάποια πάγια ποσά ανάλογα με το εύρος της περιοχής που θα εξυπηρετούν καθώς και ποσοστά από τις συναλλαγές και την διαχείριση αντικειμένων που θα πραγματοποιούν. Τα καταστήματα των ΕΛΤΑ θα κλείσουν μόλις ξεκινήσει η λειτουργία των πρακτορείων.
Νέα συλλογική σύμβαση με μειώσεις 20 εκατομμυρίων ευρώ στους μισθούς
Παράλληλα όμως προκειμένου να αντιμετωπίσει το σκληρό ανταγωνισμό η Διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει έρθει και σε συμφωνία με τους εργαζόμενους για περικοπές στους μισθούς τους που σωρευτικά θα φτάσουν τα 20 εκατομμύρια ευρώ, όπως προβλέπει η νέα επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας που υπεγράφη πρόσφατα.
Σύμφωνα με την διοίκηση της εταιρείας η υπογραφή της ΕΣΣΕ έγινε σε μια κρίσιμη χρονική συγκυρία και σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται τα ΕΛΤΑ. Στόχος των συνδυασμένων κινήσεων είναι στην διετία το κόστος να μειωθεί κατά περίπου 46 εκατομμύρια ευρώ.
Ζημιές
Το συμμάζεμα των οικονομικών του ΕΛΤΑ κρίνεται κάτι περισσότερο από απαραίτητο καθώς τα Ελληνικά Ταχυδρομεία το 2012, μετά από ένα κερδοφόρο διάλειμμα, επέστρεψαν σε ζημιογόνο έδαφος καταγράφοντας ζημιές 9,2 εκατομμύρια ευρώ.
Τα έσοδα της εταιρείας διαμορφώθηκαν ελαφρώς χαμηλότερα από τα 420 εκατομμύρια ευρώ καταγράφοντας μεγάλη μείωση 62 εκατομμυρίων ευρώ σε απόλυτα μεγέθη ή 13,4% σε ποσοστό.
Το ζημιογόνο αποτέλεσμα επιτεύχθηκε σε μια χρονιά που ήταν η τελευταία κατά την οποία τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είχαν το μονοπώλιο στην διακίνηση επιστολών με βάρος ως 50 γραμμάρια.
Από την 1η Ιανουαρίου η ταχυδρομική αγορά τελεί υπό καθεστώς πλήρους απελευθέρωσης. Μάλιστα οι μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών δηλώνουν πλήρη ετοιμότητα να διεκδικήσουν τμήμα της πίττας στην οποία έως το τέλος της προηγούμενης χρονιάς δεν είχαν πρόσβαση λόγω των κανόνων που ίσχυαν.