Τα ντεσού του διαγωνισμού για τον ΒΟΑΚ

Κρατική χρηματοδότηση και «σκιώδες» διόδιο στη σύμβαση Παραχώρησης για το μεσαίο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου. Ενιαίος διαγωνισμός για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Ανοιχτό το ενδεχόμενο Πρότυπης Πρότασης.

Τα ντεσού του διαγωνισμού για τον ΒΟΑΚ

Το ύψος του «σκιώδους» διοδίου, αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με την δημόσια χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει το έργο θα αποτελέσουν τα βασικά κριτήρια επιλογής του αναδόχου για τη mega παραχώρηση του μεσαίου τμήματος του ΒΟΑΚ, σύμφωνα με τα όσα ανάφερε στο πλαίσιο της άτυπης δημοσιογραφικής ενημέρωσης ο Υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης.

Υπενθυμίζεται ότι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών είναι η 8η Μαίου, με τον υφυπουργό να επαναβεβαιώνει ότι δεν θα δοθεί νέα παράταση. Ήδη στο σπονδυλωτό σχεδιασμό για τη δημιουργία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat. Επιπλέον έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος 14,5 χλμ., προϋπολογισμού 169 εκατ.ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό) με ανάδοχο την Άκτωρ.

Το μεγάλο έργο συμπλήρωσης ωστόσο του αυτοκινητοδρόμου αφορά στα 100 χλμ (+57 χλμ προαίρεση), το οποίο αποτελεί τόσο κατασκευαστικά, όσο και χρηματοοικονομικά «πρόκληση», όπως παραδέχθηκε και ο υφυπουργός. Ο ίδιος υπογράμμισε πως προκειμένου το χρηματοοικονομικό μοντέλο να αποδώσει και να καταστεί ελκυστικό, στη σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται αφενός δημόσια χρηματοδότηση (800 εκατ.ευρώ) και αφετέρου η επιδότηση του Παραχωρησιούχου με «σκιώδες» κόμιστρο διέλευσης.

Ως προς το πρώτο σκέλος έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από πόρους ΕΣΠΑ, και 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Όσον αφορά το «σκιώδες» διόδιο, η συγκεκριμένη πρακτική αποζημίωσης του Παραχωρησιούχου υιοθετείται για πρώτη φορά και επιλέχθηκε προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο, καθώς οι μελέτες αποδεικνύουν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο – χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τους διεκδικητές του έργου. Σημειώνεται ότι στον ΒΟΑΚ θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά διόδια με χιλιομετρική χρέωση (0,063 ανά χλμ), καθόλο το μήκος του εκτός των παρακάμψεων.

Ο υφυπουργός υπογράμμισε πως ο ΒΟΑΚ αποτέλεσε προτεραιότητα της κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού, και συμπλήρωσε πως παρά το σκεπτικισμό για την προώθηση της συγκεκριμένης υποδομής, οι «Κασσάνδρες διαψεύστηκαν».

Υπενθυμίζεται πως διεκδικητές του έργου Παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,75 δις.ευρώ είναι οι ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Άβαξ και Μυτιληναίος, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, το εύρος και η σύνθεση των ενδιαφερόμενων σχημάτων έχει ήδη αλλάξει.

Το σχέδιο για την Αττική Οδό

Η ηγεσία του υπ. Υποδομών έχει αποκλείσει οι σχεδιαζόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού να γίνουν ως δημόσια έργα, πλην αυτής που αφορά τη Λεωφόρο Κύμης που ήδη έχει δημοπρατηθεί με ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ- Άκτωρ- Ιντρακάτ.

Κατά τον κ. Γ. Καραγιάννη οι τρεις επόμενες επεκτάσεις που σχεδιάζονται (Σήραγγα Ηλιουπόλεως, προς Λαύριο και προς Ραφήνα) προκρίνεται να δημοπρατηθούν σ’έναν ενιαίο διαγωνισμό, χωρίς να έχει προς το παρόν επιλεγεί αν το μοντέλο θα είναι ΣΔΙΤ ή με τη μέθοδο της πολυετούς παραχώρησης. Υπενθυμίζεται ότι σχετικές μελέτες για τις εν λόγω επεκτάσεις έχει αναλάβει να χρηματοδοτήσει η Lamda Development.

Σημειώνεται ότι πιθανή εξέλιξη για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι και η υιοθέτηση Πρότυπων Προτάσεων (δηλαδή ο σχεδιασμός δημοπράτησης πλήρως από ιδιώτες), ενδεχόμενο που ήδη εξετάζει η Άκτωρ Παραχωρήσεις. Κατά τον υφυπουργό προς το παρόν δεν έχουν κατατεθεί σχετικές προτάσεις, ούτε από την Άκτωρ Παραχωρήσεις ή άλλα σχήματα και κατασκευαστικούς ομίλους, ωστόσο η σχετική πλατφόρμα υποβολής σχεδίων δημοπράτησης παραμένει ανοιχτή έως τις 12 Μαίου 2023.

Στο μεταξύ, η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για τη νέα σύμβαση παραχώρησης του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού, που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ μετατέθηκε για τις 10 Ιουλίου 2023, πέραν δηλαδή του χρονικού πλαισίου της δεύτερης κάλπης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v