Αττική Οδός: Το ενδεχόμενο παράτασης και το «σφιχτό» περιθώριο

Μέσα στο καλοκαίρι αλλά πιθανότατα πέραν της προθεσμίας της 10ης Ιουλίου θα κατατεθούν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Οι νέες κοινοπραξίες, τα αιτήματα, το χρονοδιάγραμμα και το ορατό σενάριο επέκτασης της υφιστάμενης σύμβασης.

Αττική Οδός: Το ενδεχόμενο παράτασης και το «σφιχτό» περιθώριο

Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο ολιγοήμερης παράτασης της προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον διαγωνισμό νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού, η οποία ως γνωστόν έχει ορισθεί μετά τις σχετικές αναβολές για τις 10 Ιουλίου 2023.

Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη απόφαση του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά μια νέα παράταση, εντούτοις η διοίκησή του έχει υποδεχθεί σχετικά αιτήματα υποψήφιων διεκδικητών, κυρίως από κοινοπρακτικά σχήματα που άλλαξαν σύσταση προσφάτως. Σημειώνεται ότι το πλαίσιο της σύμβασης είχε παραδοθεί στους ενδιαφερόμενους νωρίτερα, ανοιχτό ήταν από τα τέλη του 2022 και καθ' όλη τη διάρκεια της δημοπράτησης το VDR, ενώ το τελικό σχέδιο σύμβασης παραδόθηκε στις αρχές Ιουνίου.

Σε κάθε περίπτωση, μια νέα ολιγοήμερη παράταση δεν μεταβάλλει ουσιωδώς το χρονοδιάγραμμα του τρέχοντος διαγωνισμού, ωστόσο θεωρείται de facto πως δεν θα υπάρξει προτιμητέος επενδυτής για τη νέα σύμβαση μέσα στο 2023. Υπενθυμίζεται ότι πέραν της αποσφράγισης των φακέλων, της εξέτασης των προσφορών και των νομιμοποιητικών εγγράφων, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ενδέχεται να ζητήσει βελτιωμένο τίμημα, εφόσον οι προσφορές περιέχουν μικρές αποκλίσεις (της τάξης του 5%). Σε όλα τα παραπάνω, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο προσφυγών ή ενστάσεων, εξέλιξη που όπως συνέβη π.χ. για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού οδήγησε σε σημαντική καθυστέρηση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου. Δεδομένου δε ότι και η παραπάνω σύμβαση δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί μεταξύ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- Egis και ΤΑΙΠΕΔ, το ενδεχόμενο να υπάρξει οριστικός ανάδοχος για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, πριν λήξει η προηγούμενη (Οκτώβριος 2024), απομακρύνεται. Στο πλαίσιο αυτό, παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης της ισχύουσας σύμβασης, με κύριους του έργου τις Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ.

Υπενθυμίζεται ότι για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα έχουν εκδηλώσει κατ' αρχάς ενδιαφέρον η Abertis, η ιταλική INC SpA (Gruppo Fininc), η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ μαζί με τη γαλλική Meridiam (που υποκατέστησε το επίσης γαλλικό fund Adrian Infrastructure, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - First Centier, η κοινοπραξία της πορτογαλικής Brisa με την Intrakat, η κοινοπραξία της Egis Projects με τις επενδυτικές εταιρείες Bauban και DIF, η κοινοπραξία του ομίλου Κοπελούζου με την αυστραλιανή Macquarie και η κοινοπραξία Vinci - Μυτιληναίος - Mobility Partners.

Υπενθυμίζεται ότι το κόμιστρο διέλευσης στην Αττική Οδό όσον αφορά τη νέα παραχώρηση ορίστηκε με απόφαση της πρώην ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ στα 2,5 ευρώ (από 2,80 ευρώ που ισχύει σήμερα και έως τη λήξη της ισχύουσας παραχώρησης). Στη νέα σύμβαση, κατά πληροφορίες, δίνεται το δικαίωμα στον παραχωρησιούχο να αιτηθεί αναπροσαρμογή κομίστρου μετά την παρέλευση 5ετίας και εφόσον τα στοιχεία κίνησης και διελεύσεων το δικαιολογούν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v