Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι δύο κινήσεις ΥΠΕΝ και ΡΑΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Λειτουργία κατά παρέκκλιση μονάδων παραγωγής σε Χανιά και Λασίθι επιδιώκει το ΥΠΕΝ, για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης στην περίοδο 2020-2022. Ο ρόλος-κλειδί των Ευρωπαίων Διαχειριστών Elia και RTE για την υλοποίηση της μεγάλης διασύνδεσης.

Οι δύο κινήσεις ΥΠΕΝ και ΡΑΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

Με δύο κινήσεις επιδιώκουν υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να δώσουν λύση στο ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης που θα αντιμετωπίσει από το 2020 αλλά και στην απεμπλοκή της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αττική.

Τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης σκιαγράφησε χθες στη Βουλή ο ίδιος ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης. Αναφερόμενος στο ζήτημα της ενεργειακής επάρκειας έκανε λόγο αφενός λόγο για σταδιακή απόσυρση των παλιών ντιζελοκίνητων μονάδων της ΔEH στο ενδιάμεσο στάδιο 2020 - 2022, δηλαδή μέχρι να κατασκευαστεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση με την Αττική. Επίσης το 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η μικρή διασύνδεση με την Πελοπόννησο, η οποία και θα δώσει ισχύς 150 MW στο νησί.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο ΠΕΝ ερμηνεύοντας την κοινοτική οδηγία είναι δυνατόν να επιτρέψει τη λειτουργία των αεριοστροβιλικών μονάδων της ΔEH συνολικής ισχύος 300 MW στα Λινοπεράματα Χανίων. Επιπλέον χρειάζεται η χορήγηση άδειας από την Κομισιόν για την κατά παρέκκλιση λειτουργία των ατμοστροβιλικών μονάδων ισχύος 100 MW στον Αθερινόλακκο Λασιθίου.

Πέραν αυτών, υπάρχει και η συνδρομή των ΑΠΕ, οι οποίες, σύμφωνα με τις μελέτες μπορούν να καλύπτουν μέχρι και το 25% της ενεργειακής κατανάλωσης του νησιού.

Η μεγάλη διασύνδεση

Ο υπουργός ΠΕΝ στη Βουλή χθες μίλησε και για τον τρόπο υλοποίησης της μεγάλης διασύνδεσης, η οποία ως γνωστόν έχει ναυαγήσει μετά τις τελευταίες διαπραγματεύσεις μεταξύ ΑΔΜΗΕ και της κυπριακών συμφερόντων εταιρίας της EuroAsiaInterconnector. Ο κ. Σταθάκης είπε ότι το έργο θα προχωρήσει με τη δημιουργία ενιαίας εταιρίας από τις δύο προαναφερόμενες εταιρίες. Ο Διαχειριστής θα έχει το 51% και η EuroAsia το 49%.

Πηγές θέλουν, επειδή η τελευταία δεν έχει προσκομίσει εγγυήσεις για τη χρηματοδότηση του έργου, να αναλαμβάνουν αυτόν τον ρόλο ο Βέλγος Διαχειριστής Elia και ο Γάλλος RTE. Οι δύο εταιρίες προωθούνται και από την Κομισιόν. Βρυξέλλες και Αθήνα θέλουν την υλοποίηση του έργου της Κρήτης με τα χαρακτηριστικά του PCI καθώς θα υπάρξει και διασύνδεση της Κύπρου με το ελληνικό νησί και του Ισραήλ με το νησί της Αφροδίτης. Οι δύο Ευρωπαίοι Διαχειριστές είτε θα συμμετάσχουν, λένε πληροφορίες, στη EuroAsia είτε αυτόνομα στο μετοχικό σχήμα της κοινής εταιρίας με τον ΑΔΜΗΕ.

Οι εξελίξεις θα τρέξουν τον Σεπτέμβριο. Για τον σκοπό αυτό ο ΑΔΜΗΕ έχει προγραμματισμένες συναντήσεις στις αρχές του επόμενου μήνα.

Η μεγάλη διασύνδεση, αν όλα τρέξουν ομαλά, θα είναι έτοιμη το 2022. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v